بررسی آخرین وضعیت پروژه‌های آب‌رسانی به شهرستان جویبار؛

رفع چالش‌های آبی ۲۰‌ساله جویبار

طی سال‌های اخیر تامین آب شرب مهم‌ترین دغدغه مردم جویبار محسوب می‌شد، تا جایی که مشکل کمبود آب در این شهرستان تبدیل به گره کوری شده که حدود ۲۰ سال از باز نشدنش می‌گذرد، در کنار مشکلات موجود در حوزه آب شرب کشاورزان در روستاهای بالادست جویبار نیز با مشکل کم آبی مواجه بودند.

حرف آنلاین : طی سال‌های اخیر تامین آب شرب مهم‌ترین دغدغه مردم جویبار محسوب می‌شد، تا جایی که مشکل کمبود آب در این شهرستان تبدیل به گره کوری شده که حدود ۲۰ سال از باز نشدنش می‌گذرد، در کنار مشکلات موجود در حوزه آب شرب کشاورزان در روستاهای بالادست جویبار نیز با مشکل کم آبی مواجه بودند.
به گفته کارشناسان علت چالش آبی در این شهر از گذشته تاکنون بیشتر به مباحث زیرساختی و مشکلات در خط انتقال (نبود بودجه کافی) ارتباط داشت، تا جایی که در فصول گرم سال این معضل به بالاترین حد خود می‌رسد.
خبر خوب اینکه اخیرا، اخبار خوبی در حوزه تامین منابع آبی این شهرستان با عنوان رفع حل مشکل کمبود آب در بخش مرکزی جویبار و پروژه مسکن مهر میارکلا که در ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه و همچنین حل مشکل آب شرب گیل‌خواران به گوش رسید.

رفع بیش از ۸۰ درصد مشکلات آبی

فرماندار جویبار از بهره‌برداری از خط انتقال آب شرب بهمنیر به گیل‌خواران خبر داده و گفته که خط انتقال سایز ۳۱۵ پلی اتیلن شهر بهنمیر به بخش گیل‌خواران با هزینه ۷/۵ میلیارد تومان جهت افزایش دبی آب شرب در روزهای آینده مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.
به اذعان کمال رستمعلی هر ساله با شروع فصل تابستان با مشکل کم‌آبی در روستاهای شهرستان مواجه هستیم که با برنامه‌ریزی، مدیریت و مصرف درست در بحث آب شرب و البته صرفه‌جویی با افزایش آن از منبع، بیش از ۸۰ درصد مشکل آب شرب روستاهای بخش گیل‌خواران حل خواهد شد.
وی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی مخزن ۲۰۰۰ متر مکعبی و ایستگاه پمپاژ شهر کوهی‌خیل، شهرک صنعتی و روستاهای حومه با پیش بینی مبلغ ۲۰ میلیارد تومان با مدت قرارداد ۱۰ ماه از محل تنش خبر داد.


فرماندار جویبار همچنین اعلام کرد که خط انتقال سایز ۳۱۵ پلی اتیلن بهنمیر به بخش گیل‌خواران با هزینه ۷/۵ میلیارد تومان از محل اعتبار صندوق توسعه ملی جهت افزایش دبی آب شرب در روزهای آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
این مسئول خاطرنشان کرد که حفر یک حلقه چاه در منطقه آبکسر و اجرای خط انتقال سایز ۲۵۰ پلی اتیلن از سه راه میارکلا به منطقه پهناب جهت بهبود وضعیت آب شرب روستاهای شرق جویبار با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان از محل اعتبار تنش و محرومیت‌زدایی در برنامه سال ۱۴۰۱ است.

افتتاح ساختمان اداری آب و فاضلاب در جویبار

وی با بیان اینکه احداث ایستگاه پمپاژ روستای بالازرین کلا با مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان در دستور کار قرار دارد، اضافه کرد که در بحث اصلاح شبکه فرسوده با برنامه‌ریزی صورت گرفته و پیرو جلسه کارگروه توسعه روستایی از ابتدای سال جدید به مقدار ۱۰ کیلومتر اصلاح انجام شده است.به گفته رستمعلی ساختمان اداری آب و فاضلاب شهرستان نیز در روزهای آینده با مبلغ ۲/۵ میلیارد تومان افتتاح خواهد شد.

انتقال خط لوله مستقیم به انتهای خط آب‌رسانی

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان جویبار نیز در گفت‌وگو با حرف مازندران با بیان اینکه در این شهرستان سفره‌های آب زیرزمینی وجود ندارد، عنوان کرد که آب مصرفی جویبار از شهرها و مناطق اطراف تامین می‌شود.
به اذعان پیمان ابراهیمی اتفافات خوبی در حوزه آب رقم خورد که یکی از مهمترین آن حل مشکل کمبود آب در ۱۲ روستای بخش مرکزی جویبار و پروژه مسکن مهر میارکلا بود.
ابراهیمی همچنین یادآور شد که ۵/۵ میلیارد تومان اعتبار برای انتقال آب شرب شهر کوهی‌خیل در فاز اول این پروژه صرف شد و در فاز دوم در هفته گذشته مخزن ۲ هزار مترمکعبی به مبلغ ۲۰ میلیارد تومان اعتبار از محل تنش کشوری کلنگ‌زنی شد که پیش‌بینی می‌شود این پروژه حدود ۱۰ ماه به‌طول بی‌انجامد.
رئیس اداره آب و فاضلاب جویبار با بیان اینکه گیل‌خواران در انتهای خط آب‌رسانی به لحاظ جغرافیایی قرار دارد، تصریح کرد که از سال گذشته خط انتقال از محل صندوق توسعه ملی با هزینه ۷ونیم میلیارد تومان آماده و کار لوله‌گذاری به پایان رسید که با این اقدام ۸۰ درصد مشکل آب شرب این منطقه حل خواهد شد.
این مسئول با اشاره به اینکه تاکنون آب‌رسانی به مردم در گیلخواران توسط تانکر سیار صورت می‌گرفت، بهرهبرداری از این پروژه را مهم و بی‌نظیر دانست.
وی با بیان اینکه در شهر و ۷۶ روستای جویبار ۳۰ هزار مشترک داریم، گفته که تاکنون کمبود آب داشتیم ولی قطعی خیر.
به اذعان ابراهیمی در بحث اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب سالانه ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر اصلاح صورت می‌گیرد، که در سال جاری با فعال شدن کارگروه توسعه روستاها و با پیگیری‌های فرماندار تا الان ۱۰ کیلومتر اصلاح شبکه انجام شد.

پایان ۱۴۰۱، پایان رفع مشکلات آبی جویبار

رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان جویبار اضافه کرد که اقداماتی که در طول یکی دو سال گذشته رقم خورد نتایج خوبی داشت تا جایی که امیدواریم که پایان ۱۴۰۱ پایان مشکلات آبی جویبار باشد.
این مسئول با تاکید بر لزوم توجه به صرفه‌جویی و اصلاح الگوی مصرف آب، از مردم شهر و روستای جویبار خواست تا در فصل تابستان بیش از گذشته صرفه‌جویی را درمدنظر قرار داده مانع از هدررفت آب شرب و کشاورزی شوند.
گفتنی است؛ بنا بر گفته‌های فرماندار و رئیس اداره آب و فاضلاب شهرستان جویبار، مشکل ۲۰ ساله کمبود آب آشامیدنی این شهرستان با اجرای سه طرح جدید و بهینه‌سازی و اصلاح سالانه شبکه برطرف شده است.