رقابت برای تصاحب مشاغل

گروه فرهنگی:رقابت برای تصاحب مشاغل مختلف بعد از فارغ‌التحصیلی هیچ گاه به اندازه امروز نبوده است.امروزه دانشجویان شهریه‌های بالا و هزینه گزاف زندگی را متحمل می‌شوند تا بعد از فارغ‌التحصیلی به بهترین جایگاه برسند و در این بازار سخت و کمبود شغل با مدرک تحصیلی‌شان از جایگاه خوبی در آینده برخوردار شوند. موفقیت در هر […]

گروه فرهنگی:رقابت برای تصاحب مشاغل مختلف بعد از فارغ‌التحصیلی هیچ گاه به اندازه امروز نبوده است.امروزه دانشجویان شهریه‌های بالا و هزینه گزاف زندگی را متحمل می‌شوند تا بعد از فارغ‌التحصیلی به بهترین جایگاه برسند و در این بازار سخت و کمبود شغل با مدرک تحصیلی‌شان از جایگاه خوبی در آینده برخوردار شوند. موفقیت در هر برهه زمانی بسته به عوامل گوناگونی است. یکی از عواملی که در موفقیت شغلی و اجتماعی افراد بسیار موثر است مهارتهای فرد می باشد. به غیر از مهارتهای تخصصی که هر فرد میبایست در رشته کاری خود داشته باشد یکسری از مهارتهای عمومی، عوامل تعیین کننده ای در موفقیت فرد به حساب می آید که بر اساس دوره زمانی که در آن زندگی می کند تغییر می یابد. اکنون وارد عصر جدیدی شده ایم که تغییرات عمده ای نسبت به ده های گذشته داشته و لذا مهارتهای مورد نیاز برای موفقیت در سالهای آتی نیز دستخوش تغییراتی گردیده است. نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با انتقاد از اینکه برآیندی برای نیازهای شغلی آینده کشور وجود ندارد، تصریح کرد: از این رو نمی‌توان به اهداف تبیین شده در افزایش محصلان رشته‌های فنی و حرفه‌ای دست یافت.قاسم احمدی لاشکی با اشاره به اینکه امروزه کتب فنی‌ و حرفه‌ای بر اساس 2 مولفه مهم  مهارت‌محوری و پاسخگویی به نیازهای اشتغال جامعه تدوین شده‌اند، گفت: برای تحقق 2 محور فوق نیاز به به‌روزرسانی تجهیزات مدارس، افزایش امکانات تحصیلی در مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها و تبیین شرایط شغلی آینده کشور است.نماینده مردم چالوس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه وقتی می‌خواهیم 50 درصد دانش آموزان را به سمت تحصیل در رشته‌های فن و حرفه ای سوق دهیم باید برآیندی از نیازهای شغلی آینده کشور در دست داشته باشیم، اظهار کرد: متاسفانه چنین آینده نگری صورت نگرفته و طرح آمایش مناسبی در این حوزه وجود ندارد.وی ضمن تاکید بر اینکه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باید با همکاری مرکز آمار ایران نیازهای آینده شغلی کشور طی ده سال آینده را تبیین کند تا وزارت آموزش و پرورش نیز بر اساس آنها اقدام به راه اندازی رشته‌های جدید یا تقویت رشته‌های تحصیلی کنونی کند، ادامه داد: نباید فراموش کرد که وقتی چارچوب دقیقی در این عرصه وجود نداشته باشد، نمی‌توان برنامه‌ریزی درستی در حوزه تعلیم و تربیت کشور انجام داد.این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه برای تبیین نیازهای شغلی به ظرفیت‌های هر استان به صورت تخصصی توجه شود، تصریح کرد: به عنوان مثال بازار کار برای رشته‌ صید و صیادی در استان‌ها شمالی و جنوبی فراهم است و باید این رشته در استان‌های مذکور تقویت شود در حالی که همین رشته در استان‌های مرکزی نیز تدریس می‌شود که اصلا بازار کار ندارد از این رو باید به ظرفیت‌های استان‌ها توجه جدی کرد.نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مسئولان و متولیان حوزه کار کشور باید بدانند دانش آموزان نیز در یک بازه زمانی وارد بازار کار می‌شوند از این رو علاوه بر برنامه ریزی برای افراد شاغل در جامعه، باید برای این افراد نیز برنامه ریزی داشته باشند.سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز اعتقاد دارد وزارت آموزش و پرورش باید طی سه سال فرآیند هدایت تحصیلی و آگاهی‌دهی به دانش آموزان را اجرایی کند.سیدحمایت میرزاده در واکنش به اقدام وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تفویض اختیار به استان ها در اجرای هدایت تحصیلی و تهیه دستورالعمل‌ها و ارسال آن به استان‌ها، گفت: واگذاری امور به استان‌ها برای اجرای طرح هدایت تحصیلی اقدام خوب و ارزنده‌ای از سوی وزارت آموزش و پرورش تلقی می‌شود اما زمانی که دستورالعمل‌‌های یکسان ابلاغ می‌شود مجددا مسئله تمرکزگرایی بوجود می‌آید و نتیجه مطلوب حاصل نخواهد شد.نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح هدایت تحصیلی به هیچ هنوان نباید برای دانش آموزان جنبه اجبار داشته باشد، اظهار کرد: مسئولان آموزشی کشور باید تلاش کنند تا دانش آموزان و والدین آنها را نسبت به شرایط تحصیلی و شغلی آینده‌شان آشنا کنند؛ در صورت تحقق چنین رویکردی هدایت تحصیلی به نتیجه مطلوب خواهد رسید.