نماینده مردم قائم‌شهر در شورای اداری و آموزشی اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای:

راه نجات کشور در نگاه تخصصی و مهارت‌محور است

حرف آنلاین: در جریان برگزاری جلسه شورای اداری و آموزشی استان به میزبانی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید مطهری قائم‌شهر، عباسی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی، با حضور در جمع مسئولان استانی و شهرستانی، بر ضرورت تحول در نگرش نظام آموزشی کشور از مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌محوری تأکید کرد.

حرف آنلاین: در جریان برگزاری جلسه شورای اداری و آموزشی استان به میزبانی مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای شهید مطهری قائم‌شهر، عباسی، نماینده مردم شریف شهرستان‌های قائم‌شهر، جویبار، سیمرغ و سوادکوه و سوادکوه شمالی در مجلس شورای اسلامی، با حضور در جمع مسئولان استانی و شهرستانی، بر ضرورت تحول در نگرش نظام آموزشی کشور از مدرک‌گرایی به سمت مهارت‌محوری تأکید کرد.

وی با اشاره به جایگاه ممتاز ایران در نرخ سوادآموزی، اظهار داشت:امروز بیش از هر زمان دیگر نیازمند آن هستیم که نگاه خود را از صرف مدرک به سمت توانمندسازی واقعی مبتنی بر مهارت تغییر دهیم. آموزش‌های فنی و حرفه‌ای باید براساس سیاست‌گذاری‌های کلان کشور بستری برای تحقق عدالت اجتماعی باشند. آینده‌نگری و نیازسنجی دقیق مهارتی در سطح ملی، ضامن توانمندی نسل آینده و پاسخ‌گویی به نیازهای واقعی جامعه است.

عباسی با بیان اینکه راه نجات کشور نگاه تخصصی و مهارت‌محور است، افزود:جامعه امروز ما بیش از هر زمان دیگری به مهارت نیاز دارد. باید فرهنگ‌سازی شود که مسیر توسعه و پیشرفت نه در انباشت مدارک دانشگاهی، بلکه در تربیت نیروهای متخصص و ماهر نهفته است. در این راه مجلس شورای اسلامی آماده است تا از همه ظرفیت‌های قانونی و درآمدی برای تقویت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای استفاده کند.

وی با اشاره به برخی ابزارهای حمایتی، خاطرنشان ساخت: استفاده از ظرفیت ۵ درصد درآمدهای نفتی و دیگر منابع اجتماعی، بازنگری در روند جذب حق‌التدریس و توانمندسازی مربیان، و همچنین تخصیص عادلانه بودجه در حوزه‌های آموزشی از جمله اولویت‌هایی است که با جدیت در مجلس دنبال خواهم کرد.

این نماینده مجلس در بخش دیگری از سخنان خود، بر لزوم توجه ویژه به آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه‌ای به‌عنوان بازوی توانمند بخش خصوصی تأکید کرد و گفت:فرآیند صدور مجوز آموزشگاه‌ها باید شفاف، کوتاه، مستند و قیدمند باشد تا از یک‌سو سرمایه‌گذاران با اطمینان خاطر وارد این عرصه شوند و از سوی دیگر، کیفیت و عدالت آموزشی تضمین گردد. همچنین لازم است در تعرفه خدمات آموزشی برای دهک‌های مختلف جامعه فرمولی منصفانه و متوازن تدوین شود.