چرا راههاي روستايي کيفيت ندارند؟
حرف آنلاین: نگهداری از راههای روستایی جایگاه مناسبی در برنامه راههای روستایی کشور پیدا نکرده است به طوری که هم اکنون 54 هزار کیلومتر از راههای روستایی با رویه آسفالت، طول عمری بالای 10 سال دارند. وجود 54 هزار کیلومتر راه روستایی با رویه آسفالت با طول عمر بالای 10 سال زمانی مطرح میشود که […]
حرف آنلاین:
نگهداری از راههای روستایی جایگاه مناسبی در برنامه راههای روستایی کشور پیدا نکرده است به طوری که هم اکنون 54 هزار کیلومتر از راههای روستایی با رویه آسفالت، طول عمری بالای 10 سال دارند. وجود 54 هزار کیلومتر راه روستایی با رویه آسفالت با طول عمر بالای 10 سال زمانی مطرح میشود که متوسط طول عمر مفید راه روستایی با رویه آسفالت در کشور تا 10 سال برآورد شده است.میزان راه روستایی مورد نیاز تا افق 1404 معادل 173 هزار کیلومتر برآورد شده که تامین این میزان راه روستایی با توجه به راههای روستایی موجود و در دست بهرهبرداری نیاز به احداث 43 هزار کیلومتر راه جدید است تا هدف پیشبینی شده در افق مزبور تحقق یابد. از این 43 هزار کیلومتر راه مورد نیاز حدود 17 هزار کیلومتر در مسیر مراکز جمعیتی بیش از 20 خانوار و 26 هزار کیلومتر آن در مسیر مراکز جمعیتی با کمتر از 20 خانوار ایجاد خواهد شد. در تامین راه روستایی مورد نیاز به تناسب نیازهای حمل و نقلی و با توجه به محدودیت منابع مالی باید همه انواع راه های روستایی شامل راه خاکی، راه شوسه و راه با رویه آسفالت مورد توجه قرار گیرد.در حمل و نقل مسافر در راههای روستایی کشور هماکنون حدود 14 هزار مینیبوس اکر جابجایی را برعهده دارند. نبود انگیزه د ربخش خصوصی به سرمایه گذاری در تامین وسیله نقلیه مسافری (مینی بوس) مورد نیاز حمل و نقل روستایی ایجاب می کند تا تهیلات تامین شده جهت سرمایه گذاری در حمل و نقل جادهای (برون شهری) به سرمایه گذاران در خرید مینی بوس و راهاندازی حمل و نقل روستایی، تسری پیدا کند.اگرچه راه متناسب با وضعیت اقتصادی و نیازهای حمل و نقلی ساخته میشود ولی در ارتباط با روستاها، صرف ارتباطدهی مراکز جمعیتی و امکان خدمات رسانی به این مراکز و نیز حضور دوبت، ساخت و احداث راه روستایی را توجیه می کند. از آنجا که مشخصات فنی راهها با میزان ترافیک عبوری رابطه مستقیم دارد به خاطر اندک ودن میزان تردد، راه روستایی معمولا با رعایت حداقل مشخصات فنی ساخته میشود. در ردهبندی انواع راه ها نیز راه روستایی در مرتبه آخر قرار دارد. در همین رابطه به منظور ایجاد بستر عبوری در مواردی راه مالرو موجود تسطیح و تعریض میشود و یا راه مالرو موجود با حداقل اصلاح مسیر به راه شوسه تبدیل و یا راه مالرو موجود با انجام اصلاح مسیر و رعایت مشخصات فنی به راه آسفالته تبدیل می شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0