اسطوره‌‌های تقلبی روی نوشت‌‌افزار ایرانی!

    گروه اجتماعی- یاسر معافی: با بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای خرید  لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار دوباره  سروکله نمایشگاه‌های کالای ایرانی در نقاط مختلف خودنمایی می‌کند اما کافی است که سری به آنها بزنید تا کالاهای خارجی به ویژه چینی را در آن مشاهده کنید.در فروشگاه‌های معمول و سنتی سطح شهر که اوضاع به‌کلی […]

 

 

گروه اجتماعی- یاسر معافی: با بازگشایی مدارس و افزایش تقاضا برای خرید  لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار دوباره  سروکله نمایشگاه‌های کالای ایرانی در نقاط مختلف خودنمایی می‌کند اما کافی است که سری به آنها بزنید تا کالاهای خارجی به ویژه چینی را در آن مشاهده کنید.در فروشگاه‌های معمول و سنتی سطح شهر که اوضاع به‌کلی متفاوت است و محصولات چینی حضور غالب دارند.  آنچه بیشتر خودنمایی می‌کند محتویات کیف دانش‌آموزانی است که با رنگ و لعاب‌های مختلف مادران و پدران را درگیر نشان‌ها و مدل‌های طرح روی جلد دفاتر، مداد، مدادتراش، پاک‌کن، خودکار و حتی جلدهای آماده کرده است.طراحی روی جلد دفاتر، کلاسور، کیف، جامدادی، مدل‌های پاک‌کن و غیره هماهنگ با برنامه‌های کارتونی، فیلم سینمایی خارجی ویژه کودکان و نوجوانانی است که این روزها همزمانی پیدا کرده است با پخش برنامه از رسانه ملی، تولید اسباب‌بازی و لوازم تحصیل دانش‌آموزان و به تعبیری می‌توان گفت، آموزش و پرورش فرزندان ایرانی را طراحان و کارگردانان خارجی رقم می‌زنند.خانواده‌ها هم که کیفیت تجهیزات درسی را مورد تأکید قرار می‌دهند و معتقدند که باید به عقیده فرزندان احترام گذاشته شود، این دانش‌آموزان هستند باید از نوشت‌افزارهای خود که در طول روز با آن سر و کار دارند لذت ببرند.برخی از خانواده‌ها هم علاوه بر نظر فرزندان، تأکید دارند که کالاهای خارجی مرغوبیت بیشتری دارد و دارای شکل و شمایل زیبایی است.خانواده‌هایی هم هستند که دنبال اجناس قیمت مناسب و باکیفیت هستند و برای انتخاب خود به تولیدی داخل اهمیت می‌دهند و معتقدند که نوشت‌افزارهای تولید داخل فرقی با اجناس وارداتی ندارد تنها وجه تمایز نشان‌های تجاری اجناس خارجی است که تحت تاثیر تبلیغات قرار گرفتند و بازار خود را از بین مخاطبان پیدا کردند.فروشگاه‌های نوشت‌افزار مطرحی هم در مازندران فعال است که فروشنده‌های آن مدعی هستند فقط اجناس خارجی می‌فروشند در همین حین، مشتریان زیادی هم در حال خرید لوازم مورد نیاز خود بودند آنچه نظر هر تازه واردی را جلب می‌کرد، نشان‌های تجاری مختلف نوشت‌افزار با قیمت‌های سرسام‌آور بود و یکی از خانواده‌ها می‌گفت: برای خرید لوازم مورد نیاز فرزندم بیشتر پول نشان‌های تجاری را می‌دهم. نمایشگاه‌های پاییزه هم به‌منظور روان‌سازی برای تهیه اجناس مورد نیاز دانش‌آموزان از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت در سطح استان راه‌اندازی شده که مورد استقبال خانواده‌ها قرار گرفته است اما با نگاهی سطحی آنچه پای ثابت غرفه‌ها بود نشان‌های‌تجاری‌سازی نوشت‌افزارهای خارجی برای دانش‌آموزان ایرانی بود.مسئول یکی از نمایشگاه ها در این ارتباط گفت: به هر حال هنوز در تمام بخش‌ها کالا ایرانی وجود ندارد و در برخی کالاهای نیز تقاضا برای خرید کالا خارجی بیشتر است و کالاهای ایرانی حتی با ظاهر کالایی خارجی به فروش می رسد.در این ارتباط باید فرهنگ‌سازی بیشتری انجام شود تا مردم نیز برای خرید کالای ایرانی تقاضای بیشتری داشته باشند، هرچند که در سال هایگذشته وضعیت بهتر شده است.

* به تولید داخلی بها داده شود

موضوع تهیه نوشت‌افزار برای فرزندان دانش‌آموز بی‌ربط با طرح سؤال از مسؤولان تعلیم و تربیت در استان نبود که سید علی قاسمی، مدیرکل آموزش و پرورش مازندران در نشست اخیر با خبرنگاران استان در باشگاه فرهنگیان اظهار کرد: برای کمک به اشتغال، ترویج فرهنگ کارآفرینی در جامعه، فعال کردن حوزه اقتصادی و همچنین تبعیت از منویات مقام معظم رهبری باید به تولید داخلی بها داده شود.وی با اشاره به اینکه برای توسعه اقتصادی در کشور از خرید کالاهای خارجی ممانعت شود، افزود: درخواست ما از تمام خانواده‌های ایرانی این است که نوشت‌افزار ایرانی خریداری کنند، چرا که متناسب با فرهنگ ایرانی و اسلامی و پیام‌آور این فرهنگ است.مدیرکل آموزش و پرورش مازندران، گفت: خرید کالاهای خارجی از لحاظ اقتصادی به نفع جامعه ما نیست.

* بازار از دست ایرانی ها خارج است

سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی در این باره  گفت: تولیدات ایرانی در بخش نوشت‌افزار در چند سال اخیر توسعه و حضور بهتری در بازار مصرف داشته‌اند و پیشرفت خوبی را تجربه می کنند، اما عمده بازار از دست ایرانی ها خارج است.وی گردش مالی نوشت‌افزار در کشور را نیز 4 هزار میلیارد تومان دانست و اظهار داشت: در بخش دفتر نیز تقریباً تمام کاغذ مورد نیاز داخلی، وارد می‌شود و در ایران  تنها جلد می‌شود.مدیرعامل مجمع نوشت‌افزار ایرانی ادامه داد:  در بخش نوشت افزار سهم تولید داخلی از بازار مصرف 30 درصد است اما سهم   طرح‌ها و برندهای ایرانی  10 درصد است، یعنی بخش از تولیدات داخلی نیز با شکل خارجی به فروش می رسند.

* خروج گسترده  ارز از کشور

عضو کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات مجلس درباره وضعیت واردات گسترده لوازم التحریر به کشور،گفت:واردات بی رویه و گسترده لوازم التحریر به کشوربا اصل و روح اقتصاد مقاومتی در تضاد است، زیرا دراقتصاد مقاومتی باید تراز صادرات و واردات ما مثبت باشد، بدین معنا که باید صادرات ما به مراتب از واردات پیشی بگیرد.غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با بیان اینکه فلج شدن تولیدبومی با واردات گسترده لوازم التحریر به کشور رقم خورده  است،تصریح کرد: زمانی که  بازار  اقتصادی کشور نیاز به کالای خاصی در ایام و مناسب های ویژه ای  دارد،شرکت های خارجی با نفوذ به بازار تا حجم قابل توجهی کالای وارداتی را واردکشور می کنند.وی ادامه داد: رده پای بازرگانان چینی در بازار داغ نوشت افزار ایرانی مشهود است و این در حالی است که نوشت افزار تاثیرمستقیم بر نقش فرهنگ سازی میان دانش آموزان ایفا میکند اما متاسفانه شاهد توزیع اقلام مختلف لوازم التحریر با برند های چینی در بازار هستیم که نه تنها بار مثبت اقتصادی برای ما ندارد،مزیت فرهنگی نیز ندارد.جعفرزاده با بیان  اینکه خروج گسترده  ارز  از  کشور  پیامد منفی  واردات بی  رویه  لوازم التحریر به کشور است ،یادآورشد:متاسفانه آمار سه ماه واردات و صادرات نشان می دهد تراز اقتصاد ما  منفی است بدین معنا که واردات دربسیاری از زمینه ها از صادرات  در اقتصاد ما پیشی گرفته است.