کسی برای هنرمندان تره هم خرد نمی‌کند

رییس انجمن خوشنویسان مرکز مازندران گفت: در گذشته هنرمندان را در غار پنهان می‌کردند تا در جنگ کشته نشوند! الان برای هنرمندان یک تره هم خورد نمی‌کنند، خوشنویسان پشت نوبت دریافت وام و واکسن کرونا مانده‌اند! پیام غضنفری، دارنده مدرک استادی رشته خوشنویسی و درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با […]

رییس انجمن خوشنویسان مرکز مازندران گفت: در گذشته هنرمندان را در غار پنهان می‌کردند تا در جنگ کشته نشوند! الان برای هنرمندان یک تره هم خورد نمی‌کنند، خوشنویسان پشت نوبت دریافت وام و واکسن کرونا مانده‌اند!

پیام غضنفری، دارنده مدرک استادی رشته خوشنویسی و درجه دو هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد در گفت‌وگو با حرف مازندران با بیان اینکه انجمن خوشنویسان در کشور در سال ۱۳۲۹ تاسیس شد، اظهار کرد: این انجمن در مرکز مازندران در سال ۱۳۶۷ آغاز به‌کار کرد و در حال حاضر ۱۰۴ عضو دارنده مدرک ممتاز به بالا دارد.

وی همچنین اعلام کرد: از بین ۱۰۴ عضو ممتاز در این انجمن، ۳۵ نفر فوق ممتاز، پنج نفر استاد و ۴۶ خوشنویس ممتاز حضور دارند. رییس انجمن خوشنویسان مرکز مازندران یادآور شد : اساتید با صرف مدت زمانی نزدیک به ۲۵ سال، به ترتیب دوران؛ مقدماتی، متوسط، خوش، عالی، ممتاز، فوق ممتاز را طی کرده و به مقام استادی دست پیدا می‌کنند‌.

غضنفری اضافه کرد: خوشنویشی در حوزه نستعلیق و شکسته در مازندران از اقبال بیشتری برخوردار است. هادی قاسمی در خط شکسته، غلامعلی گوران در خط شکسته، سید مرتضی جعفری در خط نستعلیق، علیرضا مطلبی در خط نستعلیق و بنده نیز در همین حوزه از اساتید فعال خوشنویسی شهر ساری هستیم.

وی با اشاره به مشکلات خوشنویسان ساروی پس از شیوع بیماری کرونا، یادآور شد: به‌دلیل عدم برگزاری کلاس‌ها و نیز تعطیلی انجمن، مُدرس‌ها درآمدی ندارند و امکان برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی نیز وجود ندارد چرا که اقداماتی نظیر قلم‌تراشی و درست به‌دست گرفتن قلم در شرایط واقعی امکان‌پذیر است.

این مسئول در پاسخ به این سوال ما که آیا از وزارت فرهنگ و ارشاد در این مدت حمایتی دریافت کرده‌اید؟ بیان کرد: پرداخت حق بیمه هنرمندان در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۰، واریز کمک نقدی به‌مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در دو مرحله و توزیع سبد کالا در سه مرحله از مواردی است که توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت است‌‌‌.

وی با اشاره به فراز و نشیب‌های تاسیس این انجمن در ساری، خاطرنشان کرد: در سال ۱۳۸۹ در انجمن خوشنویسی دودستگی ایجاد شد و پس از طرح دعوی و کمک از قوه قهریه این انجمن از نو شروع به‌کار کرد، انجمن خوشنویسان تنها انجمنی است که در هنگام برگزاری مجمع که هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود یک نماینده وزیر در مجمع حضور پیدا کرده و رای خود را ثبت می‌کند.

غضنفری با اشاره به مشکلات در این انجمن، گفت: متاسفانه حدود سه سال است که در انجمن هیچ پولی از اداره فرهنگ و ارشاد دریافت نکردیم در حالی که در بند پنجم فصل دوم برنامه بودجه آمده که مبلغی برای کمک به انجمن‌های مختلف درنظر گرفته شود، ولی متاسفانه خبری نشد و مطالبه ما به مبلغ ۶ میلیون تومان از سال ۱۳۹۷ هنوز روی زمین مانده که البته با تغییرات نرخ ارز الان ارزشی ندارد.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: متاسفانه برگزاری کلاس و آزمون نداریم پس درآمد هم نداریم، قبل از شیوع کرونا با توجه به اینکه آزمون شهرهای دیگر استان هم در ساری برگزار می‌شد درآمدی وجود داشت و حق‌الزحمه اساتید و ناظران پرداخت می‌شد که متاسفانه کنسل شد.

وی با اشاره به درخواست خود از مسئولان، اذعان داشت: امروزه هنرمند برای مدیران هنری ارزشی ندارد، در گذشته در دوران چالدران هنرمندان را در غار پنهان می‌کردند تا در جنگ کشته نشوند! الان برای هنرمندان یک تره هم خورد  نمی‌کنند، مسئولان در جلسات متعدد یک سری قول‌هایی دادند ولی عملی نشد.

غضنفری تاکید کرد: گفتیم حداقل واکسن هنرمندان را تزریق کنید اسامی که موجود است تعدادشان هم محدود! ولی خبری نشد، از سال گذشته درخواست دریافت وام ۲۰ میلیون ۴ درصد برای اعضای انجمن را ارائه دادیم تا الان پشت نوبت هستیم، خبری نشد که نشد، به‌نظرم هنرمند باید بمیرد تا قهرمان شود!

رییس انجمن خوشنویسان ساری ادامه داد: بارها برای تجلیل از پیشکسوتان خوشنویسی استان برنامه‌ریزی کردیم ولی بودجه‌ای اختصاص داده نشد. وی با اشاره به اینکه باید باید برای هنرمندان انگیزه ایجاد کرد، خاطرنشان کرد: مسئولان خوب حرف می زنند، ولی امروز هنرمندان درد دارند.

این مسئول اضافه کرد: می‌گویند کرونا آمده، ولی آیا در همین وضعیت کرونا، ادارات دولتی که خالی از کار هنری هستند نمی‌توانستند درخواست ارائه اثر بدهند، من خودم کارم را در سال ۱۳۸۵ به مبلغ ۲۰۰ هزار تومان به فروش رساندم خریدار در سال ۱۳۹۰ با من تماس گرفت و با کسب اجازه از من آن را با افزایش قیمت ۱۰ برابری فروخت…