در آرزوی پارک ملی شدن البرز مرکزی

سرویس اجتماعی : منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی بین استان‌های تهران، البرز و مازندران قرار گرفته است. این منطقه بیش از ۳۹۸ هکتار مساحت دارد که سهم مازندران بیش از ۲۹۵ هکتار می باشد. طبق آخرین آمار، این منطقه زیبا و بکر میزبان بیش از 1100 نوع گونه گیاهی، ۴۸ گونه از پستانداران، ۱۵۶ گونه از […]

سرویس اجتماعی : منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی بین استان‌های تهران، البرز و مازندران قرار گرفته است. این منطقه بیش از ۳۹۸ هکتار مساحت دارد که سهم مازندران بیش از ۲۹۵ هکتار می باشد. طبق آخرین آمار، این منطقه زیبا و بکر میزبان بیش از 1100 نوع گونه گیاهی، ۴۸ گونه از پستانداران، ۱۵۶ گونه از پرندگان و ۲۶ گونه خزنده و دوزیست است.

مدتی است که ویدیوهای زیبا از حیات وحش در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی در فضای مجازی در صف اخبار پربازدید قرار گرفته و مورد توجه دوست‌داران محیط‌زیست در استان و کشور قرار گرفته است.

لحظات زیبا از حضور حیوانات و پرندگان با ظاهری بی‌نظیر توسط محیط‌‌بان جوان نوشهری که علاقه زیادی به شغلش دارد به ثبت می‌رسد و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد. باید گفت مشاهده این کلیپ ها هر بیننده‌ای را تحت تاثیر قرار می‌دهد و دیدن این فیلم‌ها ارزش یک بار دیدن را دارد.

روزنامه حرف مازندران گفتگوی اختصاصی را با ابوالفضل رهبری زاده، محیط‌‌بان و خالق صحنه‌های زیبا از حیات وحش منطقه البرز مرکزی انجام داد که جزئیات آن را در مطلب ذیل می خوانید :

* معرفی یک محیط‌بان با ذوق

ابوالفضل رهبری‌زاده این محیط‌بان باذوق که در یک سال و نیم تاکنون به‌عنوان مسئول  محیط‌بانان منطقه حفاظت شده البرز مرکزی مشغول فعالیت است، اظهار داشت: ۳۷ سال دارم و از حدود هفت سال پیش با مدرک کارشناسی منابع طبیعی به‌عنوان محیط بان در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی شمالی در چالوس نوشهر کارم را آغاز کردم. 

وی می‌گوید: من از دوران کودکی علاقه زیادی با حیات وحش و مشاهده جانداران در محیط زیست داشتم، زمانی که به کوه یا جنگل می‌رفتیم، همه جا را می‌گشتم تا شده یک جانور ببینم ولی تقریبا می‌توان گفت حیوان خاصی نمی‌دیدم. ولی زمانی که به‌عنوان محیط‌بان به این منطقه پا گذاشتم با دیدن حیات وحش اینجا چنان ذوق زده شدم که به خودم گفتم باورم نمی‌شود چنین مناطقی در همین اطراف ما وجود داشته باشد و تا مدتی باورم نمی‌شد.

*ثبت صحنه‌های زیبا و دیدنی 

رهبری زاده ادامه می‌دهد: کم کم به خودم گفتم کاش بتوان این صحنه‌ها را برای مردم به اشتراک گذاشت تا همچون من لذت ببرند، از طرفی نگران چشم طمع شکارچیان بودم. به اتفاق همکارانم تصمیم گرفتیم در فیلم‌ها آدرس دقیق را ذکر نکنم، حیفم آمد لحظات ناب از زندگی این جانداران به‌دور از هرگونه هیاهو و دست‌انداز را به ثبت نرسانم.

این محیط‌بان یادآور می‌شود: در همان ماه اول کاری در این منطقه با بررسی شرایط با خودم گفتم حیف این منطقه که تبدیل به پارک ملی نشود، از این رو باید بیشتر دیده شده و برجستگی‌هایش نمایان شود. در این خصوص با کمک دوستان در ابتدا با موبایل و بعد با تهیه دوربین‌های بهتر کلیپ‌ها منتشر شد به امید اینکه با تهیه این مستندات به سمت پارک ملی شدن پیش برویم.

*انتشار کلیپها با هدف تبدیل شدن منطقه به پارک ملی

وی با بیان اینکه خوشبختانه تلاش‌ها نتیجه داد، اضافه می‌کند: حدود یک سال و نیم پیش تحقیقات برای تبدیل شدن این منطقه به پارک ملی آغاز شد. به این صورت که اداره کل محیط زیست مازندران تحقیقات ابتدایی را با اندازه‌گیری مساحت منطقه و جمع‌آوری مستندات و فیلم‌ها انجام و پیشنهاد پارک ملی شدن منطقه حفاظت شده البرز مرکزی به سازمان ارجاع داد.

رهبری زاده خاطرنشان می‌کند: منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی استعداد و ظرفیت تبدیل شدن به پارک ملی را دارد اگر این اتفاق رقم بخورد شاهد افزایش اقدامات حفاظتی در منطقه خواهیم بود، به‌صورتی که دیگر خبری از ترددها و تعارض‌ها نیست.

* از کار در شیفت ۱۵ روزه تا بازنشستگی پس از ۳۰ سال!

مسوول محیط‌بانی منطقه حفاظت شده البرز مرکزی، با اشاره به حال و هوای محیط‌‌‌بانی، عنوان می‌کند: کار محیط‌بانان سخت است. محیط‌بانان ۱۵ شبانه‌روز را در شیفت و ۱۵ روز دیگر در استراحت هستند، از اواخر بهار تا اوایل پاییز جدود چهار ماه در چادر شیفت می‌دهند، دستمزدشان با دستمزد یک کارمند ساده برابری می‌کند و بازنشستگی کار ۳۰ ساله است.

*مقابله با شکارچیان و پاسخگویی به یک روستا

وی ادامه می‌دهد: کمبود بودجه باعث کمبود نیرو و کم بودن نیرو موجب می‌شود شیفت‌ها در همان ۱۵ روز باقی بماند. همچنین در صورت برخورد با شکارچیان در منطقه ما با مردم بومی یک روستا طرف هستیم که عادلانه نیست.  بعید میدانم شاهد کاهش شکارچیان باشیم چرا که اکثرا با هدف تفریح در حالی که تفنگ چند میلیونی در دست دارند به شکار میروند،  درست برخلاف چیزی که عنوان می‌شود. کار محیط‌بان بسیار فراتر از کار جنگل‌بانان است و حیطه کاری وسیعی دارد.

رهبری زاده در خصوص وضعیت امکانات و تجهیزات در محیطبانی می‌گوید: در طی سه سال اخیر به‌روزرسانی‌هایی صورت گرفته و میتوان گفت اوضاع بهتر شده ولی چون از قبل عقب‌ماندگی‌های زیادی را در این حوزه شاهد بودیم، اوضاعمان نسبت به برخی استان‌های دیگر و استانداردهای جهانی خوب نیست.

این محیط‌بان نوشهری با اشاره به مهم‌ترین مشکلات محیط‌بانان تاکید می‌کند: از مشکلات اصلی محیط بانان می‌توان به شرایط سخت معیشتی و بعد از آن شیفت کاری آنان اشاره کرد، چرا که شیفت‌بندی سایر ارگان‌ها ۲۴ تا ۴۸ ساعت است، همچنین محیط‌بانان در معرض مقابله با شکارچیان، درگیری و ایجاد دشمنی قرار دارند.

*بیان خاطره‌ای از رویارویی با پلنگ مغرور

وی در ادامه بیان می‌کند: کار در این منطقه لذت‌بخش است. روزی به همراه یکی از همکاران با یک پلنگ مواجه شدیم نه حمله کرد و نه فرار! بلکه آنقدر حجب، حیا و غرور داشت که به آرامی از کنارمان عبور کرد طوری که گویی ما را ندیده است!! این حیوانات ارزش توجه و عزیز شمردن را دارند.

آقای رهبری زاده با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم در  فضای مجازی پس از مشاهده کلیپ، می‌گوید: خرسندم که ۹۰ درصد مخاطبین این ویدیوها از دوستداران طبیعت بوده و علاقه‌مند هستند، بازخوردها خوب است…

این محیط‌بان تصریح می‌کند: کاش تعداد محیط‌بانان در منطقه افزایش پیدا کند، چرا که ما یک دوازدهم آمار جهانی محیط‌بان داریم. همچنین باید فرهنگ‌سازی توسط همه ارگان‌ها و اقشار و رسانه‌ها انجام شود تا مسئولان محیط‌زیست را ببینند و توسعه پایدار نیز با محیط‌زیست سالم امکان‌پذیر است.

به گزارش حرف، منطقه حفاظت‌شده البرز مرکزی از شمال به دريای مازندران، از جنوب به ارتفاعات جنوبی رشته كوه البرز، از شرق به حوزه آب‌ريز آب شيرين حاجی ماهرود و سرشا خه‌های رودخانه كياكلا، لار و نمارستان و از غرب به شاخه اصلی رودخانه كرج محدود می‌شود.