گردشگری ارگانیک، نیروی تازه نفس اقتصاد مازندران

گروه اجتماعی _ مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح گردشگری ارگانیک در مازندران خبر داد و اظهار کرد: در دل این طرح فرصت‌های بی‌شمار اقتصادی وجود دارد که ظرفیت مشارکت همه مردم را داراست. علیرضا کاظمی دولابی در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران، با اشاره […]


گروه اجتماعی _ مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از اجرای طرح گردشگری ارگانیک در مازندران خبر داد و اظهار کرد: در دل این طرح فرصت‌های بی‌شمار اقتصادی وجود دارد که ظرفیت مشارکت همه مردم را داراست.
علیرضا کاظمی دولابی در گفتگوی اختصاصی با حرف مازندران، با اشاره به اینکه این نوع از گردشگری ترکیبی از گردشگری و کشاورزی پایدار است ، افزود: نکته مهم این است که در انواع گردشگری باید اصول و چارچوب‌های پایداری همچون حفاظت از منابع طبیعی و فرهنگی منطقه به‌گونه‌ای که هم قابلیت استفاده از آن برای مردم میسر باشد و هم برای آیندگان، رعایت می‌شود.
وی همچنین اعلام کرد: گردشگری سلامت، گردشگری روستایی، طبیعت‌گردی، گردشگری ورزشی و ماجراجویانه، گردشگری خوراک و گردشگری فرهنگی و هنری سبک‌هایی از گردشگری هستند که نزدیکی بیشتری با گردشگری ارگانیک دارند.
گردشگری ارگانیک سبک زندگی سالم را برای جامعه میزبان و سفر سالم را برای گردشگران ترویج می‌کند.

*اجرای ۵۰ پروژه در زنجیره ارزش گردشگری ارگانیک
مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه شعار “زندگی سالم، سفر ارگانیک” را به این دلیل انتخاب کردیم تا بتوانیم به آسانی پیام‌مان را به مخاطبان ارائه دهیم، گفت: اساسی ترین نیاز ما، حمایت همه‌جانبه در اجرای طرح است و این طرح مالک خصوصی ندارد ، بلکه متعلق به همه مردم است .
این مسئول با بیان اینکه بیش از ۵۰ پروژه در زنجیره ارزش گردشگری ارگانیک توسط کارآفرینان بومی در غرب مازندران در حال اجرا است، گفت: خوشبختانه توانستیم تسهیلات مالی ارزان‌قیمت برای این کارآفرینان فراهم کرده و در مسیر پیاده‌سازی طرح با ارائه مشورت و پشتیبانی‌های لازم همراه آنان باشیم.

*جزییاتی از ایجاد خانه خلاق گردشگری
وی از تدوین کتاب راهنمای هویت بصری با موضوع گردشگری ارگانیک برای اولین بار در کشور خبر داد و اظهار کرد: در این کتاب برای همه نیازهای منطقه راهکارهایی مناسب ارائه شده است که از جمله آنها می توان به هویت بصری و گرافیک محیطی، معماری پایدار برای توسعه شهرها، مسیرها، روستاها و جاذبه‌های گردشگری، بسته‌بندی محصولات، تبلیغات محیطی، نقشه گردشگری ارگانیک، نمادهای گردشگری ارگانیک و غیره اشاره کرد.
کاظمی با اشاره به راه اندازی خانه خلاق گردشگری ارگانیک ، تصریح کرد: خانه خلاق دارای ماموریت‌های متنوعی از جمله؛ آموزش، توانمندسازی، مشاوره، توسعه بازار برای محصولات و خدمات و اجرای فعالیت‌های برندسازی مقصد در امر تسهیل‌گری و پایدارسازی طرح در منطقه است که در روستای لزربن با مشارکت بخش خصوصی و حمایت دستگاه‌های مسئول ایجاد شده است.

*انتخاب منطقه غرب مازندران به‌عنوان پایلوت
مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مطالعات ما برای یافتن راهکارهای توسعه و پیشرفت پایدار منطقه غرب مازندران موضوعی بود که از سه سال گذشته آغاز شد.

این مسئول افزود: در این مسیر با بررسی روندهای توسعه‌ای منطقه غرب مازندران در ۱۰۰ سال گذشته، در سطوح مختلف به این نتیجه رسیدیم که ادامه روند فعلی می‌تواند تبعات منفی بسیاری را به‌وجود بیاورد که باعث از بین رفتن هویت فرهنگی، طبیعی و اجتماعی خواهد شد‌.
وی ادامه داد: شناسایی ظرفیت‌های منطقه غرب مازندران به‌کارگیری آن در تدوین طرح جامع توسعه نوآورانه منطقه‌محور با رویکرد گردشگری ارگانیک و تبیین چشم‌انداز در افق ۱۴۱۰ ” تبدیل غرب مازندران به قطب گردشگری ارگانیک در کشور و منطقه غرب آسیا حاصل مطالعات ما بود که در صورت اجرایی شدن شاهد آینده‌ای روشن را برای مردم منطقه خواهیم بود.
کاظمی با اشاره به اینکه امکان پیاده‌‌سازی طرح در مناطق مختلف مازندران نیز وجود دارد، گفت: با توجه به وجود ظرفیت‌های مشترک و تشابه منطقه غرب مازندران با دیگر مناطق آن و مطالعات کامل این طرح در صورت استقبال امکان پیاده‌سازی آن در مناطق دیگر استان نیز وجود دارد، البته در این خصوص درخواست‌هایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم در آینده نه چندان دور دامنه اجرای طرح را گسترش دهیم.

*اجرای طرح جامع توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری ارگانیک
مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: برای اجرای طرح گردشگری ارگانیک در غرب مازندران اقدام به طراحی ۶ مسیر گردشگری اصلی که ظرفیت توسعه پایدار را برای صدها روستا و جاذبه طبیعی به وجود می‌آورد، کردیم. وی در ادامه افزود: تدوین و برگزاری دوره‌های آموزشی و فراهم کردن زمینه پشتیبانی از کسب و کارها و اجرای پروژه‌های مرتبط از کارهای مهم در این بخش بوده است‌.
این مسئول به اجرای طرح جامع توسعه پایدار روستایی با رویکرد گردشگری ارگانیک اشاره و تاکید کرد: اجرای این طرح از جمله اقدامات مهی است که می‌تواند موجب پایداری روستا، ایجاد اشتغال پایدار، تولید ثروت، ماندگاری جامعه بومی و مهاجرت معکوس به روستاها شود.

*ایجاد ظرفیت اشتغال پایدار برای ۱۲۰ نفر در روستای شانه‌تراش
وی در ادامه بیان کرد؛ طرح جامع توسعه مشاغل خانگی، تورهای گردشگری، کسب و کارهای مرتبط با گردشگری با رویکرد گردشگری ارگانیک از جمله حمل و نقل ارگانیک، غذا ، کشاورزی، زراعت، دامپروری و غیره می‌تواند هزاران فرصت شغلی را در تمام منطقه فراهم کند.
کاظمی عنوان کرد: روستای زیبای “شانه‌تراش” در مسیر گردشگری ۲ هزار به‌عنوان پایلوت توسعه روستایی در حال اجرا است در این روستا تعاونی توسعه روستایی با مشارکت بیش از ۸۰ درصد از مردم روستا تشکیل شده و مجری پیاده‌سازی طرح است، برای این روستا با پایان کرونا جریان ثروت‌آفرین گردشگری شکل خواهد گرفت که ظرفیت اشتغال پایدار برای ۱۲۰ نفر را فراهم خواهد کرد.
مدیر ملی رسته گردشگری و صنایع خلاق وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اجرای این طرح در روستای “شانه‌تراش” باعث علاقه‌مندی در میان مردم روستاهای دیگر نیز شده است، افزود: شهرهای “خرم آباد” و “شیرود: به‌عنوان نخستین شهرهای منطقه برای پیاده سازی طرح‌ها اعلام آمادگی کردند‌.
این مسئول با بیان اینکه در حوزه نهادسازی، علاوه بر تعاونی‌های روستایی، تعاونی‌هایی در مقیاس شهرستان ایجاد شده که ماموریت آن‌ها پیاده‌سازی طرح در منطقه‌های هدف است، تاکید کرد: این اقدام در “تنکابن” و “رامسر” پیشتاز است و به‌زودی در شهرستان ” عباس‌آباد” نیز اجرا خواهد شد.

*جذب 20هزار گردشگر در مرحله اول

وی به برگزاری نخستین فستیوال توسعه‌ای در کشور با عنوان فستیوال گردشگری ارگانیک اشاره کرد و گفت: این اقدام به‌زودی اجرا شده و موجب آن خواهد شد که اطلاع‌رسانی لازم برای آشناسازی جامعه هدف با طرح گردشگری ارگانیک صورت بگیرد. در این رویداد یک ساله برنامه‌های متنوع آموزشی اجرا شد‌ که زمینه‌ساز جذب گردشگران از همه کشور برای استفاده از خدمات و محصولات گردشگری ارگانیک بوده و در فاز اول برای سال ۱۴۰۱ اقدام به جذب ۲۰ هزار گردشگر خواهد کرد.
کاظمی در پایان خاطرنشان کرد: در اجرای طرح گردشگری ارگانیک همه دستگاه‌ها و نهادها مسئولیت دارند تا در جهت ارتقای سلامت و سطح رفاه مردم، حل معضل بیکاری، ترویج نشاط در جامعه، توسعه امنیت اجتماعی، تولید ثروت پایدار و پیشرفت همه‌جانبه که از خروجی‌های این طرح است گام بردارند.