جهانگیری هم حریف خسارت برف نشد!

حرف آنلاین: جمعی از فعالان اقتصادی در بخش مرکبات و میوه و حجره داران میدان میوه و تره بار چهار فصل کتالم در نشستی صمیمی با دکتر شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی و حسین سروری فرماندار رامسر به طرح مشکلات و موانع بر […]

حرف آنلاین: جمعی از فعالان اقتصادی در بخش مرکبات و میوه و حجره داران میدان میوه و تره بار چهار فصل کتالم در نشستی صمیمی با دکتر شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم شهرستان های رامسر، تنکابن و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی و حسین سروری فرماندار رامسر به طرح مشکلات و موانع بر سر راه کشاورزان و تولید کنندگان میوه و همچنین بازار فروش و استمهال وام های کشاورزان خسارت دیده در برف 92 پرداخته و خواستار پیگیری آن شدند.

در حاشیه این نشست ، رییس اتحادیه میوه و تره بار شهرستان رامسر در این باره گفت : متاسفانه مشکلات در عرصه تولید محصولات کشاورزی و باغی و بازار فروش آن بسیار زیاد بوده و باعث وارد آمدن ضربه جدی بر پیکر نحیف کشاورزان می شود. سید منصور مهنما افزود : پس از بحران برف 92 با تلاش و پیگیری های مستمر مسئولان و مردم و با فشار شریعت نژاد نماینده مردم منطقه در خانه ملت ، با دستور جهانگیری، معاون اول رییس جمهور قرار شد تا به مدت 3 سال وامهای کشاورزان خسارت دیده در برف استمهال شده و دیرکرد آنان را دولت بپردازد.

وی اضافه کرد : اما در سال جاری بانک ها از این دستور سر باز زده و می گویند ” دستور معاون اول رییس جمهور مربوط به سال جاری نمی شود” در حالیکه آن نامه و دستور ،حاکی از آن بود که این روند تا سه سال ادامه داشته باشد.

رییس اتحادیه میوه و تره بار رامسر  از مشکلات ذخیره سازی نیز سخن گفت و افزود : دیگر مشکل ما ، ذخیره سازی مرکبات از سوی  سازمان تعاون روستایی در سال گذشته بود که بصورت غیر اصولی این کار را انجام دادند و باعث فاسد شدن نیمی از مرکبات شدند.

مهنما اظهار داشت :  سازمان تعاون روستایی  این مرکبات را کیلویی 2 هزار و 300 تومان خریداری کرده و با احتساب هزینه حمل و نقل و ذخیره سازی که از پول بیت المال تامین شد، آن را در سردخانه ها ذخیره کرده و با فاسد شدن نیمی از آن، این سازمان در اقدامی نسنجیده ، پرتقال تامسون را کیلویی 1000تومان وارد بازار کردند که سبب شد کمر تولید کننده و کشاورز بشکند.

وی با بیان این مطلب که ” مخالف ارزان فروشی نیستم و بایستی افراد ضعیف جامعه نیز از نعمت برخوردار باشند ” تصریح کرد : حرف من این است که  چرا تنظیم بازار بایستی بگونه ای باشد که افراد بی نیاز ، از دسترنج کشاورز به قیمتی ارزان نهایت سود را ببرند در حالیکه کشاورزان حتی هزینه کرد خود را نمی تواند از محل فروش محصولاتش تامین کند.

مهنما اظهار داشت: در سال 94 با توجه به وفور مرکبات، نیازی به ذخیره سازی نبود بلکه بایستی زمینه صادرات آن فراهم می شد تا کشاورزان اینگونه ضرر نمی کردند.این فعال اقتصادی با اشاره به اینکه صنعت مازندران بر پایه کشاورزی استوار است، افزود : مشکل کشاورزی و تنظیم بازار محصولات آن ، بیمه محصولات بصورت سر درختی بیمه شوند.

* رنگ آوری، به ضرر مردم وکشاورز

وی گفت: دیگر مشکل ما، عرضه محصولات نارس به بازار است، زیرا رنگ آوری میوه بسیار مهم بوده و به اعتقاد من بایستی مجلس مصوبه ای را تصویب کند که جلوی برداشت میوه  نارس گرفته شود زیرا وقتی به میوه ها رنگ مصنوعی می زنند  علاوه برهم زدن تنظیم بازار، از نظر بهداشت و سلامت، استفاده آن بسیار مضر است.

مهنما بر زمینه سازی درست صادرات میوه و مرکبات در بازارهای هدف از سوی متولیان امر تاکید کرد و گفت : قاچاق میوه و مرکبات  و واردات بی موقع نیز از دیگر مباحثی است که تیشه به ریشه ی کشاورزان می زند و اینکه می گویند  دولت نمی تواند جلوی قاچاق را بگیرد، درست نبوده و بایستی گفت یا دولت خودش می خواهد که این قاچاق انجام شود یا اینکه جرات جلوگیری از اینکار را ندارد.

رییس اتحادیه میادین میوه و تره بار رامسر در پایان سخنان خود از متولیان امر کشاورزی خواست تا به موضوع بیمه محصولات کشاورزی بصورت سردرختی، ادامه استمهال وام کشاورزان خسارت دیده در برف 92 تا 3 سال حسب دستور معاون اول رییس جمهور و فراهم کردن  زمینه  مناسب صادرات مرکبات و محصولات  کشاورزی در راستای حمایت از این صنعت در سال اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل ، را جدی گرفته و بصورت جهادی وارد عمل شوند.