گزارش حرف از آغاز رهاسازی بچه‌ماهی‌ها در رودخانه‌های مازندران؛ بازسازی حیات در شریان حیاتی خزر

حرف-گروه اقتصادی/طبق آمار شیلات مازندران، هر ساله ماهی سفید بیش از ۵۰ درصد از صید و بیش از ۶۰ درصد از درآمد صیادان مازندران را به خود اختصاص می دهد چرا که تکثیر طبیعی و مصنوعی و رها سازی این گونه طی یک دهه اخیر سالانه تا ۱۰۰میلیون قطعه نیز رسیده است.معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

حرف-گروه اقتصادی/معیشت بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ماهیگیر در قالب ۵۴ شرکت تعاونی صیادی پره در مازندران از طریق صید در دریای خزر تامین می شود. صید ماهیان استخوانی در دریای خزر در مازندران هر ساله از بیستم مهر آغاز می شود و تا اواخر فروردین ادامه می یابد.

رها سازی ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهی سفید و کپور در ۳۱ رودخانه شیلاتی منتهی به دریای مازندران در آیینی به عنوان “بارگیری بچه ماهی ها از محل مرکز تکثیر و پرورش بچه ماهی شهید رجایی ساری” با حضور معاون هماهنگی امور اقتصادی و گردشگری استاندار مازندران برگزار شد.

مرکز تکثیر، پرورش و باز سازی ذخایر آبزیان شهید رجایی ساری که مسوولیت تکثیر بچه ماهیان را بر عهده دارد، لارو های ماهی را پس از پرورش به وزن هشت تا ۹ گرم، با هماهنگی اتحادیه صیادی پره، یگان حفاظت آبزیان شیلات و حفاظت محیط زیست در رودخانه های استان رها می کند.

بچه ماهی ها از 19خردادماه به مدت ۲ هفته برای رها سازی طبق برنامه ریزی و با هماهنگی تشکل های صیادی و اتحادیه تعاونی صیادی پره استان به وسیله خودروهای مخصوص حمل و نقل به ۳۱ رشته رودخانه‌ها شامل ۴۰ درصد در شرق، ۳۰ درصد در مناطق مرکز و ۳۰ درصد در منطقه غرب انتقال می یابند.

از آنجایی که حدود ۸۰ درصد ماهیان دریای خزر رودکوچ هستند که برای تخم ریزی باید به رودخانه ها مهاجرت کنند، ولی به دلایل مختلف ازجمله برداشت بی رویه شن وماسه، ساخت و سازهای غیرمجاز درحاشیه رودخانه ها و از بین رفتن مسیر مهاجرت ماهیان، زیستگاه های طبیعی ماهیان تخریب شده که همین امرباعث شده تا تکثیر بچه ماهی در مراکز بازسازی برای کمک به توسعه پایدارصید وصیادی یکی از اولویت های کاری شیلات شود.

ورود انواع آلاینده های شهری، صنعتی و کشاورزی به رودخانه ها، برداشت بی رویه و غیر مسئولانه از بستر و تجاوز به حریم رودخانه ها، احداث سد و پل بدون در نظر گرفتن مسیرهای ماهی بر روی رودخانه ها و همچنین وجود صیادان غیر مجاز در مصب و داخل رودخانه ها سبب شده تا زادآوری ماهیان سفید دچار اختلال شود و تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان و رهاسازی آنها در دستور کار قرار گیرد. سابقه تکثیر و تولید مصنوعی بچه ماهیان گرم آبی در مازندران به سال ۱۳۵۲ بر می گردد.

قاسم کریم زاده مدیرکل شیلات مازندران با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات شبانه روزی نیروهای متخصص مراکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی در تولید و تکثیر بچه ماهی گفت: بازسازی و حفاظت از ذخایر آبزیان دریایی و نگهداری آن برای نسل‌های آینده یکی از رسالت‌های اصلی و حاکمیتی شیلات است که ثمره و بازخورد این تلاش‌ها، بی شک تضمین و تثبیت تامین بخشی از پروتئین‌ مورد نیاز جامعه، اشتغال زایی، درآمدزایی و توسعه پایدار صید و صیادی در دریای خزر را به دنبال خواهد داشت.

 

تولید سالانه 20هزار تن آبزی در مازندران

 

وی با اشاره به اینکه در استان مازندران ۱۱۴ تشکل صیادی در دریای خزر با جمعیتی بیش از چهارهزار و ۲۰۰ نفرصیاد در سه بخش صید ماهیان استخوانی، خاویاری و کیلکا ماهیان از طریق صید و صیادی امرار معاش می کنند ، گفت: از لحاظ تامین بخشی از پروتئین موردنیاز جامعه، اشتغالزایی و درآمد نقش و جایگاه مهمی در شاخص فعالیت‌های اقتصادی استان دارند که سالانه حدود ۱۵ تا ۲۰ هزارتن انواع آبزیان را تولید و به بازار عرضه می کنند.

مدیرکل شیلات استان مازندران افزود: منابع و سواحل دریایی کشور ما از جمله بسترهایی هست که می تواند در افزایش درآمد تشکل‌های شیلاتی و رشد تولید و اشتغال و تحقق منویات مقام معظم رهبری جهش تولید با مشارکت مردمی نقش مهمی ایفا کنند منجمله تکثیر و پرورش ماهیان استخوانی و خاویاری در سبد جامعه صیادی نقش بسزایی دارد که در همین راستا در دولت مردمی سیزدهم تکثیر و پرورش ماهیان دریایی در دستور کار اداره کل شیلات مازندران به منظور افزایش ذخایر می‌باشد که پیش بینی می گردد در سال جاری بیش از ۱۲۰ میلیون قطعه بچه ماهیان کپور و سفید و ۶۷۰هزارقطعه بچه ماهیان خاویاری تولید و در ۳۰ رشته رودخانه مهم شیلاتی رهاسازی می شود.

 

دبی مناسب آب در 30رودخانه مازندران

 

مدیرکل شیلات مازندران در ادامه مشارکت و همکاری جامعه صیادی پره با شیلات استان در این زمینه را ستود و افزود: در مسیر تامین ماهیان مولد جهت استحصال تخم، تامین وسایل حمل و نقل بچه ماهیان به رودخانه های شیلاتی استان، اتحادیه تشکل‌های صیادی پره همواره به عنوان همیار شیلات نقش تعیین کننده داشتند که جای تقدیر و تشکر دارد که با این همکاری، صرفه جویی حدود ۸ میلیارد تومانی در تهیه وسیله نقلیه نصیب دولت شده است.

کریم زاده همچنین از بهره گیری از نظرات و پیشنهادات همکاران موسسات تحقیقاتی شیلاتی از جمله پژوهشکده اکولوژی دریای خزر در فرآیند مختلف تکثیر و رهاسازي بچه ماهیان خبرداد و از نقش موثر یگان حفاظت منابع آبزیان استان در جهت حفظ و حراست از منابع و ذخایر آبزیان نیز قدردانی کرد و گفت: پیش بینی می شود در سال جاری بتوانیم میلیونها قطعه بچه ماهی استخوانی(سفید) و هزاران قطعه بچه ماهی خاویاری (فیل ماهی و قره برون و اوزن برون) را به طور همزمان با کمک تشکل‌های صیادی از مراکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی شهید رجائی ساری حدود ۳۰ رودخانه شیلاتی استان که دبی آب و شرایط مناسب را دارند رهاسازي کنند که براساس مصوبات کمیته رهاسازي 40درصد بچه ماهیان تولیدی در منطقه شرق، ۳۰درصد در منطقه مرکزی و ۳۰درصد در منطقه غرب استان رهاسازی خواهند شد.