مازندران الگوی مناسب توسعه فعالیت‌های قرآنی

در نشست حافظان و قاریان قرآن کریم با استاندار مازندران مطرح شد: مازندران الگوی مناسب ترویج فعالیت‌های قرآنی

نشست استاندار مازندران با حافظان و قاریان قرآن کریم با همکاری سازمان تبلیغات اسلامی استان مازندران، موسسات قرآنی استان مازندران، با حضور سید محمود حسینی پور استاندار مازندران، قاسم عزیززاده گرجی معاون سیاسی استاندار مازندران، قلی زاده معاون توسعه منابع انسانی استانداری، مشاور قرآنی استانداری مازندران و تعدادی از مدیران کل استانداری مازندران برگزار شد.

قرائت آغازین جلسه توسط قاری خردسال ارشیا حسین زاده صورت گرفت و پیشکسوت قرآنی حبیب‌الله غفاری نیز تلاوتی انجام داد که هر دو تلاوت توسط حاضرین موردتشویق قرار گرفت.

دیگر تلاوت این جلسه را قرائت قرآن توسط دکتر سید پارسا انگشتان که بعنوان مبلغ در چین حضور یافت، بر عهده داشت. بانوی قرآنی خانم رضایی حافظ قرآن و حافظ دیوان سعدی نیز سخنانی را ایراد کرد و اجرای تواشیح توسط گروه فاطر از بابلسر که رتبه اول کشور در سال گذشته را کسب کرده بودند، زینت بخش محفل بود.

دکتر میریان عضو هیات علمی و داور مسابقات بزرگ جهانی قرآن نیز در این نشست سخنانی را ایراد کرد و اجرای امیررضا علی آبادیان قاری و حافظ ۴ ساله که دو سال پیاپی در برنامه محفل اجرا داشت، نیز بخش دیگری از مراسم بود و پایان بخش قرائت ها نیز قرائت سید صادق مسلمی قاری ممتاز بین المللی بود.

 

مازندران به الگوی مناسب ترویج فعالیت های قرآنی تبدیل شود

 

سعید قربانی مشاور قرآنی استاندار مازندران با قدردانی از استاندار مازندران که نونهال قرآنی را به جای خود نشاند، از تلاش ها و اثرگذاری گرجی معاون سیاسی استاندار مازندران تقدیر کرد و گفت: چشم انداز و نقشه راه که مورد تاکید مقام معظم رهبری است می تواند به توسعه فعالیت های قرآنی منجر شود.

وی با اشاره به اینکه این نشستاتفاق مبارکی است زیرا قرآن و نشست با قرآنیان مهم است، اظهار کرد:

به نظر می رسد اتفاقات خوبی پس از نشست امروز صورت گیرد و باور می کنیم در این دوران اتفاقات خوبی برای حوزه قرآنی مازندران رخ خواهد داد.

قربانی با تاکید بر اینکه استان مازندران می تواند الگوی خوبی برای توسعه فعالیت های قرآنی باشد، یادآور شد:

رهبر معظم انقلاب مطالباتی مانند توسعه جلسات خانگی قرآنی، تفسیر عمومی قرآن، هر مسجد یک تفسیر

و کرسی تلاوت قرآن را مورد توجه قرار داده اند که باید سرلوحه فعالیت های قرآنی باشد.

وی با اشاره به  اینکه شورای مجامع قرآنی نهاد موثری است، افزود: اگر نقشه راه فعالیت های قرآنی تصویب شود بسیاری از انتظارات در این حوزه برآورده می شود.

 

ضرورت تقویت فعالیت های قرآنی در مازندران

 

کریم‌نژاد نماینده موسسات قرآنی استان مازندران نیز در این جلسه با اشاره به اینکه در استان مازندران هزار موسسه و خانه قرآنی وجود دارد، تصریح کرد: بعد از استان تهران از نظر تعدد فعالیت قرآنی مازندران رتبه نخست و از نظر تعدد رتبه دوم کشور را داریم.

وی با اشاره به اینکه این مجموعه عظیم فرهنگی در سال گذشته بیش از 3600 فعالیت قرآنی در میان مردم انجام داده است، بیان کرد: همین مجموعه مردمی در ماه مبارک رمضان  2600برنامه قرآنی برگزار کرده است.

کریم نژاد با تاکید بر اینکه 14هزار کودک پیش دبستانی با رویکرد قرآنی در مازندران آموزش می بینند، یادآور شد: این آموزش ها و فعالیت ها در واقع عقبه جمهوری اسلامی ایران هستند و به پشتوانه مردمی صورت می گیرد.

وی ادامه داد: از این روست که انتظار داریم نگاه حاکمیت باید به فعالیت های قرآنی نگاه بهتری باشد.

کریم نژاد با گلایه از تعطیلی موسسات قرآنی در ایام کرونا و بی توجهی به از دست رفتن این فرصت ها بیان کرد:

در دوره کرونا 400 موسسه قرآنی در مازندران تعطیل شدند که بعضا نیازمند 50 یا  100 میلیون تومان تسهیلات بانکی بودند در حالی که می توانستیم با احیای این واحدها، در راستای فعالیت های قرآنی قدم برداریم.

نماینده موسسات قرآنی مازندران با اشاره به اینکه انتظار داریم ردیف اعتباری برای اتحادیه قرآنی از فصل 5در نظر گرفته شود تا بتوانیم هزینه هایی که برای ده هزار مربی انجام می دهیم را تامین کنیم، افزود: این اعتبارات هزینه نیست بلکه سرمایه گذاری است.

وی با اعلان اینکه این حوزه به اعتبارات برای اشتغالزایی و توسعه فعالیت های قرآنی نیاز دارد، تصریح کرد: بیمه فعالان قرآنی مازندران باید ویژه دیده شود تا بتوانیم نیازهای این جامعه بزرگ و موثر در استان را براورده کنیم و پشتوانه فرهنگی برای نظام جمهوری اسلامی تامین کنیم.

 

تاثیرات فرهنگی و اجتماعی قرآن در جامعه پررنگ شود

 

استاندار مازندران نیز در سخنانی با اشاره به اینکه یکی از آثار قرآن در جامعه امنیت است، گفت: هر جا چراغ قران روشن باشد، امن ترین مکان است و امروز جامه ما نیاز به امنیت دارد.

سید محمود حسینی پور با تاکید بر اینکه جامعه ای که در آن نورانیت قرآن باشد، آن جامعه، کمترین بزه های اجتماعی را دارد، تصریح کرد: در سفرهای شهرستانی استان مازندران در برخی مناطق که قرآن پررنگ بود، تاثیرات اجتماعی و فرهنگی قرآن به وضوح مورد توجه مسئولان قرار گرفته بود.

وی با اشاره به اینکه امروز جوامع ما نیاز به امنیت دارند، گفت: با بمباران ناهنجاری های مختلفی که توسط استکبار جهانی برای تهی کردن جوانان ما از مفاهیم قرآنی و اهل بیت، تقویت این حوزه از ضروریات است.

استاندار مازندران با بیان اینکه بزرگترین جنگ سایبری را دشمنان در حوزه فرهنگی شروع کردند اما هرجا قرآن حاکم باشد آنجا امن ترین مکان است، یادآور شد: از منظر اجتماعی امروز در جامعه به شدت نیاز به ترویج فرهنگ قرآن هستیم.

وی ادامه داد: اینکه امام راحل فرمودند که تربیت باید تربیت قرآنی باشد این نگاه عمیق امروز به خوبی احساس می شود و امام راحل عمق جامعه را دیده و برای آن نسخه می پیچیدند از این رو در مصادیق دولتی هم هرجا عملکرد قرآنی باشد رضایت مردم را به دنبال خواهد داشت.