آینده شغلی دانش‌آموزان در گرو کم و کیف مدارس فنی

ماده 66 برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، همسو شدن با اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا پایان برنامه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان را حداقل به […]

ماده 66 برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، همسو شدن با اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا پایان برنامه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان را حداقل به 50درصد کل دانش‌آموزان برساند و این تعداد در وزارت علوم 30درصد تکلیف شده است. اما صاحب‌نظران معتقدند این مهم با تعداد مدارس و مراکز فنی و حرفه‌ای موجود امکان‌پذیر نخواهد بود و حتی برخی نمایندگان نیز از کاهش گرایش دانش‌آموزان به این رشته ها می‌گویند.بنابراین گزارش، نمایندگان مجلس همچنین معتقدند امکانات کنونی مدارس فنی و حرفه‌ای اجرای قانون برنامه ششم توسعه را به تأخیر خواهد انداخت لذا ظرفیت‌سازی توسط آموزش و پرورش ضروری است چراکه در غیر این صورت گرایش دانش‌آموزان به رشته‌های فنی و حرفه‌ای برای آموزش و پرورش دردسرساز می‌شود.حمیدرضا حاجی‌بابایی نماینده همدان، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده چالوس ،سیدمحمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر و فرهاد فلاحتی نماینده قائنات این موضوع در گفتگو با خانه ملت واکاویی کرده‌اند؛حمیدرضا حاجی‌بابایی با اشاره به کمبود مدارس و مراکز فنی و حرفه‌ای در صورت افزایش دانش‌آموزان متقاضی این رشته‌ها براساس پیش‌بینی برنامه ششم توسعه، گفت: ماده 66 برنامه ششم، وزارت آموزش و پرورش را مکلف کرده است در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی، ایجاد اشتغال، همسو شدن با اسناد بالادستی همچون نقشه جامع علمی کشور، سیاست‌های کلی و سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تا پایان برنامه، تعداد دانش‌آموزان در مدارس فنی و حرفه‌ای، کار و دانش و هنرستان را حداقل به 50درصد کل دانش‌آموزان برساند و این تعداد در وزارت علوم 30درصد تکلیف شده است.نماینده مردم همدان و فامنین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سند تحول نیز می‌گوید؛ 50 درصد دیگر دانش‌آموزان باید یک مهارت را در مدارس فرا بگیرند اما متاسفانه طی 4 سال گذشته تعداد دانش‌آموزان این رشته‌ها از 44/5 درصد به دلایلی همچون مخارج هنرستان و مدارس فنی و حرفه‌ای و مشکلات دیگر به 35 درصد کاهش پیدا کرده و این به معنای فاجعه‌ای برای نظام تعلیم و تربیت کشور است.وزیر آموزش و پرورش دولت دهم افزود: این پس‌رفت در گرایش و علاقه دانش‌آموزان به رشته‌های مهارتی علاوه بر آسیب به نظام تعلیم و تربیت با توجه به بحران اشتغال در کشور مشکلات را تشدید خواهد کرد.

*آموزش و پرورش ظرفیت‌سازی کند

قاسم احمدی‌لاشکی در این رابطه به خبرنگار خانه ملت، گفت: متاسفانه چند بخش در برنامه ششم در حوزه‌های آموزشی با شرایط فعلی همخوانی ندارد به همین دلیل بعید است در این حوزه‌ها نتیجه مورد نظر حاصل شود؛ به‌عنوان مثال در حالی قانون برنامه به افزایش تعداد دانش‌آموزان مشغول به تحصیل در آموزش فنی و حرفه‌ای و کاردانش تا پایان برنامه ششم توسعه تاکید دارد که مدارس و تجهیزات فعلی بسیار محدود است و با امکانات موجود نمی‌توان به چنین افزایشی رسید.نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل فوق در رابطه با استخدام معلمان نیز وجود دارد چراکه سند برنامه ششم جذب را تنها از طریق دانشگاه فرهنگیان مجاز دانسته اما تعداد این دانشگاه‌ها بسیار محدود است.

*شورای عالی آموزش‌وپرورش ورود کند

سیدمحمد جواد ابطحی نیز گفت: سند تحول بنیادین از هدایت دانش‌آموزان به سمت رشته‌های فنی وحرفه‌ای گفته است اما این سند دارای مفاد متعددی است که باید در موازات با همدیگر اجرا شود تا هریک به نتیجه مورد نظر رسند لذا وادار کردن دانش‌آموزان به رفتن به رشته‌های فنی بدون تربیت ذهنی آن‌ها و ایجاد مدارس و امکانات مناسب اقدام بی‌نتیجه‌ای است.نماینده مردم خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با توجه به عدم وجود زیرساخت‌های مناسب و نبود هنرستان، مدراس فنی و حرفه‌ای و حتی مدرسان فنی و… نمی‌توان به تحقق برنامه ششم در این رابطه تا پایان برنامه امید بست.عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه افراد توانمند در حوزه‌های فنی به بهترین شکل جذب بازار کار شده و زندگی خود را تامین می‌کنند اما در مقابل بسیاری فوق‌لیسانس‌های مهندسی و رشته‌های نظری و حتی پزشکی بیکار هستند، اضافه کرد: اگرچه افزایش مدارس و امکانات فنی آن‌ها زمان‌بر است اما در صورت پیگیری و برنامه‌ریزی امکان‌پذیر خواهد بود به همین دلیل شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیون آموزش و تحقیقات باید به مسئله ورود کرده تا رقم مورد نیاز مشخص و تعیین تکلیف شود.

*زیرساخت لازم ایجاد نشد

فرهاد فلاحتی نیز گفت: دولت مکلف است تا پایان برنامه پنج ساله ششم حدود 50درصد از دانش‌آموزان مقطع متوسطه را به رشته‌های فنی و حرفه‌ای سوق دهد اما علاوه بر اینکه زیرساخت‌ها همچون مدارس و امکانات مناسب برای تحقق این تکلیف فراهم نیست دراین خصوص فرهنگسازی نیز نشده است.نماینده مردم قائنات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر ضرروت فرهنگسازی و آگاه‌سازی اولیاء و دانش‌آموزان در رابطه با ضرورت گرایش به رشته‌های فنی، ادامه داد: نبود امکانات و زیرساخت‌ها می‌تواند یکی از دلایل عدم اقدام آموزش و پرورش برای فرهنگ‌سازی در این خصوص باشد چراکه با توجه به محدودیت امکانات در شرایط فعلی، گرایش بیشتر دانش‌آموزان به رشته‌های فنی برای آموزش و پرورش دردسرساز خواهد شد.وی با بیان اینکه مربیان، آزمایشگاه، کارگاه، وسایل فنی و… مدارس فعلی فنی و حرفه‌ای در شرایط فعلی نیز بسیار محدود و حتی از رده خارج شده‌اند، اضافه کرد: یک سال از برنامه ششم گذشته است و هنوز آن طور که باید به تعداد مدارس فنی و دانش‌آموزان آن افزوده نشده لذا آموزش و پرورش باید هرچه سریع‌تر برای این مهم فکری کند.