گسترش 11 رشته علوم پزشکی متوقف شد

حرف آنلاین: دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: با اعمال شاخص های 14 گانه برای یک رشته، از مجموع 310 رشته در مقاطع کاردانی تا فوق تخصص، مقرر شد 11 رشته علوم پزشکی در توسعه و گسترش با محدودیت مواجه شوند. دکتر سیدمنصور رضوی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی از شورای گسترش درخواست […]

حرف آنلاین:

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: با اعمال شاخص های 14 گانه برای یک رشته، از مجموع 310 رشته در مقاطع کاردانی تا فوق تخصص، مقرر شد 11 رشته علوم پزشکی در توسعه و گسترش با محدودیت مواجه شوند.

دکتر سیدمنصور رضوی افزود: دانشگاه های علوم پزشکی از شورای گسترش درخواست راه اندازی رشته های جدید داشتند. اما هر رشته ای پیش نیاز های لازم را برای راه اندازی لازم دارد که باید به آن توجه کرد. در همین راستا یک ماموریتی از سوی شورای گسترش تعریف شد که اولویت و نیازهای کشور به هر یک از رشته های علوم پزشکی تعیین شود.

توقف به معنی ممنوعیت پذیرش نیست

وی افزود: پس از پایان این ماموریت مشخص شد که تعدادی از رشته ها وجود دارند که نیازی به ادامه روند پذیرش در آنها به شکل فعلی نیست و از همین رو تصمیم گرفته شد که پذیرش و توسعه این رشته ها به مدت 5 سال متوقف شود. البته معنی توقف این نیست که پذیرش در آنها ممنوع باشد بلکه به این معنی که نباید به شیوه گذشته در آنها دانشجو پذیرفته شود و یا محل پذیرش جدیدی نباید به آنها اضافه شود.

رضوی یادآور شد: در علوم پزشکی تربیت نیروی انسانی تابع چند عامل از جمله تامین نیازهای سلامت جامعه است. برای راه اندازی هر رشته  هم روند بیماریها، خطرات بیماری برای مردم و میزان خدماتی که ارائه می دهد اهمیت دارد. 150 شاخص در کارایی یک رشته استخراج شد تا بر اساس آن برنامه ریزی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهمی که باید به آن توجه کرد این است که فارغ التحصیل باید بتواند کار خود را پیدا کند، اگر رشته ای تاسیس کردیم که به خیل بیکاران اضافه کرد یک جای کار مشکل دارد. اگر رشته کارآفرینی راه اندازی می کنیم و فارغ التحصیل آن بیکار هستند تناقض بزرگی است که نظام آموزش عالی باید در صدد رفع آن برآید.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی اضافه کرد: از سوی دیگر هر منطقه از کشور ما با شکلی از بیماریها مواجه است و به طور نمونه بیماریهای منطقه کویری با مناطق ساحلی و یا مرزی متفاوت است. رشته باید آینده نگر باشد که بتواند به تولید، خدمات ، مدیریت و یا انتقال دانش منجر شود. ضمن اینکه رشته های کشور باید با 10 سند بالادستی که در اختیار داریم هماهنگ باشند.

ضربه به اقتصاد با گسترش بی رویه رشته 

وی با اشاره به اینکه برای راه اندازی رشته باید هزینه های آن را پیش بینی کرد ، گفت: وقتی هزینه پایان نامه یک رشته دکتری 100 میلیون تومان است باید بدانیم که نیازی نیست با وجود محدودیت منابع همه دانشگاه ها این رشته را داشته باشند.

رضوی تاکید کرد: رشته زیاد داشتن شأن نمی آورد و باید توجه داشته باشیم رشته هایی نباید ایجاد کنیم که وابستگی اقتصادی را افزایش دهند. در صورتی که در سال های اخیر تصور غلط از گسترش آموزش عالی منجر به ضربه اقتصاد و اخلاق حرفه ای شده است.

استخراج  14 شاخص برای نمره دهی به رشته ها 

وی یادآور شد: پس از بررسی 216 رشته در کارشناسی ارشد و دکتری 14 شاخص را برای نمره دهی استخراج کردیم. در این شاخص ها به رشته ها نمره داده شد که شامل ظرفیت، تعداد متقاضی، شاخص اشتغال، نسبت متقاضی به ظرفیت و چندین موضوع دیگر مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی گفت: از بین این رشته ها برخی نمره خوبی کسب نکردند و تصمیم بر محدودیت آنها گرفته شد به این معنی که برای 5 سال محل جدید راه اندازی نمی شود اما پذیرش دانشجو در محل های قدیم متوقف نمی شود. اگر فارغ التحصیلان بیکار این رشته ها افزایش یابد ظرفیت رشته محدود و توزیع ظرفیت به نسبت دانشگاهها تصحیح می شود.

وی افزود: برخی دیگر از رشته ها نیز نمرات به تناسب بهتری کسب کردند که برای آن رشته ها نیز برنامه ریزی به گونه ای خواهد بود که گسترش با احتیاط صورت می گیرد.

رضوی گفت: در نهایت از میان 310 رشته کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد، دکتری حرفه ای، تخصص بالینی، دکتری تخصصی و فوق تخصص بالینی، 11 رشته در ارشد و دکتری با محدودیت مواجه شدند. /مهر