بنزین تلویزیون در آتش کنکوریها
مقابله با مافیای کنکور وزیر آموزش و پرورش را وادار به تقدیم نامهای به محضر رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغات ناسالم برخی موسسات، کرد. این نامه واکنش های مختلفی را در کشور ایجاد کرد. در یکی از این واکنش ها جمعی از دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاههای فرهنگیان طی نامهای از رویکرد وزیر […]
مقابله با مافیای کنکور وزیر آموزش و پرورش را وادار به تقدیم نامهای به محضر رهبر معظم انقلاب درباره تبلیغات ناسالم برخی موسسات، کرد. این نامه واکنش های مختلفی را در کشور ایجاد کرد. در یکی از این واکنش ها جمعی از دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاههای فرهنگیان طی نامهای از رویکرد وزیر آموزش و پرورش از وی در برخورد با موسسات کنکور تقدیر و حمایت خود را از این رویکرد اعلام کردند. رسانه ها نیز از این رویکرد استقبال کردند و گزارش های مثبتی منتشر کردند.
سیدمحمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، در حساب توییتری خود درباره این نامه نوشت:
«برای اضطرابزدایی از کودکان و بازگرداندن شادی و نشاط به مدارس:
۱- چندی پیش نامهای را به محضر رهبر معظم انقلاب در خصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانهها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات موثری در این خصوص صادر نمودند.
۲- از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی خواستهام تا صدور مجوز برای کتب کمک درسی را منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش نماید.
۳- به برادر عزیزم مهندس رحمانی وزیر محترم صمت نیز اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش و پرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تامین سایر اقلام شود.
۴- در نامهای به برادر عزیزم دکتر علیعسگری با استناد به نص صریح قانون خواستهام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزشو پرورش انجام پذیرد. »
* ورود جدی به مسائل تعلیم و تربیت
در بخشی از نامه جمعی از دفاتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در دانشگاههای فرهنگیان نیز آمده است: بسیار خرسندیم که حضرتعالی به مسائل تعلیم و تربیت کشور به صورت جدی و مستمر میپردازید، پیگیریهای حضرتعالی و ارسال نامه به رهبر معظم انقلاب، وزارت ارشاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صدا و سیما در خصوص تبلیغات پر تعداد و ناسالم برخی موسسات در رسانهها، صدور مجوز کتب کمک درسی منوط به تایید کارشناسان آموزش و پرورش، عدم تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک درسی و همچنین انجام تبلیغات در زمینه آموزشی با مجوز وزارت آموزش و پرورش نشان از دغدغهمندی و نگاه عمیق و دقیق شما نسبت به مسئله تعلیم و تربیت دارد.
* بنزین تلویزیون در آتش کنکوریها
یک روانپزشک نیز در این باره معتقد است تلویزیون با آنتن دادن به برنامههای کنکوری بنزین در آتش تند جامعه برای گرایش به کنکور میریزد.امیرحسین جلالی روانپزشک با اشاره به پرداخت بیش از حد برنامههای سیما به کنکور علیرغم دستور معاون سیما مبنیبر نصف شدن این برنامهها به خبرنگار مهر گفت: امروزه اجماعی وجود دارد که کنکور را به یک روز سرنوشتساز برای بچهها تبدیل کردهاست و آنها از مقاطع تحصیلی پایینتر و حتی پیش دبستانی برای این روز آماده میشوند.
وی ادامه داد: مسلما چنین نگاهی به کنکور که هر کودکی در افق نگاه خود منتظر است تا در این روز سرنوشت ساز شرکت کند تا به آمال خود برسد پیامدها و عواقب زیانباری داشته و دارد.جلالی تصریح کرد: این نگاه که اکنون در جامعه حاکم شده است مختصات و ابعاد گوناگونی دارد که در اینجا نمیگنجد اما مساله این است که در چنین فضایی، رسانهای فراگیر مثل تلویزیون میآید و به آن دامن میزند که باید به این امر تاسف خورد.این روانپزشک با اشاره به افراط در حجم برنامههای کنکوری اظهار کرد: این تحلیل که تلویزیون در دامن زدن به این جو تاثیر دارد، پنهان نیست و آمار و مشاهدات میدانی هم آن را نشان میدهد.
* دانشگاه را «بخت» جوانان نشان میدهند
وی اضافه کرد: این فرهنگ تشویق به کنکور که دانشگاه را «بخت» جوانان نشان دهد و برنامهها را در این راستا زیاد کنند فقط نفت و بنزینی است که به این آتش ریخته میشود. یکی از بزرگان روانشناسی چندی پیش به فعالیتهای تجاری و نه آموزشی یکی از همین موسسات اشاره میکرد که اتفاقا در تلویزیون نیز با یک برنامه به ظاهر علمی به کنکور میپردازد.وی در واکنش به اینکه این موسسات به عنوان اسپانسر، بودجههای کلان در اختیار تلویزیون قرار میدهند، اظهار کرد: رسانهای که بودجه ندارد چرا اینقدر شبکههای گسترده دارد؟ چرا اینقدر شبکههای مختلفی ایجاد میکند که مجبور باشد آنتن آنها را پر کند. ما میتوانیم شبکههای کمتری داشته باشیم اما خوراک بهتری به مردم بدهیم و تلویزیون باید بداند که هنوز مهمترین و تاثیرگذارترین نقش را در جامعه دارد.
* ترویج بازار کاذب موسسات
جلالی با اشاره به تاثیر این برنامههای کنکوری در رشد و آموزش مخاطب عنوان کرد: آنچه که در قالب این برنامهها به مخاطب عرضه میشود درس و آموزش نیست بلکه فرهنگی است که به ترویج بازار کاذب موسسات و کتابهای کنکوری منجر میشود. این فرهنگ به تباهی نسل جوانی میانجامد که میتواند تکثیر شود و ما جای خالی خلاقیتپروری و تربیت نسل کاوشگر را در نتیجه این فرهنگ میبینم. وی در پایان با اشاره به کمبود برنامههای تربیتی در تلویزیون در رشد افراطگونه برنامههای کنکوری بیان کرد: ما به این ترتیب نسلی از آدمهای مصرفکننده، تستی و بیخلاقیت را تربیت میکنیم که برای موفقیت در زندگی تنها راه خود را ورود به کنکور میدانند.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0