راهاندازی قطار و کشتی در بندرامیرآباد تا پایان ۱۴۰۱
علیاکبر صفایی در بهشهر گفت: اسکله رو- رو ریلی به عنوان طرحی منحصر به فرد و اولین تجربه در بنادر ایران تا پایان سال در بندر آمیراباد بهشهر به بهرهبرداری می رسد.
در اسکله های رو رو ریلی کشتی های حمل واگن های قطار که کالا در این واگن ها و کشنده ها قرار دارد در بندر پهلو می گیرند و به واسطه وجود خطوط ریلی بر روی عرشه امکان ورود و خروج این قطارها بر روی خطوط ریلی کشور بدون نیاز به تخلیه و بارگیری مجدد کالا فراهم می شود
افزایش سرعت حمل بار بهواسطه کاهش بارگیری و تخلیه ، کاهش خرابی، شکستگی و یا فساد بارهای آسیبپذیر حین حمل، تخلیه و بارگیری از جمله مزایای بهرهمندی از این روش حملونقلی است.
به گفته معاون وزیر راه در حال حاضر تمام کشورهای همسایه مانند بندر بازرگانی باکو و کاسپین در جمهوری آذربایجان و بندر آکتائو قزاقستان مجهز به چنین امکاناتی هستند و راه اندازی این اسکله در بندر امیرآباد سبب گسترش تجارت با کشورهای آسیای مرکزی می شود
بندر امیرآباد تنها بندر شمالی متصل به شبکه راهآهن و دارای اسکله ویژه رو- رو ریلی است که ایده اولیه ساخت آن در دهه قبل به وجود آمده است و هم اکنون با بیش از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی در مراحل پایانی خود قرار دارد و با افتتاح اسکله رو رو ریلی امکان حرکت قطارهای کشورهای حاشیه دریای خزر در شبکه راهآهن ایران محقق میشود
طرح موجود در اسکله ویژه رو- رو ریلی بندر امیرآباد قابلیت تخلیه و بارگیری یک کشتی دو طبقه در روز با انجام تمامی مراحل تعویض، جابجایی و آمادهسازی قطار جهت سیر در شبکه راهآهن را دارد و با توجه به امضای قرارداد برقیسازی خط آهن گرمسار- اینجه برون و قرارداد ساخت راهآهن گرگان-بجنورد-مشهد و اتصال بندر امیرآباد به شرق کشور از طریق محور گرگان نوید بخش آیندهای روشن برای حملونقل ترکیبی ریلی-دریایی در حوزه دریای خزر است.
بندر امیر آباد به ظرفیت تخلیه و بارگیری ۱۴ میلیون تن سهم قابل توجهی در تجارت دریایی شمال کشوردارد
رئیس جمهور اسفند ماه پارسال در بازدید از بندر امیرآباد و اسکله درحال ساخت رو رو ریلی این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه مهم را صادر کرده بود./باشگاه خبرنگاران
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0