مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان خبر داد؛

اجرای طرح کهاد و نخلستان در مازندران

حرف آنلاین: مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران از اجرای طرح کهاد و نخلستان در استان خبر داد و گفت: طرح کهاد شامل حال دانشجویانی و طرح نخلستان مربوط به ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی می‌شود.

سید حسین درویشی در نشست خبری به‌مناسبت هفته ملی مهارت ۱۴۰۱، با اشاره به عملکرد آموزشی در سه ماهه نخست سال جاری، اظهار کرد: در سال جاری طرح کهاد و نخلستان در این سازمان اجرا خواهد شد که طرح اول؛ شامل حال دانشجویانی می‌شود که در مسیر تحصیل هستند و دوره‌های مهارتی مرتبط با رشته تحصیل آن‌ها برگزار می‌شود، طرح نخلستان هم به ساماندهی فارغ التحصیلان دانشگاهی مربوط می‌شود.

وی افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با دارا بودن هزار و ۴۵۹ آموزشگاه آزاد، نسبت به آموزش یک میلیون و ۷۲۷ هزار و ۵۴۰ نفر ساعت و ۷ هزار و ۹۸۲ نفر دوره اقدام کند.

وی تعداد آموزشگاه‌های مراکز دولتی این اداره را ۲۰ مورد اعلام کرد و افزود: در سه ماهه اول جاری، به یک میلیون و ۶۲۱ هزار و ۳۶۱ نفر ساعت و ۷ هزار و ۵۰۳ نفر دوره آموزش ارائه شد.

درویشی با اشاره به عملکرد اداره سنجش گفت: ۱۰ هزار و ۳۳۲ نفر آزمون شونده در راستای اجرای تفاهم نامه‌های آموزشی، تلاش تیم‌های سیار آموزشی و هماهنگ، صنعت ساختمان و مراکز آموزشگاه آزاد خروجی فعالیت این سازمان بوده است.

صدور مجوز موافقت نامه اصولی جهت تاسیس ۵ مرکز

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران از صدور مجوز موافقت نامه اصولی جهت تاسیس ۵ مرکز، آموزش دوگانه مهارت و کار برای ۱۷نفر، آموزش مشاغل خانگی به ۸۸۳ نفر، تدوین و بازنگری استاندارد آموزشی به تعداد ۳ مورد، تکمیل و تجهیز دو کارکاه آموزشی در مازندران در سه ماهه اول ۱۴۰۱ خبر داد.

این مسئول همچنین ادامه داد: در سه ماهه سال جاری، آموزش فناوری‌های نوین منطبق با مشاغل نو به ۴۸هزار و ۷۷۴ نفر ساعت، مهارت آموزی در محیط کار واقعی به ۱۸۱ هزار و ۶۶۵ نفر ساعت، ارائه خدمات کارآفرینی به ۷۲ نفر، اجرای دوره‌های آموزشی طرح تکاپو برای هزار و ۱۲۵ نفر نیز انجام شد.

وی با اشاره به بحث صدور پروانه‌های تاسیس در حوزه آموزش، عنوان کرد: در سه ماهه نخست جاری، ۶۳ پروانه تاسیس تمدید و ۱۰۵ پروانه تاسیس صادر شد، همچنین پروانه ۲۵ رشته جدید صادر شد.

هزار و ۴۹۵ آموزشگاه فعال فنی و حرفه ای در مازندران

درویشی تاکید کرد: در این مدت طی نظارت و بازرسی بر ۴۲۸ واحد آموزشی، ۱۶ مرکز غیرمجاز به‌دلیل خرید خدمات آموزشی به تعداد ۸۳ هزار و ۲۶۷ نفر ساعت در استان شناسایی شدند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران با بیان اینکه در حال حاضر در مازندران هزار و ۴۹۵ آموزشگاه فعال فنی و حرفه ای داریم، خاطرنشان کرد: در این آموزشگاه‌ها هزار و ۹۹ مربی فعال هستند که در بخش‌های مختلف خدماتی، صنعتی، کشاورزی و فرهنگ و هنر مشغول ارائه آموزش هستند.

این مسئول همچنین اظهار کرد: در مجموع عملکرد آموزش بخش خصوصی به حدود یک میلیون و ۷۲۷ و ۵۴۰ نفر ساعت به تفکیک ۴۵۲ هزار و ۶۶۲ نفر ساعت در بخش آقایان و یک میلیون و ۲۷۴ هزار و ۸۷۸ نفر ساعت بانوان می‌رسد، همچنین در بخش برنامه‌های جنبی بخش خصوصی ۹ میلیون و ۲۷۸ هزار و ۶۰۲ نفر ساعت تعهد آموزشی در سال جاری ارائه شد.

وی اذعان داشت: همکاران ما در بخش آموزش حوزه رشته‌های فناورانه با ۲۵۵ رشته فرهنگی آموزشی، دو رشته صنایع دریایی، ۳۶۲ رشته راهبردی و ۲۹۴ رشته بهداشتی مشغول ارائه آموزش‌ها هستند.

درویشی در خصوص درخواست‌ها بابت حلقه مفقوده بین فنی و حرفه‌ای و تامین اجتماعی، تاکید کرد: شورای هماهنگی در وزارت کار میتواند این دو سازمان را به یکدیگر متصل کند ما هم به دنبال این موضوع هستیم.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای مازندران یادآور شد: در حال حاضر در حوزه رشته‌های جدید همچون آموزش‌های زیست فناورانه و گیاهان دارویی، توسعه انرژی‌های پنل‌های خورشیدی و اینترنت اشیا و غیره مجوزهایی را صادر کردیم.

این مسئول با اشاره به عناوین روزهای هفته ملی مهارت در سال ۱۴۰۱، اعلام کرد: این هفته از روز جمعه ۳۱ تیرماه آغاز و تا پنج شنبه ۶ مرداد ماه جاری به‌همراه برنامه‌های شاخص ادامه دارد، آغاز هفته با شعار، مهارت؛ نهضت ملی، فرهنگ‌سازی و ترویج آموزش‌های مهارتی و در پایان با شعار روز ملی کارآفرینی و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نامگذاری شده است.

وی ضمن گلایه از عدم همکاری دستگاه‌های اجرایی، گفت: در حال حاضر با حدود ۱۰ درصد از نهادها همکاری داریم که شامل؛ اداره کل صمت، جهادکشاورزی، میراث فرهنگی و اصناف هستند و مابقی عملا همکاری خاصی با این سازمان ندارند