آموختن دانش با چنگ و دندان

یک شب نشستن با دانش اموزان مدرسه شبانه روزی ‘برما ‘ در پشت کوهستانهای بهشهر، یاداور خاطرات و نیز سختی های تحصیل در مناطق محروم است، جاییکه دانش اموزان همانند پدران خود باید با چنگ و دندان برای دانش اموختن و زندگی بکوشند.نبود امکانات آموزشی ( مدرسه)، کاهش آمار جمعیت ساکن و دانش آموزی در […]

1
یک شب نشستن با دانش اموزان مدرسه شبانه روزی ‘برما ‘ در پشت کوهستانهای بهشهر، یاداور خاطرات و نیز سختی های تحصیل در مناطق محروم است، جاییکه دانش اموزان همانند پدران خود باید با چنگ و دندان برای دانش اموختن و زندگی بکوشند.نبود امکانات آموزشی ( مدرسه)، کاهش آمار جمعیت ساکن و دانش آموزی در روستاهای بخش یانه سر به ناچار در جبر روزگار دانش آموزان را برای آینده بهتر راهی مدارس شبانه روزی برما کرد.
به گزارش حرف، هم اکنون چهارمدرسه شبانه روزی درمقطع متوسطه دخترانه و پسرانه با 120 دانش آموز در بخش یانه سر( هزارجریب) یکی از 2بخش شهرستان بهشهر فعال است که مدرسه شبانه روزی برما در 90 کیلومتری جنوب شهرستان بهشهر با وجود سرپا ماندن به نظر می رسد چهره محروم تری به نسبت سایر مدارس مشابه در منطقه دارد.
*** جاده دسترسی آرزوی 40 ساله
اگرچه برما همانند سایر مناطق روستایی این منطقه محرومیت های زیرساختی و رفاهی زیادی دارد، ولی راه دسترسی با گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی به آرزوی دیرینه و مشترک تمام روستاییان این بخش تبدیل شد و به گونه ای که هر مطالبه ای با اولویت راه برای روستاییان رنگ می گیرد.
بیان خاطره تلخ گرفتار شدن خودرو 7 تا 8 معلم در برف و کولاک سال 90 و چگونگی نجاتشان از مرگ حتمی از سوی روستاییان بیشه بنه ، نقل خاطرات روستاییان این منطقه است و شاید اگر مدیران راهسازی مازندران می دانستند همین مسیر کوتاه در زمستان سال 90 نزدیک بود جان 7 تا 8 معلم شبانه روزی برما را بگیرد، آن وقت حتی برای یکبار هم شده وعده خود را عملی می کردند.صعب العبور بودن جاده برما را می توان با مشاهده پاترول زوار در رفته ای که تنها سرویس معلمان این مدرسه است، به خوبی در ذهن مجسم کرد. سرپرست مدرسه برما می گوید: اگر هر خودروی دیگری غیر از پاترول سرویس ما بود، شاید تا حالا باید چندین بار به جلوبندی ساز می رفت ولی حداقل با این خودرو مدل 70 کار ما راه می افتد. به هرحال حدود ساعت 12 حوالی اذان ظهر نزدیک دبیرستان پسرانه شبانه روزی امام محمدباقر(ص) برما رسیدیم که حدود 23 سال قبل برای تحصیل دانش آموزان این منطقه محروم ساخته شد. عکاس خوش ذوق ما ( آقا احسان) از جاده بالاسر، از ساختمان مدرسه عکس گرفت و پس از چند لحظه با استقبالی که معلمان و دانش آموزان از ما داشتند وارد مدرسه شدیم.
پس از چند لحظه خوش و بش با معلمان و دانش آموزان همه برای اقامه نماز دعوت شدیم، جالب این که با وجود حضور 9 تا 10 معلم و مدیر مدرسه، یکی از دانش آموزان امام جماعت را بر عهده گرفت و همه ما نماز را پشت سر این دانش آموز خواندیم.
**** در برما کسی پزشک نمی شود
دورهم نشینی و گعده با 38 دانش آموز از 17 روستا که از جبر روزگار به این مدرسه پناه آوردند، خود داستانی دارد.
تمام دانش آموزان متوسطه دوم( دبیرستان ) که به مدرسه شبانه روزی برما برای تحصیل آمدند پیشتر مدرسه شبانه روزی را در متوسطه اول ( راهنمایی) بیشه بنه بخش یانه سر تجربه کردند ولی شاید خرابی راه و محرومیت منطقه نسبت به مدرسه قبلی که در مرکز بخش قرار داشت آنها را دلزده کرد. به گزارش ایرنا، ابتدا یکی از دانش اموزان با بیان اینکه گرچه خود را مدیون معلمانی می داند که با وجود داشتن شرایط قانونی برای تدریس در شهر به این مدرسه آمدند ولی می گوید که در برما هیچ یک از همکلاسی هایش پزشک نمی شود.مهدی افزود: درمدارس شبانه روزی این دیار به دلیل کم تعداد بودن دانش آموز و معلم و سایر امکانات تحصیلی تک رشته ای است و صرفا شرایط تحصیل در رشته علوم انسانی برایشان فراهم است و ما باید آرزوی پزشک شدن را در آینده برای فرزندان خود داشته باشیم.وقتی به مهدی در مورد کلاس های آموزشی تقویتی برای کنکور و استفاده از رایانه برای دستیابی به برخی امکانات آموزشی صحبت می کنیم انگار این مسایل برایش تازگی داشت چرا که هنوز وی و تعداد زیادی از دانش آموزان این مدرسه دستشان به کیبورد رایانه ( کامپیوتر) نخورد.مهدی گفت: البته معلمان ریاضی، ادبیات، زبان و سایر معلمان دیگر براساس توانشان برای ما جزو آموزشی از موسسات به نام آموزشی تهیه کردند و عصرها 2 تا 3 ساعتی با دانش آموزان به خصوص دوازدهمی ها ( پشت کنکوری ) رایگان تدریس می کنند. وی می گوید: تعدادی از دوستان ما درهمین مدرسه چند سال قبل با سخت کوشی خودشان و کمک معلمان موفق به راهیابی در دانشگاه های دولتی شدند.
**** کلاس های تقویتی رایگان
ذبیح الله سعیدی معلم زبان این مدرسه با 29 سال سابقه کار که بیش از نیمی از آن در مدرسه شبانه روزی برما سر کرد با وجود داشتن شرایط برای تحصیل در مدرسه شهری و راه اندازی کلاس های تقویتی زبان و کسب درآمد از این محل، همچنان با وجود گلایه از کم بودن حقوق معلمان ترجیح می دهد به بچه های همولایتی خود خدمت کند. حتی کلاس تقویتی زبان رایگان را در خارج از ساعت کلاس درس روزانه همانند سایر معلمان این مدرسه برای دانش آموزان مدرسه شبانه روزی برگزار می کند.
علیرضا فغانی معلم ادبیات و نگارش نیز که همانند تعداد دیگری از معلمان این مدرسه حدود یک دهه از خدمتش را در دبیرستان شبانه روزی برما خدمت می کند تا شاید حضورش بتواند حداقل اندکی از محرومیت منطقه را از چهره مردم خوبش به خصوص دانش آموزان با استعدادش کم کند.وی علت حضورش را عشق و علاقه ای که بین معلمان با یکدیگر و دانش آموزان وجود دارد، بیان کرد و محرومیت منطقه به خصوص در حوزه راهسازی را علت اصلی خالی شدن جمعیت روستاهای دهستان عشرستاق و سایر روستاهای بخش یانه سر با وجود داشتن ظرفیت های مناسب برای دامداری و کشاورزی می داند.
* دانش آموزان 17 روستا در برما
مدیرمدرسه شبانه روزی برما می گوید: هم اکنون مدرسه شبانه روزی برما در بخش دهستان عشرستاق حدود 38 دانش آموز دبیرستانی در رشته علوم انسانی دارد که از 17 روستای منطقه امدند.رضا سعیدی تعطیل نشدن این مدرسه با این تعداد دانش آموز را مدیون معلمانی می داند که با وجود داشتن شرایط برای تدریس در مدارس شهری، با تن دادن به تمام سختی رفت و آمد به این مدرسه آمدند تا بتوانند اندکی از زنگار محرومیت از چهره منطقه را با عشقشان پاک کنند.
وی کتمان نمی کند که مسوولان آموزش و پرورش استان و حتی وزارتخانه نیزپای باز بودن مدرسه ایستادند ولی دایر بودن این مدرسه و سایرمدارس شبانه روزی را حداقل حقوق مردم منطقه محروم بخش برما می داند که طبق تایید مسوولان استانی از محروم ترین بخش در شهرستان و شاید مازندران باشد.سعیدی می گوید: ازهمین مدرسه برما در چند سال اخیر 15 نفر موفق به راهیابی در دانشگاه های دولتی شدند که 8 دانش آموز در دانشگاه فرهنگیان قبول شدند. 5 نفراز پذیرفته شدگان دانشگاه فرهنگیان نیز در کسوت معلمی اشتغال دارند.وی افزود: اگر مدرسه شبانه روزی برما به هر دلیلی در آینده تعطیل شود دیگر پای دانش آموزان مقطع متوسطه اول به متوسطه دوم باز نمی شود. این مدرسه با وجود محرومیت از لحاظ امکانات و تجهیزات و حتی منابع مالی برای تغذیه که ناشی از شرایط اقتصادی کشور است از ترک تحصیل دانش آموزان خانواده های محروم جلوگیری می کند.سعیدی می گوید: اگرچه وضعیت چهار مدرسه شبانه روزی متوسطه اول و دوم دخترانه و پسرانه در بخش یانه سر ، امکانات و تجهیزات بهتر از برما ندارند ولی تعطیلی یک مدرسه می تواند ترک تحصیل مقطع دیگری را به دنبال داشته باشد.وی که سابقه عضویت در شورای بخش شهرستان بهشهر را در کارنامه اش دارد، محرومیت بخش یانه سر را بیشتر در حوزه راهسازی می داند به گونه ای که از حدود 300 کیلومتر جاده مواصلاتی روستایی کمتر از 25 درصدش آسفالته است.سعیدی افزود: نبود راه دسترسی باعث شده تا روستاییان با وجود استعدادهای منطقه برای کشاورزی با داشتن 28 هزارهکتار اراضی، کشت و کارشان را رها کردند و به شهر پناه بردند.وی اضافه کرد: اگر طرح راهسازی که بیش از یک دهه در دست اجراست، تکمیل شود،مهاجرت معکوس روستاییان شروع می شود ، کما این که با تکمیل راهسازی در برخی روستاها، مردم به خانه و کاشانه خود برگشتند.