آمار حیوان گزیدگی در بابل به 3 هزار مورد رسیده است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل گفت: سال گذشته ۳۰۳۵ مورد حیوان گزیدگی در شهرستان بابل گزارش شد که ۲۳۲۴ مورد گزش سگ و ۴۴۷ مورد گربه گزیدگی بوده است.

به گزارش حرف آنلاین ؛ دکتر جلاهی معاون دانشگاه علوم پزشکی شهرستان بابل با بیان اینکه آمار سالانه حیوان گزیدگی در این شهرستان به 3000 مورد رسیده است ، اظهارکرد : ۳۰۳۵ مورد حیوان گزیدگی پارسال در شهرستان بابل گزارش شد که ۲۳۲۴ مورد گزش سگ و ۴۴۷ مورد گربه گزیدگی بوده است.

وی با اعلام اینکه ۵۶۵ مورد گزش توسط حیوانات نیز از ابتدای امسال تاکنون در شهرستان بابل صورت گرفت که ۴۷۳ مورد آن گزش با سگ بوده است، افزود : تعداد گزش سگ در سال‌های قبل حدود ۲۵۰ مورد در سال بود که در حال حاضر به بیش از ۳ هزار مورد سگ گزیدگی رسیده است.

جلاهی تصریح کرد : واکسن هاری و تزریق ایمنوگلوبولین برای هر نفر حدود ۱۴ میلیون تومان هزینه دارد به عبارتی در سال گذشته بیش از ۴۲ میلیارد تومان برای گزش حیوانات در این شهرستان هزینه شده است.

معاون دانشگاه علوم پزشکی بابل یادآور شد : علاوه بر سگ و گربه تمامی پستانداران خونگرم مانند اسب، گاو، گوسفند، خرگوش، خوکچه و خفاش با گزش، چنگ زدن با ناخن، بزاق دهان و لیسیدن ویروس هاری را انتقال می‌دهند.

او ادامه داد : بعلت بی هوازی بودن ویروس هاری محل گزش تا حد امکان نباید بخیه یا پانسمان محکم شود مگر اینکه محل جراحت وسیع و عمیق و یا محل گزش دارای خونریزی زیاد باشد که در این صورت بخیه شل و با فاصله با هدف جلوگیری از خونریزی زیاد انجام شود.

این مسئول ذکر کرد : مردم در صورت گزش و یا هر گونه خراش با چنگ ناخن حیوانات، جهت تزریق واکسن بصورت شبانه‌روزی به مرکز بهداشت بابل واقع در میدان باغ فردوس مقابل بنیاد شهید شهرستان مراجعه کنند.