چرایی بداقبالی اپلیکیشن های داخلی
رسانه ای شدن بحث فیلترینگ تلگرام و راه اندازی پیام رسان های داخلی، واکنش های مختلفی در جامعه به دنبال داشته، اما اینکه اپلیکشین های داخلی چگونه می توانند ذائقه شهروندان ایرانی را جذب و در فضای سایبر ظرفیت های رقابتی خود را بالا ببرند؛ به گذشت زمان نیاز دارد. رشد و توسعه اینترنت و […]
رسانه ای شدن بحث فیلترینگ تلگرام و راه اندازی پیام رسان های داخلی، واکنش های مختلفی در جامعه به دنبال داشته، اما اینکه اپلیکشین های داخلی چگونه می توانند ذائقه شهروندان ایرانی را جذب و در فضای سایبر ظرفیت های رقابتی خود را بالا ببرند؛ به گذشت زمان نیاز دارد.
رشد و توسعه اینترنت و به دنبال آن گسترش استفاده از فضاهای مجازی، بخشی جدانشدنی از زندگی کاربران قرار گرفته و همین موضوع کناره گیری از این فضا را برای آنان سخت کرده است. در این راستا گروهی فضای مجازی را بازار کسب و کار خود قرار داده و برخی نیز اوقات فراغت و بخشی از ساعات زندگی خود را در این فضا سپری می کنند، اما جدا از جنبه تجاری و سرگرمی ایجاد شده در فضای سایبر، امنیت اطلاعات کاربران در این فضا نیز اهمیت دارد.
بیشتر پیام رسان های مجازی غیر ایرانی هستند و منبع و سرور آن ها در خارج از مرزهای کشور قرار دارد و این موضوع به نوعی کنترل و هدایت این پیام رسان ها را از دسترس دستگاه ها و مسوولان ذی ربط خارج ساخته است، بر همین اساس زمزمه فیلترینگ فضای مجازی به گوش رسید که با واکنش هایی از سوی رییس دولت دوازدهم و وزیر ارتباطات روبرو شد.
به تازگی خبر فیلترینگ دایمی تلگرام و استفاده از اپلیکیشنهای داخلی تا پایان فروردین 97 توسط «علاءالدین بروجردی» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس مطرح شد بروجردی با اعلام این خبر گفت: «این تصمیمی است که در بالاترین سطح اتخاذ شده است و به این ترتیب تلگرام جای خود را به یک سامانه مشابه ملی خواهد داد چرا که وقتی تلگرام از مدار خارج شد مردم به یک سامانه ملی روی میآورند.»
با گذشت چندین روز از این خبر و تبلیغ پیام رسان های داخلی در رسانه ملی و گفته های مسوولان، تلگرام همچنان یکی از کاربردی ترین پیام رسان های موبایلی در ایران است. همین موضوع باعث شده که پیام رسان های داخلی با عدم استقبال عمومی روبه رو شود. بر این مبنا پرسش در خصوص چرایی بداقبالی اپلیکیشن های داخلی و ارایه راهکار جذب ذائقه مردمی؛ موضوعی است که این روزها، نقل محافل قرار گرفته است.
پیام رسان های خارجی همگام با افزایش کاربران، به روز رسانی شده و به گسترش خدمات پرداخته اند و در هر بازه زمانی، بنا به تقاضای اعضا، برنامه های تماس تلفنی، ساخت گروه و کانال و غیره را اضافه کردند تا در دنیای رقابت، میدان را از دست نداده و موقعیت خود را ارتقا بخشند.
پیام رسان های داخلی هم برای ورود به میدان رقابت سایبری به تغییر محتوا و خدمات نیاز دارند تا بتوانند در کنار جذب اعتماد و اقبال عمومی، در میان کاربران وطنی محبوبیت کسب کنند، به عنوان نمونه تماس صوتی میتواند یکی از گزینه ها باشد.
مورد بعدی، افزایش تعرفه گیگابایتی یا همان تعرفه یکسوم است به این معنا که اگر کاربران در پیامرسان داخلی سه گیگابایت استفاده کنند، با یک گیگابایت خارجی مساوی باشد که از نظر اقتصادی به صرفه است. همچنین افزودن برنامه ای در جهت تشکیل گروه یا کانال بدون محدودیت عضوگیری از دیگر موارد افزایش توانمندی پیام رسان های داخلی خواهد بود.
نکته حایز اهمیت این که در پیام رسان های داخلی، دغدغه ای مبنی بر فیلتر یا تحریم شدن توسط سرور اصلی وجود ندارد و همه کسانی که با نگاهی تجاری و اقتصادی از تلگرام استفاده می کنند، در اپلیکیشن داخلی اطمینان خاطر بیشتری خواهند داشت. موضوعی که «حسن روحانی» رییس جمهوری هم در واکنش به برخی اخبار مبنیبر فیلتر احتمالی تلگرام در سال جدیدگفت: داشتن پیامرسانهای ایرانی، توانمند، امن و ارزان که بتوانند مشکل و نیازهای مردم را حل کنند، بیتردید باعث افتخار همگان خواهد بود.
وی در دیدار نوروزی جمعی از وزرا، استانداران و مدیران دستگاههای اجرایی، آموزش استفاده بهینه از فضای مجازی و تدوین محتوای مناسب و خوب برای انتشار در این فضا را ضروری خواند و گفت: فضای مجازی خوب با تولید محتوای خوب، جذاب و مفید و نه صرفا با انحصار و محدود کردن آن، تامین خواهد شد.
می توان گفت در پناه افزایش خدمات پیام رسان ها، حمایت مسوولان از آزادی اجتماعی و حفظ اطلاعات کاربران و همچنین جلوگیری از هر نوع برخورد سلبی با سایر پیام رسان ها، اعتماد و اقبال عمومی در سبد پیام رسان های داخلی سرریز خواهد شد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0