کاستی‎های حوزه سلامت؛ نمک سفر نمکی

الناز پاک نیا// هر مسئولی هم که باعث شده بود وزیر بهداشت به مازندران سفر کند، دیگر از خود به‌شدت ناراحت است، نگاه به حوزه سلامت مازندران همواره آرمانی بود، انگار که هیچ مشکلی نیست و انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. در سال‌های اخیر داشتن یک معاون وزیر از مازندران که اتفاقاً چند سالی […]

الناز پاک نیا// هر مسئولی هم که باعث شده بود وزیر بهداشت به مازندران سفر کند، دیگر از خود به‌شدت ناراحت است، نگاه به حوزه سلامت مازندران همواره آرمانی بود، انگار که هیچ مشکلی نیست و انگار که هیچ اتفاقی نیفتاده است. در سال‌های اخیر داشتن یک معاون وزیر از مازندران که اتفاقاً چند سالی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم بود باعث شده بود کاستی‌های سلامت این استان به‌خوبی به تهران منتقل نشود.

به مدد خوب نبودن اوضاع رسانه‌ها و پرورش رسانه‌های همسو در دانشگاه علوم پزشکی مازندران در طی حداقل سه دوره اخیر تغییرات در این دانشگاه، تقریباً کمتر رسانه‌ای به کاستی این بخش پرداخته بود و اگر هم این پرداخت انجام‌شده بود سریعاً با یک جوابیه که ” قصور پزشکی ” عادی است ماجرا ختم و خبرنگار فوق از چشم آن دستگاه افتاده بود.

حالا نمکی وزیر بهداشت به مازندران سفرکرده است، سفر جنجالی که هنوز کلیپ‌های آن دست‌به‌دست می‌شود، در سال‌های اخیر میزان آنچه این دستگاه قصور پزشکی می‌خواند افزایش‌یافته است، از مرگ بیماران در ساری و بابل و حالا خبر فلج شدن نوزاد در چالوس و کمبودهایی که از ضجه زن بیمار ام اس در این شهرستان به یادگار باقی مانده است.

در سفر وزیر چه گذشت

بارها شاهد حضور بیمارانی بودیم که با حضور مسئولان کشوری، خود را به آب‌وآتش زده‌اند تا آن‌ها را ببینند. احساس درماندگی در بیماران سخت، صحنه‌ای زجرآور و بسیار ناخوشایند است. تصاویر درخواست رسیدگی به مجازات فردی که مسئول فلج شدن یک نوزاد شده است، ماندنی‌ترین تصویری است از سفر نمکی به مازندران؛ تصویری که نشان می‌دهد که تا چه میزان نیاز به تأمین احتیاج‌های حوزه سلامت در مازندران استانی که بیش از جمعیت خود میزبان مسافران و گردشگران است وجود دارد. در جریان بازدید وزیر بهداشت از بیمارستان طالقانی چالوس، یک بیمار ام‌اس که متوجه بازدید وزیر بهداشت شده بود از کمبود تجهیزات و نیروی درمانی در این منطقه از مازندران انتقاد کرد. این بانو که مبتلابه بیماری ام اس بود با اعتراض خطاب به وزیر بهداشت عنوان کرده بود آقای وزیر ما مشکل‌داریم و چرا نباید یک پزشک خوب و متخصص در منطقه داشته باشیم، جنجال‌برانگیز شد؛ زن روسری‌اش هم افتاده بود، پرستاران تلاش می‌کردند آرام اش کنند اما …

وزیر بهداشت که متوجه اعتراض این بانوی بیمار شده بود به نزدیک وی رفت اما بانوی مبتلابه بیماری پیش از رسیدن وزیر از هوش رفت و سعید نمکی وزیر بهداشت دستور ویژه برای رسیدگی به وضعیت این بیمار را صادر کرد.

سلام آقای نماینده…

صدای لاشکی نماینده نوشهر هم فیلم مربوط به این جوان چالوسی هست و حرکات اش که سعی می‌کند جوان را از وزیر دور کند. حاشیه‌های سفر نمکی به مازندران اتفاقی نبود، انتخاباتی بود اما اتفاقی نبود. این حاشیه‌ها برگرفته از سال‌ها بی‌توجهی به قصورات پزشکی، کاستی‌های حوزه سلامت مازندران و پوشاندن آن در میان خبرهای پرطمطراق افتتاحیه‌ها بوده است.

در شرق و غرب مازندران به دلیل دور بودن از دانشگاه‌های علوم پزشکی وضعیت حضور متخصصان مناسبت نیست. گلایه همیشگی این دورافتادگان از مرکز استان دردی است که هر بار مطرح می‌شود. به‌خوبی می‌دانیم که نمایندگان در ماه‌های آخر باقی‌مانده تا انتخابات چگونه به هزاران جبر و زور وزیران و مسئولان کشوری را به استان می‌کشانند. مسئولانی که بله بله می‌گویند، پنجشنبه و جمعه در ویلاهای ساحلی مازندران آنجا که شاید در حریم‌های 60متری دریا باشد، استراحتی می‌کنند و بازمی‌گردند. به‌وضوح شاهد هستیم که بسیاری از مهمانانی که این‌گونه به این سبک وارد مازندران می‌شوند، بازهم امور را به استانی‌ها واگذار کرده و ساعتی بعد فراموش می‌کنند که از کجا بازدید کرده‌اند مگر مواردی خاص که بازهم با پیگیری نمایندگان حاصل می‌شود امانگاه منطقه‌ای و بخشی در این بخش آفت است و موجب این سفرها ثمراتی نداشته باشد.

تهران مقصد نخست بیماران و پزشکان مازندران

در شرایط حاضر، اگرچه گفته می‌شود مازندران دارای امکانات کافی در حوزه سلامت است اما هنوز تهران مقصد نخست بیماران و پزشکان مازندرانی است. این امر ضمن ایجاد هزینه گزاف و اضافه برای بیماران در شرایط فعلی اقتصادی، موجب می‌شود تا متخصصان نیز یکی پس از دیگری به تهران عزیمت کنند.

افزایش خطاهای پزشکی در سال‌های اخیر

در سال‌های اخیر خطاهای پزشکی در مازندران به‌شدت افزایش‌یافته است، این بیش‌ازحد به این معناست که در دو تا سه سال اخیر حداقل 5 مورد مرگ مربوط به خطای پزشکان و پرستاران گزارش‌شده است اما پایان همه رای به نفع سیستم پزشکی و به نفع بیمارستان‌ها بوده است. اگر در طی سال‌های اخیر رسیدگی به این خطاهای پزشکی به‌دوراز حاشیه و تنها برای به پایان رساندن این پرونده‌ها نبوده است، شاید در سال‌های اخیر روند این خطاها کاهش می‌یافت. سیستم معیوب رسانه‌ای در دانشگاه علوم پزشکی مازندران که غالباً مدیر محور بوده و انتقادات و کاستی‌ها با شدیدترین الحان تکذیب می‌شود نیاز به اصلاح دارد. ایجاد جوی سالم به‌دوراز رقابت برای اینکه کدام رسانه بهتر، اخبار روابط عمومی را پوشش می‌دهد، عدم ارتباط رئیس دانشگاه و معاونین با رسانه‌ها به دلیل سیستم بسته روابط عمومی از روندهایی است که می‌تواند موجب شد تا مشکلات مردم به‌خوبی به گوش مسئولان رسیده و شاهد انفجار نارضایتی‌ها در این حوزه نباشیم.

به‌عنوان‌مثال در پاسخ به جنجال ایجادشده، خبری تنظیم‌شده و در اختیار رسانه‌ها قرارگرفته است که امکانات بهداشتی و درمانی شهرستان‌های نوشهر و چالوس را برشمرده و در آخر گفته است که قصور درباره وضعیت نوزاد فلج شده را بررسی می‌کنند اما آیا بهتر نبود، به این قصور قبل از حضور وزیر رسیدگی می‌شد و یا بهتر است بپرسیم نتیجه قصورهای اطلاع‌رسانی شده گذشته چه بوده است. مادری که فوت کرده، کارگری ساختمانی که تنها برای عملی ساده بستری‌شده اما فردای آن روز براثر تزریق اشتباه جان‌باخته اما نتیجه آن تبرئه نظام سلامت بوده است، موجب می‌شود تا شرایط حادی در این حوزه رخ دهد. ازاین‌رو به نظر می‌رسد، اگرچه حاشیه چاشنی سفر نمکی وزیر بهداشت به مازندران شد اما باید عبرت‌های سفر وزیر به این استان چراغی درراه آینده باشد.