گزارش حرف از روند اطلاع‌رسانی دولت در مازندران؛ سایه‌نشینی فرمانداران

الناز پاک نیا \ توسعه یکپارچه و متوازن از آنجایی ناشی می‌شود تمامی اجزای یک سیستم بتوانند هماهنگ و حرفه‌ای به فعالیت خود ادامه داده و منجر به شکل‌گیری یک نظام یکپارچه توسعه و رشد یک حوزه فراگیر باشند. رشد و توسعه استان مازندران به‌مانند آنچه مدنظر مسئولان و مدیریت ارشد استان است، در مناطق […]

الناز پاک نیا \ توسعه یکپارچه و متوازن از آنجایی ناشی می‌شود تمامی اجزای یک سیستم بتوانند هماهنگ و حرفه‌ای به فعالیت خود ادامه داده و منجر به شکل‌گیری یک نظام یکپارچه توسعه و رشد یک حوزه فراگیر باشند. رشد و توسعه استان مازندران به‌مانند آنچه مدنظر مسئولان و مدیریت ارشد استان است، در مناطق پایین‌دستی آن یعنی فرمانداری‌ها از نقاط ضعف بسیاری برخوردار است. در حوزه اطلاع‌رسانی و توجه به دستاوردهای هدف‌گذاری شده و همچنین در راستای بیان عملکردها و خدمات و نیز خدمات‌رسانی به حوزه رسانه، فرمانداری‌های مازندران پاشنه آشیل مدیریت یکپارچه استان به شمار می‌روند.

روند همکاری و هماهنگی فرمانداری‌های استان مازندران در حوزه رسانه و اطلاع‌رسانی کند شده و تقریباً ازمیان‌رفته است. به‌جز یکی دو فرماندار رسانه‌ای، سکوت خبری و اطلاع‌رسانی در بیشتر فرمانداری‌ها حکفرماست و ازاین‌روست که جریان اطلاع‌رسانی و خبر در این حوزه متوقف‌شده تعبیر می‌شود. با جستجو در اخبار فرمانداری‌های استان مازندران، شاهد وضعیتی جالب و درخور تأمل خواهید بود. در سایت استانداری مازندران و نیز سایت‌های شهرستانی فرمانداری‌های استان شاهد رخوتی شدید و کاستی‌های فراوانی هستیم.

اطلاع‌رسانی در حوزه فرمانداری و نیز توجه این بخش به رسانه‌ها در کنار انعکاس عملکردهای دولت، افزایش توجه عمومی به برنامه‌های توسعه‌ای استان، افزایش نشاط جامعه از این دیدگاه که بدانند برنامه‌هایی برای توسعه مناطق در جریان است موتور محرکه فعالیت‌های رسانه‌ای در هر شهرستان خواهد بود. با خاموش بودن فعالیت‌های رسانه‌ای فرمانداری‌ها در برخی شهرستان‌ها و مناسب نبودن وضعیت آموزشی و کار نابلد بودن حوزه روابط عمومی در فرمانداری‌ها، جریان‌های اطلاع‌رسانی از مسیر خود خارج می‌شود.

* عدم علاقه فرمانداری‌ها به حوزه رسانه

به‌جز یکی دو شهرستان در استان، مابقی فرمانداران علاقه‌ای به حوزه خبر و رسانه ندارند، از برخی فرمانداران در ماه یک خبر هم بر روی خروجی رسانه‌ها دیده نمی‌شود. این امر به حوزه روابط عمومی این دستگاه نیز سرایت کرده و مختل شدن روند اطلاع‌رسانی را در پی خواهد داشت.

همان‌طور که هفته‌های گذشته به قلم یکی از خبرنگاران روزنامه حرف، از فرماندار تنکابن پرسش‌های پاسخ داده نشده بسیاری مطرح شد، در برخی شهرستان‌ها نیز وضعیت به همین منوال است. عدم توجه به رسانه‌ها، عدم اطلاع‌رسانی عملکردهای دولت و برنامه‌های توسعه استانی و اقامت فرمانداران در سایه قدرت نمایندگان مجلس اختیار را از بسیاری از این حوزه‌ها خارج کرده است.

*بررسی سایت‌ فرمانداری‌ها

در بررسی عملکرد سایت های روابط عمومی فرمانداری‌ها نکات جالبی به دست می‌آید، این سایت‌ها به سه دسته خوب، متوسط و بسیار ضعیف تقسیم می‌شود.

شهرستان‌های آمل، سوادکوه، نور، تنکابن و بابل، بابلسر ازجمله ضعیف‌ترین سایت‌های فرمانداری‌های استان هستند. شهرستان‌های ساری، قائم‌شهر، محمودآباد و چالوس اما در دسته خوب‌ها جای می‌گیرند.

در اخبار فرمانداری شهرستان نکا تقریباً هرروز خبر کارشده اما کیفیت این خبرها چندان مناسب درج در خبرگزاری‌ها و مطبوعات نیست، خبرهای شش تا هفت‌خطی و دوبندی در این سایت کارشده است؛ که آن را در رده فرمانداری‌های متوسط قرار می‌دهد.

در سایت فرمانداری بابلسر، آخرین خبر مربوط به 17 تیرماه است، در تیرماه مجموعا سه خبر، خرداد یک خبر از بابلسر در این سایت کارشده و اخبار کارشده آن نیز خبر خبرگزاری‌ها است که آن را در سایت بارگذاری کرده است.

خبرهای سایت فرمانداری رامسر بلند و مفصل است اما تنظیم خبر آن کیفیت نازلی دارد، نکته جالب به‌روزرسانی سایت فرمانداری رامسر در وب‌سایت استانداری این است که کارشناس مربوطه نمی‌داند چگونه با سایت استانداری کار کند. تمام متن خبر را که به نظر از فضای مجازی کپی شده در قسمت لید کارکرده و قسمت متن اصلی خالی است، فاصله بین اخبار درج‌شده هر چهارتا 5 روز است و در رده سایت‌های متوسط قرار می‌گیرد.

در صفحه فرمانداری ساری در وب‌سایت استانداری، فاصله درج خبر هرروز یا دو روز در میان است، کیفیت تنظیم خبرها متوسط به بالاست و تقریباً منظم است.

فرمانداری سوادکوه شمالی تقریباً هرروز یک خبر بر روی وب‌سایت خود منتشر کرده، اخبار اداری تنظیم‌شده و برگزاری جلسات اطلاع داده شد و اخبار دوخطی یا سه خطی است.

در فرمانداری سیمرغ تقریباً هرروز خبر کارشده اما خبرها یک‌خطی است.

روابط عمومی فرمانداری تنکابن هم به نظر از آیین خبرنویسی اطلاعی ندارد، تیتر خبرها عناوین اداری جلسات است، تمام خبرها تک‌خطی به‌صورت فلان جلسه در فلان تاریخ برگزار شد.

وب‌سایت فرمانداری نوشهر هم تقریباً به‌روز است اما اخبار به‌صورت بازدید کرد، برگزار شد، شرکت کرد در ج شده است.

در سایت فرمانداری قائم‌شهر تقریباً هرروز خبر درج‌شده، با توجه جدیدالانتصاب بودن فرماندار بیشتر به دیدارهای فرماندار اشاره‌شده اما سطح کیفی خبرها در خبرهای بلند متوسط به بالا است.

در سایت فرمانداری عباس‌آباد تقریباً هرروز خبر درج‌شده، بیشتر خبرها اما بازدیدی است و اخبار کپی از رسانه‌ها نیز دارد، یکی دو خبر تنظیمی روابط عمومی است.

در سایت فرمانداری گلوگاه هر دو سه روز یک خبر درج‌شده، خبرها تک‌خطی، یک یا دو مورد تنظیم متوسط خبر دارد.

در بهشهر تعداد خبرها زیاد است اما خبرها دوخطی، در این شهرستان هم کارشناس مربوطه تفاوت تیتر و لید را در بارگذاری خبر در وب‌سایت نمی‌داند.

در میاندورود هم وضعیت جالب نیست، در ماه تیر دو خبر، خرداد سه خبر است اما کیفیت خبرها و تنظیم آن خوب به نظر می‌رسد.

در شهرستان نور باوجود فرمانداری رسانه‌ای آن در تیر و خرداد یک خبر و 5 خبر در فروردین به‌صورت یک‌خطی درج‌شده است.

در کلاردشت هم خبرها یک‌خطی اما تقریباً هرروز یا هفته‌ای دو خبر درج‌شده است.

در آمل باوجود وسعت و ظرفیت‌های ویژه این شهرستان، آخرین خبر درج‌شده در سایت مرجع استانداری مربوط به 10 خرداد و روز قدس، یک خبر اردیبهشت و یک خبر متعلق به فروردین است. در وب‌سایت اختصاصی این شهرستان اما خبرها به‌روزتر است اما سطح تنظیم اخبار و دغدغه خبررسانی به خبرنگاران در وضعیت بسیار پایینی قرار دارد. ازجمله فرمانداری‌هایی است که کمترین سطح ارتباط با رسانه‌ها را دارد و شاید هر سه ماه یک خبر از فرماندار این شهرستان در رسانه‌ها منعکس نشود.

در جویبار تقریباً هرروز خبر درج‌شده، خبرها تک‌خطی است بااین‌وجود هم‌سطح متوسط به پایین تنظیم خبر دیده می‌شود. در سوادکوه شرایط جالب‌تر است، در فصل بهار و یک‌ماهه تابستان یک خبر در فروردین‌ماه، آذر یک خبر بعدی متعلق به مهر 97 است.

در فریدون‌کنار تعداد خبرها مناسب است و هرروز یک خبر یا دو خبر در روز منتشر می‌شود، بخش تصویری این سایت کامل‌تر است.

در چالوس پوشش کامل اخبار شهرستان دیده می‌شود اما خبرها بازدیدی و یک‌خطی است و مناسب استفاده خبرگزاری‌ها و مطبوعات نیست.

در سایت فرمانداری محمودآباد نیز تعداد خبرها و تنظیم اخبار هم مناسب است.

در بابل که اتفاق فرمانداری ویژه هم هست، یک خبر در تیرماه درج‌شده، اردیبهشت‌ماه خبری ندارد، خرداد هفته‌ای یک خبر درج‌شده است. تقریباً تنظیم متوسط خبرها دیده می‌شود. به همان ترتیب در سایت شهرستانی این فرمانداری نیز همان رویه تکرار شده فقط در اردیبهشت‌ماه به مدد وجود روز روابط عمومی چندین خبر از مراسم‌های مختلفی که خود روابط عمومی حضورداشته منتشرشده است!

فرمانداری‌های ویژه؛ زیرخط خبر

نکته جالب در بررسی سایت‌های فرمانداری‌های استان این است که فرمانداری‌های ویژه بابل، تنکابن و آمل که دارای جایگاه بالاتری از نظر اداری و سیاسی در میان این دستگاه ها برخوردار هستند از پایین ترین سطح خبررسانی و اطلاع‌رسانی جای دارند. نبود کارشناسان حرفه ای خبر و اطلاع‌رسانی در این فرمانداری‌ها مشهود است.

فرمانداری‌ها نیازمند بازآموزی

وضعیت خبررسانی، اطلاع‌رسانی، تنظیم خبر و توجه به ابعاد ویژه برنامه های دولت در شهرستان ها از وضعیت مناسبی برخوردار نیست. کیفیت پایین خبرها نشان از نبود آموزش در این حوزه ها داشته و از سویی نیز می باید دغدغه جدی در این بخش برای فرمانداران ایجاد شود.