سبزی کاری، سنتی برای بهبود اشتغالزایی

  سبزی کاری یکی از شغل های رایج و قدیمی مردم روستاهای مازندران و بسیاری از آنها از این طریق امرار معاش می کنند که با گسترش آن می توان زمینه اشتغال بیشتر را برای روستاییان غرب مازندران فراهم نمود. امروزه بسیاری از روستانشینان مازندرانی بویژه شرق استان با کاشت سبزی های متنوع و انتقال […]

 

سبزی کاری یکی از شغل های رایج و قدیمی مردم روستاهای مازندران و بسیاری از آنها از این طریق امرار معاش می کنند که با گسترش آن می توان زمینه اشتغال بیشتر را برای روستاییان غرب مازندران فراهم نمود.

امروزه بسیاری از روستانشینان مازندرانی بویژه شرق استان با کاشت سبزی های متنوع و انتقال آن به شهر برای فروش ، درآمد کسب کرده و با این کار به اقتصاد خانواده کمک می کنند.هم اکنون در شهرستان آمل بیش از 70 هزار تن انواع سبزیجات برگی و ریشه ای تولید می شود.در غرب مازندران بویژه شهرستان تنکابن نیز این کار از گذشته های دور بوده اما بیشتر جهت رفع نیاز شخصی صورت می گرفت .با رونق بازار سبزی های محلی بسیاری از روستاییان تمایل زیادی به فروش این محصول در بازار نشان دادند اما میزان تولید آن به اندازه شرق استان نیست و گسترش آن می تواند علاوه بر درآمد زایی بیشتر زمینه اشتغال بیشتر خود و فرزندانشان را نیز فراهم نماید. یکی از فروشندگان قدیمی بذرهای کشاورزی در تنکابن پیرامون اشتیاق مردم به سبزی کاری گفت : رغبت مردم به سبزی کاری نسبت به گذشته کم شده اما در میان آنها هستند افرادی که بذرها را به صورت کیلویی خریداری می کنند و با کاشت در زمین های کشاورزی و فروش آنها خرج زندگی خود را در می آورند.تیمور لطفی میری در گفت و گو با ایرنا به عوامل کاهش رغبت مردم به سبزی کاری اشاره کرد و افزود : تقسیم ارث و کوچک شدن زمین ها در کنار تغییر شرایط آب و هوایی ، کمبود منابع آبی و غلبه فرهنگ پشت میز نشینی به جای کار در زمین های کشاورزی در جوانان سبب کاهش تقاضا در این زمینه است.وی اظهار داشت : در سال های اخیر به دلیل گرایش مردم به استفاده از مواد غذایی ارگانیک بویژه سبزیجات محلی ، تقاضا برای این محصولات بار دیگر افزایش یافته و بازار داغ آن بسیاری از روستاییان را ترغیب به این کار نموده است.

یک کارشناس اقتصادی بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری را توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در روستاها دانست و گفت : دولت تدبیر و امید از ابتدا روستاها را به عنوان کانون تولید و تاثیرگذار در اقتصاد مورد توجه قرار داده و نگاه توسعه محور به آنها داشته که گواه این مدعا افزایش 15 درصدی سهم روستاها ازاعتبارات ارزش افزوده در برنامه ششم توسعه و اختصاص اعتبارات ویژه برای رونق روستا است.سید کاظم میررضایی افزود : متاسفانه برخی از روستاییان درآمد حاصل از فروش محصولات کشاورزی خود را در شهرها با خرید زمین ، خانه و خودرو خرج می کنند و حاضر نیستند این درآمد ها را در روستاها سرمایه گذاری کنند.به گفته این کارشناس ، اگر درآمد حاصل از روستاها در خود روستا هزینه شود بسیاری از مشکلات آنها کاهش خواهد یافت و رونق کسب و کار را شاهد خواهیم بود.وی یادآور شد : تا پایان دولت دوازدهم در 10هزار روستای کشور شرکت های تعاونی ایجاد خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی تنکابن نیز در این باره گفت : کاشت سبزی در این شهرستان مانند شرق استان در زمین های مختص این محصول کاشت نمی شود و بیشتر در بین قطعات باغ های مرکبات این امر صورت می گیرد که کشاورزان بخشی از تولیدات خود را برای مصارف شخصی و مابقی را به بازار عرضه می کنند.عقیل استادی افزود : مصرف سبزی و صیفی در این شهرستان به دلیل رغبت مردم به استفاده از محصولات ارگانیک از یکسو و گردشگر پذیر بودن منطقه از سوی دیگر، بسیار بالا است و تولیدات محلی پاسخگوی نیاز آنها نیست و به همین دلیل بخشی از نیاز بازار این محصولات از تولیدات شرق استان تامین می شود.وی با بیان اینکه در سال گذشته 50 دوره کلاس آموزشی و ترویجی کشت سبزی و صیفی برای تولیدکنندگان روستایی در این شهرستان برگزار شد ، اظهار داشت : در سال های گذشته کشت انواع سبزی و صیفی جات بدون استفاده از سموم شیمیایی رونق خوبی داشته و از بازار مصرف خوبی نیز بهره مند شده است.استادی خاطرنشان کرد : در سال های گذشته کشت گلخانه ای این محصولات انجام می شد اما به دلیل رطوبت بالا بسیاری از محصولات تولیدی دچار قارچ زدگی و آفت های دیگر می شدند و همین مسئله سبب شد تا فعالان این عرصه از تولید سبزی و صیفی منصرف شوند.