گرفتاری به نام روزمرگی مدیران مازندرانی

گروه اقتصادی: کشورها در برابر تحریم ها و رفتارهای قدرت های برتر اقتصادی دنیا شیوه های متفاوتی را به کار می گیرند، توجه به اقتصاد و توان داخلی و بهره گیری از تمامی ظرفیت های ملی کشورها از مهم ترین و سهل الوصول ترین راهکارهای دولت هایی است که با تحریم کشورهای قدرت طلب به […]

گروه اقتصادی: کشورها در برابر تحریم ها و رفتارهای قدرت های برتر اقتصادی دنیا شیوه های متفاوتی را به کار می گیرند، توجه به اقتصاد و توان داخلی و بهره گیری از تمامی ظرفیت های ملی کشورها از مهم ترین و سهل الوصول ترین راهکارهای دولت هایی است که با تحریم کشورهای قدرت طلب به کارگرفته می شود.

شیوه مقابله با تحریم ها از سوی رهبرمعظم انقلاب اسلامی، “اقتصادمقاومتی” نامیده شد، در شهریور ماه سال 92، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از سوی ایشان ابلاغ شد تا بتوان در برابر تحریم ها از شیوه های داخلی و توان ملی استفاده کرد. آنچه امروز در دستگاه های اجرایی مشاهده نمی شود توجه به شیوه های ابلاغی اقتصاد مقاومتی است.

در مازندران نیز به فراخور هنوز هیچ شیوه ای برای استفاده از اقتصاد مقاومتی در پیشرفت استان به کار گرفته نشده است. در زمینه اقتصاد مقاومتی مازندران هنوز به دنبال برگزاری جلسات است و آخرین جلسه آن نیز روزهای اخیر برگزار شد.

استاندار مازندران در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با بیان این كه گنجاندن واژه فرماندهی در عنوان این ستاد از سوی مقام معظم رهبری به معنای آن است كه كار باید بصورت عملیاتی دنبال شود، گفت: زمان گفتمان سازی و كار تبیینی سپری شده است و لازم است دستگاه ها با بازبینی فعالیت ها، موانع كار عملی و چالاك در این حوزه را شناسایی کنند تا رفع شود.

محمد اسلامی بر ضرورت تغییر نگرش و تحول در نگاه و فكر برای تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی تاكید كرد و یادآور شد: امروز باید هر دستگاهی در این مساله كه چقدر سهم و عزم برای رفع موانع اشتغال بعنوان مهم ترین دغدغه مردم دارد، تامل كند و برای ایفای نقش خود به میدان بیاید.

وی با اشاره به این كه مازندران، از جمله مسایل كشور نیست بلكه یكی از راه حل های مسائل كشور است، ابراز کرد: همه بخش ها باید متحول كار كنند، باید در ارتباط با رفع دغدغه های اشتغال و معیشت خود را وارسی و حسابرسی كنیم و پاسخگو باشیم.

اسلامی با بیان این كه دولت، فرصت های لازم قانونی را برای رفع موانع توسعه اقتصادی پیش بینی نموده است و دستگاه ها باید از این فرصت ها بهره گیری كنند، افزود: شناسایی و رفع موانع و عوامل بازدارنده تولید گام نخست كار در این راستاست.

وی فعال كردن ظرفیت ها را جلوه ای مهم از سیاست های اقتصاد مقاومتی كه موجب تحرك اقتصادی می شود، دانست و گفت: پیگیری رفع موانع تولید باید با نگاه متفاوت دنبال شود و برای ایجاد اشتغال شناخت جامعه هدف ضروری است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، حفظ اشتغال موجود و صیانت از تولید و افزایش ظرفیت آن و سرمایه گذاری های جدید را گام های مهمی دانست كه همه باید بدنبال تحقق آن باشند، اظهار کرد: بوم گردی، طبیعت گردی، صنایع دستی و میراث تاریخی و تمدنی ظرفیت خوبی برای فعال نمودن گردشگری استان و تقویت اشتغال است.

این مسؤول حل مسایل محیط زیست و ساماندهی پسماند و آب و فاضلاب شهری و روستایی را از جمله پروژه های دارای اولویت استان برشمرد و یاد آور شد: محیط زیست استان بسیار آسیب دیده است و ضرورت دارد با اقدامات هماهنگ به حالت اولیه بازگردد.

اسلامی با بیان این كه منابع خوبی به پروژه های آبفای استان تخصیص یافته است، تاكید كرد: باید در سایه كار جهادی، مشاركت مردم و خیرین و بهره گیری از همه ظرفیت ها به روند اجرای پروژه ها در بخش های مختلف به ویژه تامین آب شرب سالم روستایی شتاب بخشید.

وی تمهید زیرساخت های حمل و نقل و ارتباطات و درمان، بهداشت و آموزش پزشكی را از دیگر اولویت های استان دانست و گفت: آزاد سازی سواحل، ساماندهی انهار و رودخانه ها و ساماندهی معادن شن و ماسه نیز از دیگر پروژه های مهم مازندران است و باید با تصمیمات علمی و درست زندگی دوباره را به رودخانه ها بازگردانیم.

مقام عالی دولت در استان، با تاكید بر این كه اولویت های اصلی، محوری و تعیین كننده استان باید ابتدا سامان یابد تا توان افزایی به طور واقعی اتفاق بیفتد و توان استان مستهلك نشود، تصریح كرد: كنترل ساخت و سازهای غیر مجاز، فساد و زمین خواری باید با جدیت دنبال شود و با مصادیق آن برخورد قاطعانه صورت گیرد.

اسلامی با بیان این كه در تلاشیم در برخی از طرح های هادی كه مسایل مردم روستا به درستی در آن ملاحظه نشده است بازنگری صورت گیرد، اظهار کرد: در این راستا نقشه راه و الگویی را دنبال می كنیم كه هم حوائج مردم و هم الزامات در آن دیده شده است.

رییس ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان، توسعه امنیت و كنترل آسیب های اجتماعی را از دیگر برنامه های مهم استان توصیف كرد و خاطرنشان کرد: تعمیق فرهنگ، هنر و توسعه نشاط و شكوفایی باید در دستور كار همه دستگاه ها باشد.

در ابتدای این جلسه نوربخش، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان در خصوص ضرورت تغییر نگرش در فعالیت های ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی و برنامه سال 97 این ستاد به ارایه گزارش پرداخت.