در نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عنوان شد: ‏ مازندران در محاصره 300هزار ویلا

ساری- خبرنگار حرف  | رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از وجود ۵هزار پروژه عمرانی نیمه تمام و ۳۰۰ هزار ویلای شخصی در استان خبرداد. مفید غلامی راد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، از آمادگی و برنامه ریزی استان برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰  مازندران با همکاری مجمع نمایندگان خبر داد و […]

ساری- خبرنگار حرف  | رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از وجود ۵هزار پروژه عمرانی نیمه تمام و ۳۰۰ هزار ویلای شخصی در استان خبرداد.

مفید غلامی راد در نشست خبری با اصحاب رسانه استان، از آمادگی و برنامه ریزی استان برای تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۰  مازندران با همکاری مجمع نمایندگان خبر داد و گفت: باید دید چه استفاده هایی از لوایح و بودجه سنواتی برای تخصیص اعتبار بیشتر برای استان بهره برده می شود.

وی در پاسخ به سوال رسانه ها درباره  علت طولانی شدن روند احداث پروژه ها در استان تصریح کرد: از سال های ۸۹ تا ۹۰ پروژه های زیادی در استان تعریف شد که بر مبنای قیمت نفت همان سال برنامه ریزی شد اما بعد مساله تحریم ها سبب شد در شدیدترین حالت عدم تامین‌منابع مالی قرار بگیرم. البته چندین سناریو برای تامین‌مالی پروژه های نیمه تمام استان تدوین شد تا بتوانیم این پروژه ها را به اتمام برسانیم.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران از وجود ۵ هزار پروژه نیمه تمام در استان خبرداد و اعتبار لازم برای اتمام این پروژه ها را ۱۰ هزار میلیارد تومان  اعلام کرد. به گفته غلامی این پروژه ها از ۲۰ تا ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی با تاکید بر اینکه در این دولت تلاش نکردیم پروژه جدیدی را آغاز کنیم و اولویت بر اتمام پروژه های نیمه تمام است، گفت: تلاش کردیم از محل اعتبارات بخش خصوصی و مردمی برخی منابع تامین شود که عموما این مشارکت ها ناقص و همکاری ها کامل نیست و میزان سرمایه گذاری خارجی نیز به شدت کاهش یافته است.

فواید و مضرات ویلاها برای مازندران

وی تامین زیرساخت های گردشگری در استان را در زمینه جذب درآمد برای ارتقای وضعیت درآمدی استان موثر ارزیابی کرد و ادامه داد: در مازندران شدت تغییر کاربری اراضی بالاست همچنین روند احداث اقامتگاه های دوم نیز به بخش کشاورزی و گردشگری ضربه وارد کرده است. امروز ۲۸۵ هزار واحد اقامتگاه دوم یا همان مسکن های شخصی و ویلا در استان وجود دارد، هزار و ۵۰۰ بنگاه املاک در استان وجود دارد که موجب گسترش بورس بازی و افزایش قیمت زمین می شود، عمده دستگاه های دولتی شهرک در خط ساحلی دارند بنابراین از نظر انباشت سرمایه مشکلی در استان وجود ندارد اما درآمدی برای استان ایجاد نمی کند.

وی افزود: اینکه امروز مردم زمین ها را می فروشند و تبدیل به ویلا می شود برای اقتصاد استان مضرات زیادی دارد. همین اقامتگاه ها اگر به سمت اجاره پیش بروند درآمدزایی صورت گرفته است اما اینچنین نیست. روند ویلاسازی و بورس بازی زمین در استان در کنار تبعات اجتماعی اثرات اقتصادی در آینده خواهد داشت‌.

غلامی راهکار این روند را تمرکز در عمومی سازی اماکن و سرمایه های استان اعلام کرد و گفت: در بخش زیرساختی استان به مساله گردشگری توجه شده است اما مسایل جانبی و عمومی آن نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

نرخ بیکاری در مازندران کمتر از میانگین ملی

وی درباره وضعیت اعتبارات و اشتغال و اقتصاد استان با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در مازندران ۴۴ درصد است که نرخ کشوری  ۴۱.۸ درصد ثبت شده است، اظهار کرد: نرخ بیکاری در مازندران در تابستان ۹۹ به اندازه ۷.۷ درصد است که نرخ متوسط کشوری ۹ درصد بوده است.

وی با بیان اینکه سهم اشتغال استان؛ در بخش کشاورزی ۱۹ درصد، صنعت ۲۷ درصد و بخش خدمات ۵۳ درصد تشکیل می دهد که سهم بیشتری در استان کشاورزی و گردشگری را حوزه خدمات تشکیل داده است، بیان کرد: این تغییر در ترکیب مشاغل استان نیاز به بررسی های بیشتر دارد.

وی درباره وضعیت نظام بانکی استان نیز تصریح کرد: از نظر منابع و مصارف بانکی سهم استان مازندران از سپرده های بانکی کشور ۲.۵  درصد است که از این لحاظ مازندران در رتبه ششم کشور  قرار دارد. از این رو سهم مازندران از تسهیلات کشوری هم به این میزان است. از نظر بانک مرکزی نسبت سپرده به تسهیلات اهمیت دارد از طرفی از نظر سپرده بانکی وضعیت مازندران مناسب نیست که بانک های استان برای این بخش باید چاره اندیشی کنند.

غلامی ادامه داد: در مازندران برخی شاخص ها وضعیت مطلوبی دارند و در برخی حوزه ها نیز هدف گذاری در مجموعه مدیریتی استان مورد توجه ویژه ای قرار گرفته است.

وی با اشاره به وظایف قانونی سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان و برنامه های در دست اجرا تصریح کرد: قاعدتا باید نظام آماری را اصلاح و از سرشماری به سمت نظام ثبتی پیش ببریم، در اطلاعات مکانی نظام اطلاعات مکانی و در لایحه های جی ای اس ساماندهی صورت می گیرد. همچنین نظام فنی اجرایی مشاوران، پیمانکاران و سازندگان با بازدیدهای نظارتی که با همکاری دستگاه ها صورت می گیرد اصلاح می شود.

وی افزود: این سازمان نمایندگی دو سازمان ستاد ملی اداری استخدامی و برنامه بودجه را داراست که در بحث ساختار و منابع انسانی همچنین دولت الکترونیک و میز خدمت و موضوع بهره وری که ماده ۵ برنامه شش به آن تاکید دارد نیز برنامه ریزی های لازم را صورت داده است.

معضل بیکاری فارغ التحصیلان

وی با اشاره به مشکل جدی مازندران در حوزه اشتغال اظهار کرد: جنس بیکاری در استان از جنس تحصیل کرده ها است و مساله بیکاران تحصیل کرده با نقشه نوآوری فناوری در استان برنامه ریزی شده است؛ در این رابطه درباره مساله منطقه آزاد که تصویب آن در مجلس در شورای نگهبان به تایید نرسد، طرح منطقه ویژه علم و فناوری مخصوصا در لکه میانی استان تدارک دیده شده که از این رو به شهرهای ساری، بابل، نوشهر و تنکابن درباره پیش بینی مباحث استارتاپ ها و فناوری های نوپا جهت دهی شده است.

وی با تاکید بر تقویب صندوق پژوهش و فناوری استان اظهار کرد: اگر عملکرد جهت داری در حوزه پژوهش داشته باشد حتما کمک های لازم صورت می گیرد.

غلامی راد از تدوین برنامه آمایش استان در کارگروه کشوری خبرداد و افزود: مطالعات طرح آمایش در استان انجام شده و جهت گیری ها تدوین شده است اما نکته مهمی که وجود دارد و باید مورد توجه اهالی رسانه باشد، تغییر کاربری اراضی استان است که باید جدی تر پیگیری شود.

وی با اشاره به شاخص مند کردن اعتبارات در سطح استان گفت: در بخش هایی مانند زباله سوز و آببندان ها قبل از سال ۹۶ اعتباری نداشت اما امروز به عنوان مثال در مساله زباله مشکل اعتباری در استان وجود ندارد. همچنین با استقرار سازمان پسماند استان رفع این مشکل شکل خاصی گرفته است به طوری شهرداری ها طبق نقشه جامع پسماند به ۹ منطقه تقسیم شده و مطالعات تامین اعتبار از دانشگاه مازندران درباره مکان یابی سایت های پسماند نیز انجام شده است.

رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران با اشاره به بحث تعادل ناحیه ای و منطقه ای اعتبارات استان نیز اظهار کرد: کلیت استان با یک نگاه در توزیع اعتبارات دیده شده است و بعضا سوال می شود برخی نقاط از اعتبارات بودجه ای کمتر بهره می گیرد باید بگوییم شاخص های توزیع اعتبارات با یک برنامه مشترک با دانشگاه شریف تنظیم و سهم شهرستان ها مشخص شده است.

جهت دهی اعتبارات شهری در اولویت

وی جهت دهی به پروژه های شهری را از دیگر برنامه های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان عنوان و بیان کرد: در حوزه پروژه های شهری تلاش کردیم پروژه های محوری تعریف شده و در هر شهر یک الی دو پروژه تعریف شود که حتی در جهت دهی منابع داخلی شهرداری ها سهم کل فصل عمران شهری که کم شده را در سطح سرانه سامان دهیم.

وی با بیان اینکه در سالجاری ۴۲ درصد اعتبارات استان تخصیص یافته است از برنامه های این سازمان برای جذب مشارکت عمومی در استان خبر داد و افزود: در بخش تخصیص اعتبارات سفر دکتر نوبخت به مازندران، نیز اعتبارات در بخش های مختلف مانند زباله سوز ساری و نوشهر و ورزشگاه های فوتبال و والیبال استان در بابل، ساری، قائمشهر و رامسر آنچه مربوط به سهم دولتی بوده انجام شده و مابقی اعتبارات نیز در حال هزینه شدن است.