مزایا و معایب نسخه‌نویسی الکترونیک در گفت‌وگوی حرف مازندران با یک پزشک؛

از محدودیت‌ها تا تسریع در وصول مطالبات

حرف آنلاین: یک پزشک باسابقه پیرامون بحث اجرای نسخه‌نویسی الکترونیکی در مطب با بیان اینکه پس از ۳۰ سال نسخه‌پیچی دستی به ثبت نسخه دیجیتال روی آوردیم، به هزینه‌بر بودن اجرای آن در مطب ولی تسهیل دسترسی به سابقه و شرح حال بیماران اشاره کرده و آن را گام خوبی در عرصه پزشکی میداند.

دکتر عسگری شیروانی ۶۰ ساله اهل قائم شهر که ۳۰ سال مشغول طبابت است، ضمن معرفی طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی، اظهار کرد: تجویز نسخه از گذشته بین پزشکان به‌صورت دستی مرسوم بود و آزمون و خطاها در این بخش صورت گرفت تا جایی که سال‌ها به این وضع عادت کرده بودیم.

وی شیوع بیماری کرونا را علتی مهم در تغییر ساختار نسخه‌نویسی دانست و افزود: شاید اینکه نسخه باید دیجیتالی شود در بحران کرونایی درست زمانی که بیماران با دفترچه‌ای در دست صف می‌کشیدند در ذهن مسئولان خطور کرد تا ارائه‌دهندگان خدمات مراقبت سرپایی تا نسخه‌ها را به صورت الکترونیکی به داروخانه ارسال کنند.

شیروانی با بیان اینکه در نسخه‌نویسی الکترونیک ما پزشکان پس از ویزیت بیمار، یک نسخه دیجیتالی به‌جای نسخه کاغذی وارد سیستم می‌کنیم و بیمار برای دارو به داروخانه مراجعه می‌کند، تصریح کرد:
همه داروها و خدمات پزشکی، آزمایشگاهی، تصویربرداری‌ها و خدمات پاراکلینیکی را می‌توان با نسخه الکترونیکی تجویز کرد.

این پزشک عمومی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم که هر تغییری فواید و معایبی را ایجاد می‌کند، در ارتباط با اجرای طرح نسخه‌نویسی الکترونیکی برای ما این طرح در ابتدا دردسرهایی را ایجاد کرد، یکی از آن‌ها اضافه کردن دو پرسنل در دو نوبت برای قرار گرفتن پشت سیستم و ثبت نسخه‌ها بود.

وی با بیان اینکه با الکترونیکی شدن نسخه‌نویسی هزینه‌ها افزایش پیدا کرده، گفت: اما فوایدی هم دارد اینکه میتوانیم از طریق سیستم به شرح حال بیمار و وضعیت جسمانی پی برده و از اقدام برای تداخلات دارویی بپرهیزیم، اما قبلا فقط از طریق دفترچه درمانی ۱۶ و یا ۱۸ برگه‌ای که بیمار در دست داشت میتوانستیم به نوع بیماری و حساسیت‌های دارویی پی ببریم.

شیروانی با بیان اینکه اکثر زمانی که برق نیست، اینترنت قطع است یا سایت بسته است مشکل داریم، گفت: در این مواقع با بحران مواجه هستیم و اتلاف وقت داریم، از طرفی این طرح زمان بدی اجرا شد، در مطب من ۶ پرستار در پیک کرونایی مشغول ارائه خدمات به بیماران بودند ولی چون طرح جدید نیاز به آموزش و صرف زمان بود، میانگین ویزیت یک بیمار به چهار ساعت می‌رسید، ولی رفته رفته با افت شیوع بیماری و خلوت شدن مطب و از طرفی آشنایی بیشتر برای ثبت و درج نسخه این مشکلات هموار شد.

این پزشک باسابقه همچنین اضافه کرد: در حال حاضر باید عرض کنم که در نتیجه اجرای این طرح اگر بیماری با علائم فوری به پزشک دیگری مراجعه کرده و دارویی دریافت کند و حساسیت داشته باشد و بخواهد پیگیری کند نمی‌شود چون خود بیمار نمی‌داند چه دارویی تزریق کرده است، کاش در این طرح آیتمی وجود داشت که پزشکان بدانند پزشک قبلی چه نسخه‌ای پیچیده است.

وی با بیان اینکه در مجموع این طرح دردسرهایی ایجاد کرد، وقت‌گیر و هزینه‌بر است اما معطلی در داروخانه‌ها را به حداقل رساند، یادآور شد: از طرفی بررسی‌ها ساده‌تر شد و متولیان داروخانه راحت‌تر می‌توانند اقدام به قیمت‌گذاری کنند اینکه بدانند در فصل کرونا نیاز به چه داروهایی بیشتر شد و چه داروهایی اصلا استفاده نشد نکته مهمی است که با اجرایی شدن این طرح میسر شد.

شیروانی در بحث دریافتی پزشکان از متولیان بیمه‌ای، اعلام کرد: قبل از اجرای این طرح پول نسخه‌ها هر ۶ ماه یک بار پرداخت می‌شد، اما پس از اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک ۸۰ درصد هزینه نسخه‌ها همان شب واریز می شد اما با اعتراض برخی پزشکان مبنی براینکه زمان واریزی خیلی سریع است و پول خرج می‌شود، پرداختی‌ها را یک ماه بعد از ثبت نسخه دریافت میکنیم.

این پزشک عمومی اذعان داشت:سابقه بیماران با ذکر نام و نام خانوادگی در سامانه موجود است و ویزیت تلفنی میسر شد، بیماران میتوانند با تماس از دورترین نقطه‌ها ویزیت شده و برای دریافت دارو به داروخانه مراجعه کنند، مسلما کیفیت این طرح با به‌روزرسانی بیشتر خواهد شد.