ارزانترین رنو وارداتی در مصاف جاده‌های سخت

وقتی حرف از خرید خودرو به میان می‌آید، اکثر افراد در خیال خود به نسخه‌های وارداتی فکر می‌کنند اما رنو سیمبل شرایط ویژه‌ای دارد که می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند. بسیاری از خریداران ساعت‌ها در فضای مجازی جستجو می‌کنند تا به یک خودرو وارداتی ارزان قیمت برسند ولی وقتی جستجوی‌شان تمام می‌شود، […]

وقتی حرف از خرید خودرو به میان می‌آید، اکثر افراد در خیال خود به نسخه‌های وارداتی فکر می‌کنند اما رنو سیمبل شرایط ویژه‌ای دارد که می‌تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند.

بسیاری از خریداران ساعت‌ها در فضای مجازی جستجو می‌کنند تا به یک خودرو وارداتی ارزان قیمت برسند ولی وقتی جستجوی‌شان تمام می‌شود، در نهایت گزینه آنچنان جذابی برای‌شان وجود ندارد زیرا در رده‌های قیمتی پائین‌تر برای خودروهای وارداتی، نسخه همه جانبه و باب میل مشتریان ایرانی به سختی پیدا می‌شود. هاچبک‌های کوچک شهری، هاچبک‌های به متوسط و یا سدان‌های کوچکی که خدمات و شرایط بازار مناسبی ندارند.

البته این طرز فکر درست یا اشتباه خریداران ایرانی است که آنها را از داشتن برخی خودروهای وارداتی محروم می‌کند زیرا از نگاه بسیاری از مشتریان، خودروی مورد نظرشان باید همه جانبه باشد و شتاب، قدرت، استهلاک مناسب، کیفیت بالا، امکانات زیاد، فضای کابین و بار مناسب و… را با هم داشته باشد.

بدیهی است با این طرز فکر، چیزی جز نفربرهای جنگ جهانی نصیب کسی نمی ‌شود! هرچند این روزها مشتریانی هستندکه منطقی‌تر فکر می‌کنند و شرایط خوب یا بد بازار را درک کرده‌اند ولی گاهی به خاطر سلیقه‌های شخصی، به امکانات نه چندان کاربردی و تنها جذاب، برای خرید خودرو اقدام می‌کنند.

برخی مواقع هم اصالت را به داشتن چند آپشن در یک خودرو تازه وارد و ناشناخته ترجیح می‌دهند. حال به سراغ یک خودرو غیر چینی رفته‌ایم که رقیب سرسخت آنها در رده قیمتی ۷۰ تا ۹۰ میلیون تومان به حساب می‌آید و می‌تواند تا حد زیادی حرف برای گفتن داشته باشد.

به گزارش مهر، طی چند روز گذشته، سفری ۷۰۰ کیلومتری را با سیمبل، ارزان‌ترین خودرو وارداتی رنو، تجربه کردیم. مسیر تست‌مان که در قالب یک سفر یک روزه چیده شده بود، شامل ترافیک‌های شهری تهران، آزادراه‌های حومه شهر، اتوبان‌های درون شهری، جاده‌های کوهستانی و مسیرهای خاکی بود. حال به شرح سفر ۷۰۰ کیلومتری می‌پردازیم که در طی آن ۱۲ تا ۷- درجه سانتی گراد را با سیمبل تجربه کردیم.

۱- سیمبل را درست بشناسیم

برخی فکر می‌کنند سیمبل، نسخه فیس لیفت رنو لوگان یا همان تندر۹۰ است ولی کافی است اطلاعات فنی و رسمی این دو خودرو را کنار هم قرار دهید تا متوجه این اشتباه عامیانه شوید. رنو سیمبل، فاصله محوری و طول بیشتری نسبت به تندر ۹۰ داشته و ارتفاع کلی این خودرو از تندر۹۰ کمتر است. وقتی هم که به شیشه‌ها، خطوط طراحی، قطعات بدنه، نقاط جوش و… دقت می‌کنید، به نکته ای جالب می رسید که سیمبل پلتفرمی مجزا از تندر۹۰ دارد و رنو آن را خودرویی جدید در سال ۲۰۱۴ معرفی کرده است.

برخی که این مساله را قبول دارند، می‌گویند رنو سیمبل در بازار جهانی با لوگو داچیا عرضه می‌شود و اصلا رنو نیست! تنها برای بازار ایران و چند کشور در حال توسعه دیگر، سیمبل با لوگو رنو تولید می‌شود ولی این افراد با چنین دیدگاهی، گویا هیچ وقت سایت رسمی گروه رنو و سایر سایت‌های معتبر را نگاه نکرده‌اند.

رنو سمیبل اتاق و پلتفرم مشابه با داچیا لوگان نسل جدید دارد، ولی طبق اسناد منتشر شده در سایت‌ها، قیمت این پلتفرم با برند و لوگو رنو به مراتب گرانتر از نسخه داچیایی بوده و جالب است بدانید گروه رنو، گارانتی به مراتب مناسبتری را برای سیمبل در نظر می‌گیرد. همچنین داچیا لوگان نسل جدید در خطوط تولید منحصر به این برند تولید شده ولی سیمبل در خطوطی مونتاژ و ساخته می‌شود که استانداردهای روز رنو را دنبال می‌کند و می‌تواند خودروهایی با فناوری بالا را مونتاژ کند.

طبق گفته مدیران رنو و کارشناسان فنی، کیفیت مونتاژ و مواد به کار رفته رنو سیمبل به مراتب از داچیا لوگان بالاتر است. همچنین فروش این خودرو در بسیاری از بازارهای جهان با لوگوی رنو انجام می‌شود و این به خاطر آن است که نام رنو، بسیار جا افتاده‌تر است.

 

۲- امکانات سیمبل را درست بشناسیم

برخی فکر می‌کنند رنو سیمبل امکانات خاصی ندارد ولی کافی است تا به این خودرو درست و دقیق‌تر نگاه کنید. رنو سیمبل به سیستم تهویه اتوماتیکی مجهز است که می‌توان از هر سه زاویه به طور هم زمان میزان پرتاب باد را تنظیم کرد. از طرفی این خودرو در نسخه‌های متوسط و فول به کروز کنترل و محدود کننده سرعت مجهز است. سیستم محدود کننده سرعت در برخی از خودروها وجود دارد و در اکثر خودروهای وارداتی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان یافت نمی‌شود.

همچنین وجود امکانات دیگری چون شیشه‌ها و آینه‌های برقی، دی لایت، مانیتور، دوربین عقب، نویگیشن فعال، پخش DVD، بلوتوث پشت فرمان، تنظیم سیستم صوتی پشت فرمان، تنطیم ارتفاع چراغ، طراحی داخلی دو رنگ با تزیینات پیانویی، صندلی‌های تاشونده عقب به صورت ۶۰:۴۰، کامپیوتر سفر و… آن را به عنوان یک خودرو کاربردی به بازار جهانی معرفی می‌کند.  سیمبل با دو کیسه هوا و ترمز ABS، EBD و اضطراری به بازار ایران عرضه می شود و با پلتفرم مشترک M۰ توانسته در دو کلاس تست تصادف Euro Ncap، چهار ستاره ایمنی را بدست آورد. این در حالی است که برخی خودروهای رقیب پنج ستاره ایمنی CNCAP را دارند و هنوز در تست‌های رسمی اروپایی و معتبر شرکت نکرده‌اند.

۳- پیشرانه سیمبل چقدر به روز شده است؟

سیمبل به همان پیشرانه K۴M رنو- نیسان مجهز است که ۱۰۵ اسب بخار قدرت تولید می‌کند ولی اینبار این پیشرانه ۱.۶ لیتری تا حدی به روز شده و دستورهای نرم افزاری جدیدی به موتور و گیربکس داده می‌شود. جالب است بدانید این پیشرانه به صورت خالص ۱۴۸ نیوتون متر گشتاور تولید می‌کند و با توجه به استانداردهای متفاوت کشورها در خصوص آلایندگی و…، ۱۳۸ تا ۱۴۸ نیوتون متر گشتاور را داراست.

نسخه موجود در بازار ایران، ۱۴۰ تا ۱۴۲ نیوتون متر گشتاور را به چرخ ها منتقل می‌کند. گیربکس چهار سرعته اتوماتیک سیمبل از جهاتی به روزتر شده و دیگر مکث لحظه ای هنگام معکوس دو به یک را ندارد. همچنین تعویض دنده به مراتب نامحسوس تر شده و هماهنگی آن بالاتر رفته است. در بخش تعویض دستی این گیربکس، جایگاه حالت منفی و مثبت نسبت به قبل تغییر کرده و اینبار برای معکوس کشیدن، باید دسته دنده را به جلو هول داد.

در کنار مصرف خوب سیمبل که مناسب برای استفاده شهری و برون شهری به نظر می‌رسد، تا حدی فرمان هیدرولیک این خودرو در ترافیک، سفت و سنگین سنجیده می‌شود. ولی در سفرهای جاده ای به خاطر سرعت رانندگی بیشتر، این سفتی تا حد معقولی کمتر احساس خواهد شد. وقتی هم که با سرعت ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت حرکت می کردیم، دور موتور کمتر از ۳۵۰۰RPM بود و صدای موتور به نسبت برخی رقبا کمتر به داخل اتاق نفوذ پیدا می کرد.

زاویه فرمان مناسب و تغییر زاویه جانبی مناسب چرخ‌های جلو در پیچ‌ها باعث شده تا سیمبل تا حد زیادی با توجه به کشش خود، در کنترل راننده باشد. در برخی خودروها شاهد آن هستیم در حین ترمز شدید و چرخاندن فرمان با سرعت کمتر از ۶۰ کیلومتر بر ساعت هم، انتهای خودرو از کنترل خارج می‌شود ولی بهبود فنی در سیستم تعلیق خودرو باعث شده تا این مشکل به طور زیادی در سیمبل حذف شود.