سدی جدید برای حذف کنکور!

کنکور کابوسی است که از همان سال‌های ابتدایی دوران دبیرستان برای دانش‌آموزان شروع می‌شود و احتمالاً پس از چهار سال در آخرین سال تحصیلی دوره دوم متوسطه در چهار ساعت سرنوشت را برای دانش‌آموز مستقیم یا غیرمستقیم مشخص می‌کند. باوجوداینکه رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها بستر تحصیل را برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌اند اما بازهم آن‌قدر بازار […]

1
کنکور کابوسی است که از همان سال‌های ابتدایی دوران دبیرستان برای دانش‌آموزان شروع می‌شود و احتمالاً پس از چهار سال در آخرین سال تحصیلی دوره دوم متوسطه در چهار ساعت سرنوشت را برای دانش‌آموز مستقیم یا غیرمستقیم مشخص می‌کند. باوجوداینکه رشته‌های بدون کنکور دانشگاه‌ها بستر تحصیل را برای دانش‌آموزان فراهم کرده‌اند اما بازهم آن‌قدر بازار کلاس‌های کنکور و رقابت اساتید پروازی و بومی داغ است که سبب شده است ورود دلالان به این حوزه روزبه‌روز بیشتر شود و این فضای علمی و آموزشی را به مافیا تبدیل می‌کند.
‌به گزارش حرف، ‌همه بی‌شک ‌”الان نون توی کنکور” را دست کم یک‌بار شنیده‌ایم. دلالان با شست و شوی مغزی دانش‌آموز و خانواده او این باور را در ذهن آن‌ها شکل می‌دهند که دانش‌آموز با حضور در کلاس‌های کنکور حتماً موفق خواهد شد. متأسفانه در سال‌های اخیر این اتفاق در رشته تجربی بیشتر شده است. معضلی که در این میان به‌وضوح به چشم می‌خورد؛ این است که با وجود دلالی‌های بسیار و اثرات جبران‌ناپذیر روحی و مالی برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها چرا و به چه علت رسیدگی و نظارت با جدیت انجام نمی‌شود؟
یک مدیر موسسه مطالعاتی گفت: داستان کنکور سراسری در سال‌های اخیر با توجه به فضای رقابتی شدید موجود در آن داستان بسیار مفصلی است، این موضوع در رشته تجربی بیشتر نمود پیداکرده است، اما اگر بخواهم سرچشمه تمم این مشکلات را در قالب یک جمله بیان کنم، می‌گویم “سیستم آموزش کشور مشکل دارد”.
حسین حمودی، عنوان کرد: از همان سال‌های 85 هر فرد که در رشته‌ی مهندسی عمران و معماری درس می‌خواند بلافاصله وارد بازار کار می‌شد. این فرد اگر بر فرض یک ساختمان 4 طبقه را می‌ساخت زندگی‌اش تغییر می‌کرد و به رفاهی مطلوبی در زندگی می‌رسید.
وی ادامه داد: آن زمان شرایط به شکلی بود که دانش‌آموزان همگی به سمت تحصیل در این رشته هدایت شدند و طرفداران رشته‌های مهندسی علل الخصوص مهندسی عمران، معماری، برق و مکانیک بسیار افزایش یافت. رقابت در این رشته‌ها به این دلیل که بلافاصله پس از فارغ‌التحصیلی می‌توانستند در شرکت‌های خوب استخدام شوند بالا گرفت.
این مشاوره کنکور افزود: این اتفاق تا جایی ادامه پیدا کرد که بازار کار برای مهندسان اشباع شد، اما بااین‌وجود بازهم دانشجویان بدون توجه وارد این رشته شدند و بعد از گذراندن 4 سال متوجه شدند خود با بازار کار کاملاً اشباع روبه‌رو شدند و در آن زمان کسانی که فارغ‌التحصیل رشته‌های عمران و معماری بودند، عموماً بیکار بودند.
حمودی با بیان اینکه این اتفاق امروز در رشته‌های تجربی(پزشکی، دندان‌پزشکی و داروسازی) رخ‌داده است، عنوان کرد: رقابت به‌شدت سنگین است، دانشگاه‌های آزاد با دریافت مبالغ هنگفت و واردکردن دانشجویان با رتبه‌های پایین این چرخه را پیش می‌برند.
*تب‌وتاب‌های موجود در کنکور به کمبود مدارس مربوط است
این مشاوره کنکور با اشاره به اینکه بیشتر دبیرستان‌ها نمی‌توانند تمام اهداف دانش‌آموز را پیاده کنند، تصریح کرد: دانش‌آموز به دلیل کمبود در مدرسه و از طرفی پیشنهادات وسوسه‌برانگیز آموزشگاه‌ها وارد کلاس‌های کنکور می‌شود.
حمودی اظهار کرد: چند مشکلی اساسی در این وضع دخیل است، مشکل اول دبیرستان‌ها هستند. دبیرستان‌ها ازنظر زمان، ساعت آموزشی پایینی دارند. وقتی ساعت آموزش کم و ناکافی باشد دانش‌آموز بسیاری از مطالب را آن‌طور که باید آموزش نمی‌بیند و یا صرفاً برای کسب نمره در امتحانات مدرسه در کلاس‌های مدرسه حاضر می‌شود چه‌بسا بسیاری از دانش‌آموزان در سال کنکور به این فکر می‌افتند که سال آخر دبیرستان را غیرحضوری پشت سر گذارند.
وی بیان کرد: اگر مدرسه کار خود را به‌درستی انجام دهد و دانش‌آموز با اکتفا به کلاس مدرسه نتایج خوبی بگیرد سمت کلاس کنکور نخواهد رفت.وی عنوان کرد: در واقع نمی‌توان کلاس‌های کنکور را حذف کرد، تا زمانی که معلم مدرسه تلاش کند به روز شود و زمان بیشتری را برای فراگرفتن شیوه‌های جدید تست‌زنی صرف کند.
حمودی با بیان این سؤال که‌ “چه اشکالی دارد معلمان و مدرسان بومی تدریس اساتید برجسته سایر شهرها را ببینند و از آن‌ها استفاده کنند؟” گفت: معلمان در بسیاری از شهرها انعطاف آموزشی ندارند. این روزمرگی و استفاده از روش‌های قدیمی بیشترین ضربه را به دانش‌آموز وارد می‌کند.
*بحث کلاس کنکور داغ‌تر از کلاس‌های مدرسه است
این مشاوره کنکور با بیان اینکه بازار کلاس‌های کنکور همیشه داغ است، اظهار کرد: برای مثال مدرس درس زیست‌شناسی یا ریاضیات دانشجوی ترم دو رشته پزشکی در یکی از دانشگاه‌ها معتبر تهران است و با انتساب لقب “دکتر” و “مهندس” در شهرهای دیگر آن‌چنان استقبالی از کلاس او می‌شود، که این دانشجوی مدرس پس از کسب درآمدهای کلان در برخی موارد حتی از دانشگاه انصراف می‌دهد و وارد بازار کار کلاس‌های کنکور می‌شود. چه اتفاقی می‌افتد که حاضرین در کلاس این مدرس که دارای مدرک دکتری زیست‌شناسی است از حاضرین در کلاس دانشجوی انصرافی رشته پزشکی کمتر است؟
حمودی ادامه داد: آموزشگاه‌های کنکور مانند قارچ سمی همه‌جا سبز شده‌اند. دبیرهایی که در این آموزشگاه‌ها مشغول فعالیت می‌شوند نیز بنا به گفته‌های مدیران آموزشگاه‌ها بهترین دبیران هستند. مگر چند مدرس کنکور که بهترین‌ها باشند در ایران وجود دارد که همه آموزشگاه‌ها بهترین‌ها را دارند؟
*حقوق و دستمزد کم دلیل بی‌رغبتی دبیران مدرسه‌ای
وی افزود: علاوه بر این موضوعات عنوان‌شده حقوق و مزایای پایین دبیران مدرسه نیز از دیگر دلایل عدم رغبت آموزگاران است. 90 درصد معلمان شغل دوم دارند و در بهترین حالت این شغل دوم داشتن یک آموزشگاه است وای به حال روزی که این معلمان وارد خط تجارت شوند در این صورت همان مقدار تمرکز، دقت و رغبت را در تدریس نخواهند داشت.این مشاوره کنکور ادامه داد: برای موفقیت در کنکور سراسری مشاوره، برنامه‌ریزی، کلاس کنکور، کتاب، شرکت در آزمون و کمک خانواده تنها 10 درصد قضیه است، 10 درصدی که نقش محرک و شروع‌کننده این راه هستند.حمودی با بیان اینکه باقی ماجرا بستگی به تلاش دانش‌آموز دارد، گفت: شروع راه اشتباه است و اگر شروع اشتباه باشد، نتیجه دلخواه به دست نخواهد آمد.
*هیچ ارتباطی بین نظام آموزشی، تحصیلات عالی و بازار کار در ایران وجود ندارد
این مشاوره کنکور اظهار کرد: دغدغه کنکور که در خانواده‌ها وجود دارد در اصل دغدغه بازار کار است. اگر برای تمام رشته‌ها بازار کار فراهم باشد هر دانش‌آموزی می‌تواند به سراغ رشته موردعلاقه خود برود و شغل مناسب مرتبط با تحصیلات و علاقه‌اش خواهد داشت.
حمودی گفت: مؤسسات مختلفی وجود دارند که دارای آزمون‌های متفاوتی هم هستند که این تفاوت تنها در تعداد آزمون‌ها و تفاوت در هزینه به نسبت تعداد آن‌ها است.
وی اظهار کرد: این آزمون‌ها خوبی‌ها و بدی‌هایی دارند. مفید بودن این آزمون‌ها به این جهت است که اگر دانش‌آموز بتواند، دروس خود را مطابق برنامه‌ریزی اعلام‌شده مطالعه کند. دانش‌آموز را بدون اینکه بدانیم سرعت مطالعه دانش‌آموز چقدر است آزمون‌هایی را معرفی می‌کنیم. دانش‌آموز ممکن است با آزمونی که ما معرفی می‌کنیم ارتباط خوبی نداشته باشد و استرسش را افزایش دهد. ‌در واقع باید روحیات دانش‌آموز را بشناسیم، بعضاً حتی این آزمون‌ها می‌توانند برای دانش‌آموز مضر باشند./ ایسنا