نگاهی به وضعیت بیماری‌های مغز و اعصاب در مازندران؛

از افزایش آرتروز تا پیشگامی مازندران در کاشت الکترود در گفتگو با دکتر سجاد شفیعی

حرف آنلاین: موضوعات مختلف میتواند بر این دنیا تاثیر بگذارد، این تاثیرات می‌تواند بر روی مغز انسان هم اعمال شود و منجر به بیماری‌های مغز و اعصاب شود که گاهی خطرناک است. لذا در این رابطه با دکتر سجاد شفیعی به گفتگو پرداختیم که در مطلب ذیل می خوانید .

بیماری‌های شایع مغز و اعصاب از مسیرهای مختلف فیزیکی، بیوشیمیایی یا راه‌های‌دیگر بر روی مغز تاثیر گذاشته و نیاز به درمان دارند.

در گذشته های نه چندان دور بیماران مغز و اعصاب در استان‌های شمالی برای درمان مجبور به سفر به پایتخت و یا کشورهای دیگر بودند اما طی دو سال اخیر امکان کلیه خدمات پزشکی از ویزیت تا جراحی این بیماران در مازندران ارائه می‌شود.

یک جراح مغز و اعصاب در ساری از مشارکت هیات امنایی برای تهیه امکانات موردنیاز برای عمل جراحی تخصصی در حوزه مغز و اعصاب همچون کاشت الکترود در مازندران به‌عنوان استانی پیشرو و جزو استان‌های انگشت شمار در کشور خبر داد.

سجاد شفیعی در گفت‌وگوی اختصاصی با حرف مازندران، با بیان اینکه در سال‌های اخیر همگام با افزایش نیروهای متخصص در استان مازندران تمام بیماری‌ها در خود استان قابل درمان شدند، اظهار کرد: در حال حاضر خوشبختانه در اکثر حوزه‌های تخصصی درمان دیگر نیازی به این نیست که بیماران برای ادامه روند درمان به استان‌های دیگر سفر کنند.

دکتر سجاد شفیعی

آرتروز و بیماری ستون فقرات؛ شایع‌ترین بیماری حوزه مغز و اعصاب

وی با اشاره شیوع بیشتر برخی از بیماری‌ها طی سال‌های اخیر، افزود: عمدتا بیماری‌های مربوط به ستون فقرات و آرتروز در استان مازندران سیر صعودی خود را طی می‌کنند، علت آن هم تغییر در سبک زندگی فردی، افزایش شهرنشینی، کم‌تحرکی و چاقی و موارد دیگر است.

شفیعی با بیان اینکه در حوزه بیماری‌های مغز و اعصاب، تعداد بیماران تقریبا یک نرخ ثابتی را طی می‌کند و شاهد افزایش سالیانه این دسته از بیماران نیستیم، خاطرنشان کرد: در واقع می‌توان گفت باتوجه به پیشرفت در درمان‌های تخصصی بیماری‌های مغز و اعصاب، توجه بیشتری به این بیماران شده و به‌نوعی مازندران در درمان این بیماران به خودکفایی مطلوبی رسیده که در حال پیشرفت هم هست.

 

این جراح مغز و اعصاب ادامه داد: بنابراین میتوان گفت با پیشرفت دانش پزشکی، درمان بیماری‌های عملکردی همچون؛ پارکینسون، دیس تونی، اختلالات روانی و بیماری‌های حرکتی راحت شده، تا جایی که امکان کاشت الکترود در مغز در مازندران توسط پزشکان متخصص فراهم شده است.

جراحی کاشت الکترود؛ تحولی عظیم در عرصه درمان

وی اعلام کرد: مازندران در حیطه جراحی کاشت الکترود در حال حاضر به همت معاونت درمان وزارت بهداشت این امکان را دارد تا در عمل‌های جراحی به‌صورت هیات امنایی برای تهیه اقلام مورد نیاز (که هزینه بسیار زیادی دارند) عمل کرده و با دریافت هزینه پایین به درمان بیماران مغز و اعصاب بپردازد.

شفیعی درباره انجام جراحی پارکینسون، اظهار کرد: این عمل برای اولین بار در سال گذشته در مرکز مازندران انجام شد، این در حالی است که این جراحی پیش از این فقط در استان‌هایی همچون تهران و شیراز انجام می‌شد.

این متخصص ستون فقرات همچنین عنوان کرد: توصیه اکید من به بیماران این است که سبک زندگی خود را متناسب با فعالیت‌های روزانه تغییر داده و از ورزش و تعذیه سالم غافل نشوند تا از بیماری‌های مختلف و چاقی در امان بمانند.

ضرورت حمایت ویژه از جانب بیمه‌ها

این متخصص با تاکید بر اینکه کسانی که دارای بیماری زمینه‌ای از جمله دیابت، فشارخون و غیره هستند دردهای ستون فقرات را جدی بگیرند، گفت: این افراد چکاب به‌موقع را در دستور کار خود قرار دهند.

شفیعی در پایان اذعان داشت: چنانچه بیمه‌ها پوشش بهتری در خصوص این بیماری‌ها داشته باشند، روند درمان بهبود پیدا میکند، چرا که بسیاری از اقدام‌ها تحت پوشش بیمه نیست اگر هم باشد کامل نیست، البته مسئولان همواره از جامعه پزشکی حمایت می‌کنند اما باتوجه به تعداد بالای این بیماران نیازمند توجهی ویژه است.

به گزارش حرف، طی بررسی‌ها اکثر پزشکان حوزه مغز و اعصاب معتقدند که این بیماری‌ها حتی در صورت بروز نیز قابل کنترل هستند چرا که افکار مثبت عملکرد مغز را که هسته اصلی و مرکز در کنترل افکار و عواطف محسوب می‌شود را بهبود می‌بخشند.