گزارش حرف از آخرین وضعیت دیپلماسی اقتصادی مازندران؛ همچنان امیدوار…

ظرفیت‌های اقتصادی مازندران به‌تنهایی برای توسعه یک استان کافی به نظر می‌رسد اما به نتیجه رساندن و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها دغدغه‌ای است که در سال‌های اخیر همواره وجود داشته است. ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی که مازندران در تولید آن‌ها سرآمد است مانند مرکبات، برنج، گل و گیاه و کیوی و سایر محصولاتی که می‌تواند […]

ظرفیت‌های اقتصادی مازندران به‌تنهایی برای توسعه یک استان کافی به نظر می‌رسد اما به نتیجه رساندن و بالفعل کردن این ظرفیت‌ها دغدغه‌ای است که در سال‌های اخیر همواره وجود داشته است. ظرفیت صادرات محصولات کشاورزی که مازندران در تولید آن‌ها سرآمد است مانند مرکبات، برنج، گل و گیاه و کیوی و سایر محصولاتی که می‌تواند در خارج از کشور از اقبال مناسب برخوردار باشد در سبد ظرفیت‌های اقتصادی مازندران جای می‌گیرند.

مازندران که می‌تواند از طریق اقتصاد صنعتی و تولیدی در بخش فولاد و محصولات لبنی و صنایع غذایی به‌ویژه به یکی از استان‌های محور در این بخش تبدیل شود، همچنان درگیر صادرات تک‌محور و تک‌بعدی از سوی یکی دو برند خاص است.

تلاش‌های یک سال اخیر و حتی سال‌های گذشته در حوزه اقتصادی مازندران، تماماً در این حوزه معطوف بوده که دریچه‌های امید به صادرات محصولات کشاورزی و تولیدی واحدهای صنعتی استان بازشده و ارزآوری در وضعیت ناموزون اقتصادی استان رخ دهد.

اگرچه هنوز اقتصاد مازندران در مرحله ابتدایی حضور و شکل‌گیری توسعه‌یافته خود قرار دارد و در میان تولید انبوه، نیاز به استانداردسازی و تولید محصول مشتری‌پسند دارد و نیز از سویی نبود شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، ناوگان توسعه‌نیافته حمل‌ونقل هوایی و ریلی استان نتوانسته است زمینه‌ساز بروز جهش فزاینده در این حوزه باشد بااین‌همه هنوز دستگاه سیاسی اقتصادی استان مازندران حداقل اگر نگوییم همپای آن بخش خصوصی، امیدوار است تا بتواند مشتریانی برای بخش اقتصادی استان چه در حوزه صادرات محصولات کشاورزی چه در زمینه جذب سرمایه‌گذاری خارجی در استان بیابد.

استقرار میز اوراسیا در مازندران

استاندار مازندران عضویت ایران در اتحادیه همکاری اقتصادی اوراسیا را زمینه‌ساز تسهیل تجارت و بهره‌گیری از مزیت‌های یک بازار منطقه‌ای قدرتمند دانست و یادآور شد: برای بهره‌گیری از قابلیت‌های بازار داخل این اتحادیه به‌عنوان یک فرصت بزرگ، باید میز اوراسیا در اتاق بازرگانی تشکیل شود. ‎

احمد حسین زادگان در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مازندران خاطرنشان کرد استقرار میز اوراسیا در استان مازندران به موافقت سازمان گمرک نیز رسیده است و نباید در این مسئله تعلل کرد. کشوری بیشترین بهره را از فرصت اتحادیه همکاری اقتصادی اورآسیا خواهد برد که بیشترین صادرات را داشته باشد.

وی با بیان این‌که با توجه به عضویت ایران در این اتحادیه  530 قلم کالا در صادرات به کشورهای عضو از معافیت گمرکی برخوردار خواهند شد، گفت: عضویت ایران در اتحادیه اقتصادی اورآسیا فرصت بسیار تازه و بزرگی است که باعث تنفس در اقتصاد کشور و بخصوص مازندران خواهد شد. کشوری بیشترین بهره‌برداری را از فرصت اتحادیه همکاری اقتصادی اورآسیا خواهد داشت که بیشترین صادرات را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه مازندران به‌واسطه تولیدات کشاورزی و صنعتی متنوع می‌تواند بهره‌برداری عظیمی از این فرصت کند، اظهار داشت: لازم است به‌سرعت با همکاری استانداری، شورای گفت‌وگو و اتاق بازرگانی کمیته‌ای برای بررسی فرصت‌ها و توسعه صادرات تشکیل شود. این کمیته می‌تواند امور مربوط به صادرکنندگان را تسهیل نماید.

استاندار مازندران تأکید کرد هم‌زمان با سفر دکتر ستاری، معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در هفته آینده این مهم افتتاح و عملاً کار خود را آغاز کند.

علاقه‌مندی سفیر کره‌ای‌ها به مازندران

همچنین سفیر کره جنوبی در ایران که برای حضور در سی‌امین دوره مسابقات قهرمانی کشور نوجوانان پسر؛ جام سفیر کره جنوبی در بابلسر به مازندران سفرکرده بود با استاندار مازندران دیدار کرد و از علاقه‌مندی این کشور برای توسعه ارتباطات با مازندران سخن گفت.

 احمد حسین زادگان در تداوم فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی استان برای رونق بخشی به حوزه‌های مختلف به‌ویژه بخش‌های تجاری، سرمایه‌گذاری، ورزشی، گردشگری و … توسعه مناسبات با استان متناظر کره جنوبی با مازندران را به یوجانگ هیان پیشنهاد کرد که مورد اقبال طرف کره‌ای قرار گرفت. ‎

 احمد حسین زادگان در نشست با یوجانگ هیان، سفیر کره جنوبی در ایران دیپلماسی ورزشی را زمینه‌ساز توسعه مناسبات بین دو کشور دانست و گفت: به دلیل قرابت‌هایی که بین دو ملت کره جنوبی و ایران وجود دارد؛ می‌توانیم روابط و مناسبات فی‌مابین را در حوزه دیپلماسی، ورزشی، علمی، گردشگری به‌ویژه توریسم ورزشی، تجارت و بازرگانی و سرمایه‌گذاری و مجموعه حوزه‌های اقتصادی گسترش دهیم و با انعقاد تفاهم‌نامه‌ها و امضای خواهرخواندگی بین مازندران و برخی استان‌های متناظر کره جنوبی با مازندران با محوریت ورزش خصوصاً تکواندو زمینه ارتقاء همکاری‌ها را فراهم آوریم.

حسین زادگان اظهار امیدواری کرد به دلیل قرابت عاطفی دو ملت؛ جام سفیر کره و اقدامات مشابه، زمینه‌ساز نزدیکی و ارتقا روابط به‌ویژه در جهت توسعه ارتباطات اقتصادی را فراهم آورد.

استاندار بر آشنایی بیش‌ازپیش طرف کره‌ای با صنایع‌دستی و تولیدات محلی و مناطق کوهستانی و ییلاقی مازندران به‌عنوان ظرفیت اکو توریسم تأکید و پیش‌نویس تفاهم‌نامه همکاری دو طرف را برای انعقاد قرارداد در آینده در اختیار سفیر کره جنوبی در ایران قرارداد.

 حسین زادگان پیشنهاد کرد هیئت‌های اقتصادی و ورزشی مازندران و کشور کره جنوبی برای آشنایی با ظرفیت‌ها و توسعه همکاری‌ها از توانمندی‌های هم دیدن نمایند.

یوجانگ هیانگ، سفیر کشور کره جنوبی در ایران نیز در این دیدار از پیشنهادهای استاندار مازندران بشدت استقبال کرد و خاطرنشان ساخت: متوجه این نکته که مازندران قطب ورزش ایران است، هستم و روز گذشته در مسابقات تکواندو شاهد یکی از تجلیات آن بودم که طی آن؛ ورزشکاران مازندران، مقام نخست این دوره از مسابقات را کسب کردند.

وی ادامه داد: بنده برای برقراری ارتباط مازندران با یکی از استان‌های کره جنوبی برای توسعه دیپلماسی شهری تلاش می‌کنم.

ارمنستانی‌ها هم می‌آیند

حسن خیریان پور معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران نیز در سخنانی از حضور استاندار یکی از استان‌های کشور ارمنستان به مازندران خبر داده و گفته: این سفر 2 روزه کاری در چارچوب فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی انجام می‌گیرد. طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده آقای آندره فوکاسیان استاندار لوری ارمنستان با حسین زادگان استاندار مازندران برای تعمیق و توسعه مناسبات اقتصادی تجاری و گردشگری دو استان در محل استانداری مازندران ملاقات و مذاکره خواهند کرد. ‎

حسن خیریانپور ـ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران گفت با دعوت جناب آقای حسین زادگان ـ استاندار مازندران عصر امروز جناب آقای آندره فوکاسیان استاندار استان لوری کشور ارمنستان وارد مازندران خواهد شد.

وی افزود: این سفر 2 روزه کاری در چارچوب فعال‌سازی دیپلماسی اقتصادی انجام گرفت.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران تصریح کرد :طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده آندره فوکاسیان استاندار لوری ارمنستان با جناب آقای حسین زادگان استاندار مازندران برای تعمیق و توسعه مناسبات اقتصادی، تجاری و گردشگری دو استان در محل استانداری مازندران ملاقات و مذاکره کردند.

حسن خیریانپور همچنین گفت نشست با فعالان اقتصادی استان مازندران در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، کشاورزی استان و بازدید از چند واحد صنعتی و تولیدی از دیگر برنامه‌های استاندار استان لوری ارمنستان بود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران افزود: استان لوری که در قدیم به استان گوکارک شهرت داشت در شمالی‌ترین قسمت کشور ارمنستان قرار داشته و دارای 3798 کیلومترمربع مساحت و 224500 نفر جمعیت دارد.

حسن خیریانپور ـ معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری مازندران تصریح کرد: در حال حاضر پرتقال ـ کیوی ـ نباتات زنده ـ محصولات گل‌کاری ـ مصالح ساختمانی ـ کاغذ و مقوا ـ شیر و محصولات حیوانی ـ ماشین‌آلات و وسایل مکانیکی ـ محصولات سرامیکی ـ مصنوعات چدنی و فولادی ـ مواد پلاستیکی ـ لوله و پروفیل ازجمله مهم‌ترین اقلام صادراتی استان مازندران به کشور ارمنستان می‌باشد.