گزارش حرف از عدم مدیریت پسماندهای تعطیلات؛

طبیعت مازندران در تسخیر زباله‌های گردشگران

معضل پسماند مازندران سال‌های طولانی است که گریبان‌ این استان سرسبز را گرفته و در برهه‌های مختلف سه دهه گذشته در برخی مناطق تبدیل به بحران چندوجهی شد.

ساری-گروه اجتماعی/ در این فرایند بیشترین آسیب به جنگل‌های مازندران وارد شد. محل دپوی زباله‌ها در آمل، بابل، بابلسر، نوشهر، نور و بسیاری از شهرهای این استان از گلوگاه تا رامسر تهدیدی جدی برای عرصه‌های طبیعی محسوب می‌شوند.

هر چند قصه تلخ معضل زباله برای بومیان مازندران تکراری است و بسیاری از مازندرانی‌ها درد و رنج و جان‌سختی آن در برابر راه‌حل‌های متنوع را با گوشت و استخوان‌شان لمس کرده‌اند، ولی برای غیربومیان هم ناآشنا نیست. چون اگر حتی پیشینه یک بار سفر زمینی به مازندران را داشته باشند، بوی تعفن زباله‌های انباشته در جای‌جای استان بدون تردید مشام‌شان را آزرده است. بیراه نیست اگر گفته شود در مسیرهای منتهی به جنگل، دریا یا کوه‌های همه شهرستان‌های مازندران می‌توان نقاطی را یافت که بوی تعفن زباله احساس شود و محل دپوی زباله‌ها به چشم آید.

با این وجود میزان تولید زباله در مازندران روزانه دست‌کم سه هزار تن است که این میزان در روزهای تعطیل و با حضور مسافران و گردشگران به بیش از ۲ برابر افزایش می‌یابد.

بنا بر آمارها ۲۷ سایت زباله در جنگل‌های مازندران وجود دارد که روزانه صدها تن وارد این مناطق جنگلی می‌شود.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است که با سر زدن به آنها مشخص می شود چه حجمی از زباله در این مسیرها انباشته شده است.

معضل پسماند مازندران در تعطیلات

بر اساس گزارش های اعلام شده در تعطیلات هفته گذشته چندین میلیون مسافر وارد مازندران شدند که این امر سبب ترافیک سنگین در جادهای مازندران شد و حجم ورود مسافر به این استان در حدی بود که جادهای خروجی این خطه از شمال بعد از گذشت دو روز از تعطیلات همچنان شاهد ترافیک سنگین است.

تعطیلات اخیر و سیل ورود مسافران به مازندران و زائرانی که قصد حضور در آیین سوگواری شهادت امام رضا(ع) ‌ را از محور این خطه از شمال کشور داشتند و عازم مشهد شدند، آمار ۲ میلیون و ۴۰۵ هزار و ۶۰۰ تردد خودرویی در محورهای ارتباطی استان طی ۱۰ روز اخیر ثبت کرد.

یکی از جدی ترین چالش مازندران که دامن همه شهرهای استان را در  ایام تعطیلات گرفت حجم زیاد زباله های است که مکان مناسبی برای مدیریت پسماند آنها در اراضی مازندران وجود ندارد.

تعدادی از شهرهای مرکزی مازندران با صرف هزینه های سنگین زباله ها را جمع آوری کرده و به استان دیگر منتقل می کنند که این اقدام روزانه هزینه های چند صد میلیونی را برای شهرداری ها و شهروندان به همراه دارد.

حضور میلیونی مسافرانی که همزمان با هفته های پایانی تعطیلات تابستان به مازندران سفر می کنند به مراتب بیشتر از دیگر روزهای سال است.

هفته گذشته حجم انبوهی از مسافران سرازیر جاده های شمال شدند که در همه شهرها و روستاهای مازندران مملو از مسافرانی بود که از شهرهای مختلف کشور خود را به این خطه از شمال رسانده بودند.

به رسم ادب و میزبانی مازندرانی ها قبل از شروع تعطیلات هفته قبل، زباله های کنار جنگل و مسیر تردد خودروها را جمع آوری کردند تا مسافران از شکوه طبیعت این استان در سفر خود لذت ببرند.تعدادی از مسافران که دغدغه محیط زیست داشتند سعی کردند هیچ زباله ای را در اراضی جنگلی یا مراتع این استان در طبیعت رها نکنند اما بسیاری از مسافران بدون رعایت این حساسیت حجم انبوهی از زباله ها را در دل طبیعت رها کردند و مازندران را ترک کردند.

انتشار فیلم های مختلف از شهرهای مازندران نشان از آن دارد که این مشکل زباله پرانی فقط مختص یک شهرستان نبوده و بسیاری از شهرهای مازندران به خصوص جاده های کنار جنگل از غرب تا شرق استان مملو از زباله های شد که در طبیعت رها شد.

بسیاری از شهروندان و فعالان محیط زیست با استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی از مسافران خواستند که زباله ها را در طبیعت رها نکنند چون این امر آسیب های جدی به محیط زیست و اقتصاد خانوادها و دامداران منطقه وارد خواهد کرد.

 

مسافران تبدیل به تهدید نشوند

 

رئیس کل دادگستری مازندران نیز به ورود چند میلیون مسافر درهفته گذشته به استان اشاره کرد و گفت: ورود مسافر و گردشگر به استان فرصتی است که نباید به تهدید تبدیل شود. در این ایام ورود تعداد زیاد مسافر به استان موجب بروز مشکلات متعددی در اراِئه خدمات مختلف به مسافران و مردم بومی شد که می طلبد مسئولین ذیربط نگاهی ویژه و کشوری به این استان داشته باشند تا از مشکلاتی که در زمینه های مختلف به وجود آمد پیشگیری شود.