حرف حواشی انتخاب یونسی را بررسی می‌کند؛

از اولویت‌ها تا شعارها در استانداری مازندران

ساری-گروه سیاسی| و پس از کش و قوس‌های فراوان دولت چهاردهم، بیست و ششمین استاندار مازندران از ستاد انتخاباتی پزشکیان برای استان مازندران انتخاب شد. مهدی یونسی رستمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی به سمت استانداری مازندران انتخاب شد که با انتخاب وی نقدهای بسیاری به دولت چهاردهم وارد شد. البته این امر مسبوق السابقه است، نخستین استاندار دولت روحانی نیز رئیس ستاد وی در استان مازندران بود. ربیع فلاح 49 ماه از دولت روحانی را استاندار مازندران بود.

ساری-گروه سیاسی| و پس از کش و قوس‌های فراوان دولت چهاردهم، بیست و ششمین استاندار مازندران از ستاد انتخاباتی پزشکیان برای استان مازندران انتخاب شد. مهدی یونسی رستمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی مازندران در حالی به سمت استانداری مازندران انتخاب شد که با انتخاب وی نقدهای بسیاری به دولت چهاردهم وارد شد. البته این امر مسبوق السابقه است، نخستین استاندار دولت روحانی نیز رئیس ستاد وی در استان مازندران بود. ربیع فلاح 49 ماه از دولت روحانی را استاندار مازندران بود.

مازندران در طول سال ها، استاندار بدون رزومه، غیر وزارت کشوری، وزارت کشوری و انواع استانداران دیده، حالا نوبت به یونسی رسیده که بدون

سابقه اجرایی و رشته تحصیلی مرتبط سکان بزرگترین دستگاه اجرایی استان مازندران را در دست بگیرد. یکی از نقدها به دولت چهاردهم،  همین عدم رعایت شعار پزشکیان در توجه به بدنه کارشناسی است. آنچه امروز برای مازندران رخ داده است این است که برخلاف سایر استان ها شاخص های کارشناسی وزارت کشور رعایت نشد.

به گفته مومنی وزیر کشور؛ رئیس‌جمهور بارها بر روی شعار وفاق ملی تاکید کردند و بر همین اساس این رویکرد باید تا سطح استانداران، بخش‌داران و فرمانداران هم مدنظر قرار داده شود. برای دولت و وزارت کشور مسئله شایستگی فارغ از خط و خطوط سیاسی در اولویت اول انتخاب استانداران و سایر بخش‌های مدیریتی در وزارت کشور است. بر همین مبنا ما کمیته‌ای را تشکیل دادیم و در آن شاخص‌هایی را مدنظر قرار دادیم و براساس این شاخص‌ها پیشنهاداتی از سوی نمایندگان مجلس، معتمدان و تشکل‌ها ارائه شده و در نهایت نیز با بحث و بررسی بر روی افراد معرفی شده، یک نفر که حائز بالاترین نمره باشد، به عنوان فرد منتخب معرفی می‌شود.

وی گفته: در این میان ما چند اولویت دیگر را برای انتخاب مسئولان این وزارتخانه در نظر گرفتیم؛ از جمله داشتن سابقه کار در وزارت کشور، بازنشسته نبودن، عدم سابقه استانداری در یک استان مشخص که علت هم آن است که  امکان ورود ایده‌های جدید در مدیریت یک استان به وجود بیاید.

علی زینی‌وند معاون سیاسی وزیر کشور هم در معارفه استانداران با بیان اینکه متناسب با شرایط استان استانداران انتخاب می شوند، گفت: منطقی، کارشناس محور کردن، پای کار و تازه نفس بودن ملاک انتخاب نیروهای جدید خواهد بود.

 

اولویت هایی که رعایت نشد

 

شعار عدم رفیق بازی و فامیل بازی که مسعود پزشکیان در کارزارهای انتخاباتی ارائه داده بود، در مازندران رعایت نشد، بازنشسته نبودن، داشتن سابقه اجرایی، از بدنه وزارت کشور بودن همه اینها مسائلی بود که دولت پزشکیان برای انتخاب استانداران به افکارعمومی اعلام کرده بود. قرار بود انتخاب استانداران بدون نگاه جناحی و سیاسی و براساس شایسته سالاری باشد اما اولویت های دولت چهاردهم در استان مازندران نه تنها رعایت نشد بلکه بسیاری از جنبه های منفی این انتخاب مانند دلسردی نخبگان، کارشناسان بدنه دستگاه های اجرایی، دلبستگی به ستادهای انتخاباتی به جای کار کارشناسی، لابی گری به جای کار و تلاش برای مردم از عواقب این انتخاب خواهد بود.

تلاش برای نشان دادن ارادت های انتخاباتی، تلاش برای رعایت نگاه ها و جهت گیری های سیاسی و لابی های سیاسی و خط کشی میان نیروهای انسانی در دستگاه های اجرایی به ویژه نیروهای صف و ستاد از مسائلی است که به  نظر می رسد در انتخاب استاندار از میان اعضای ستاد انتخاباتی در ارزیابی های وزارت کشور برای استانداری مازندران دیده نشده است.

 

اولویت هایی که باید رعایت شود

 

به هر روی حالا مهدی یونسی استاندار مازندران است، استانداری که برخلاف رویه انتخاب خودش باید بداند که در مازندران اولویت هایی وجود دارد که کار کردن را برای نیروهای جوان و مستعد دشوار می کند چه برسد به نیروهای انتخاباتی و سیاسی. به نظر می رسد برخلاف رویه انتخاب یونسی برای استانداری مازندران، یونسی باید مواردی رو نظیر جوان گرایی و استفاده از ظرفیت بانوان را مدنظر قرار دهد.

مساله مهم تر رویکرد سیاسی مدیران دولت چهاردهم در مازندران نباید محل نزاع های سیاسی، کشمکش ها و تسفیه حساب های سیاسی و انتخاباتی باشد. مازندران با چالش عدم استقبال سرمایه گذاران مستعد و توانمند، بخشی نگری و خرد شدن بودجه های کلان روبه رو است. در استان مازندران نبود نگاه کارشناسی به مسائلی چون محیط زیست، جنگل و دریا و تبعات و معضلات ناشی از آن چالشی اساسی به شمار می رود که نیازمند حضور نیروهای مستعد و توانمند است. امروز چالش زباله و عدم کفاف طرح های مدیریت پسماند استان مازندران، مساله ای عظیم به شمار می رود که جز در سایه کار کارشناسی و لزوم فعالیت کارشناسی و همه جانبه مدیران میسر نمی شود.

از این رو به نظر می رسد راه گریز مازندران از شرایط فعلی نه فقط سیاسی نبودن و سیاست زده نبودن بلکه توجه به مسائل کارشناسی، نخبه سالاری و جوانگرایی باشد.