یادی از پیر ژیمناستیک مازندران

حرف آنلاین: محمد جان کاظمی در سال 1307 در شهرستان قائم شهر چشم به جهان گشود .   او جزو اولین بنیانگذاران ژیمناستیک استان مازندران در کنار استاد مرحوم علی محمودی در قائم شهر و از قهرمانان سابق کارگری ایران در رشته ژیمناستیک بود . وی ورزش ژیمناستیک را با روس ها در زمین های ذغال […]

حرف آنلاین:

محمد جان کاظمی در سال 1307 در شهرستان قائم شهر چشم به جهان گشود .   او جزو اولین بنیانگذاران ژیمناستیک استان مازندران در کنار استاد مرحوم علی محمودی در قائم شهر و از قهرمانان سابق کارگری ایران در رشته ژیمناستیک بود . وی ورزش ژیمناستیک را با روس ها در زمین های ذغال چال های کارخانه نساجی شروع کرد . روزها را با سرکارگری در کارخانه نساجی سپری کرده و عصر ها به ورزش زیبای ژیمناستیک می پرداخت . در کنار ورزشکاران و رقیب های خود مثل مرحوم استاد علی محمودی ، استاد بحر الدین ، عباس خندانی سید رضا ساداتی و دیگر عزیزان که در قید حیات نیستند و یا در کنار قهرمانی مثل عسگر یاراحمدی از هم دوره های وی که در قید حیات می باشد و همچنان در کنار مربیان جوان در خانه ژیمناستیک فعالیت می کرد که می توان او را پدر پیر ژیمناستیک ایران نامید .

مربی ای که با پرورش دادن قهرمانان ارزنده ای همچون فرهاد محمودی ، بیژن جوانبخت ، حجت محمودی و مرحوم محمد رضا محمودی و یا مربیانی که در عرصه ورزش باقی نهاد ،خدمت بزرگی به این رشته ورزشی نمود. شاگردان آنمرحوم افرادی نظیر بیژن جوانبخت و سید حمید رضا هاشمی و سید حسن یاوری را نام برد که افتخار مربی گری تیم ملی را در کارنامه خود دارند و نیز پرورش قهرمان هادی خناری نژاد که از قهرمانان ارزنده تیم ملی ژیمناستیک ایران است که کسب مدال جهانی طلایی دار حلقه را در کارنامه خود دارد نام برد که از دست رنج های این پیر ژیمناستیک می باشد . مربی ای که خود در دوران گذشته مربیگری تیم های ورزشی و یا سرپرست تیم های قهرمانی به مسابقات ژیمناستیک استانی و یا کشوری بوده است .

محمد جان کاظمی ورزش ژیمناستیک را با امکانات کم حفظ نمود و تا به اینجا رساند . کسی که خود 20 سال به عنوان ریاست هیات ژیمناستیک قائم شهر و استان فعالیت نمود . استاد محمد جان کاظمی کوچکسرایی که با دارا بودن ده فرزند و 18 نوه و نتیجه عمر خود را صرف ورزش ژیمناستیک این سرزمین کرده و با اهدا دو فرزند جانبازش از درخت انقلاب حفاظت کرد .

وی که از مداحان قدیم حسینی بوده در هر محفل و انسی با صدای دلنشینش ذکر یا حسین و یا ابوالفضل او در ذهن ها طنین انداز بوده و دلها را به دشت کربلا می رساند. وی که عضو اصلی کانون پیشکسوتان شهرستان قائم شهر بود و هر ساله به سفر مشهد مقدس می رفته و این گروه را با مداحی و نوجه سرایی در حرم امام رضا (ع) دیدگان را اشک آلود می نمود. اما امروز دیگر او در بین این عزیزان نیست تا بتوان از صدای دلنشین او بهره برد. کسی که باعث شد کلنگ خانه ژیمناستیک شهرستان قائم شهر برای اولین بار در این شهرستان به زمین بخورد تا این شهر از فضای استاندارد ورزشی بهره مند گردد .

یادش گرامی و روحش شاد و خاطراتش زنده باد

 

سید رضا هاشمی

مربی ژیمناستیک قائم شهر