برای این گزارش دهها تیتر میتوان زد!
کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی که در هفته های گذشته به مازندران سفر کرده بود، گزارشی از سفر خود را ارائه کرد. در این گزارش که از زبان علی خضریان نماینده مردم تهران و عضو این کمیسیونه در اختیار رسانه ها قرار گرفته است، ابربحران های مازندران، شرایط فعلی استان و مسایل متنابهی در این حوزه بیان شده است.
ابر بحران های مازندران چیست؟
عضو کمیسیون اصل نود از سفر نظارتی اعضای این کمیسیون به استان مازندران خبر داد و گفت: کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بررسی پروندهها و دیگر دادههای موجود و همچنین دریافت گزارش از دستگاههای نظارتی و قضایی به این نتیجه رسید که در حقیقت ابر بحران استان مازندران، بحران حکمرانی زمین و محیط زیست است.
علی خضریان در تشریح سفر نظارتی کمیسیون اصل نود به استان مازندران اظهار کرد: گستردگی نظام مسائل هر استان و عدم رسیدگی به همه مشکلات و مسائل امکان بررسی و پیگیری در یک سفر کوتاه مدت نظارتی را فراهم نمیکند لذا کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بررسی پروندهها و دیگر دادههای موجود و همچنین دریافت گزارش از دستگاههای نظارتی و قضایی به این نتیجه رسید که در حقیقت ابر بحران استان مازندران، بحران حکمرانی زمین و محیط زیست است.
وجود زمین خواری سازمان یافته در مازندران
وی افزود: در ذیل این ابر بحران، بحران کاربری زمین و تخریب سرزمین و تغییر غیرمجاز کاربری اراضی کشاورزی و منابع طبیعی به ویلا، باغویلا، شهرک و دیگر تصرفات غیرقانونی و زمینخواری سازمانیافته توسط مافیای زمین، خرد شدن اراضی کشاورزی که تا حدود زیادی کشاورزی صنعتی را غیرممکن کرده و همچنین عدم اجرای طرحهای کاداستر و حدنگاری ملی به صورت کامل، موجب بروز آسیبها و چالشهای دیگر در این استان شده است.
ابر بحران حکمرانی و مدیریت ساختارمند در مازندران
خضریان اضافه کرد: مسائل دیگری نظیر آلودگی، ترافیک، بحران آب، و حتی سرطانزایی محیطی و در ادامه بحران پسماند، فاضلاب و آلودگی محیط زیست و انباشت زباله در مراکز دفن بحرانزا مثل عمارت آمل و یا ارتفاعات انجیلسی در بابل کنار، تأخیر در بهرهبرداری از زبالهسوزها و عدم مدیریت شیرابه و همچنین نفوذ فاضلاب به سفرههای آب زیرزمینی و آلودگی آب شرب روستایی، آمار بالای سرطان معده و روده همه نتیجه ابر بحران حکمرانی و مدیریت ساختارمند در استان مازندران است.
عضو کمیسیون اصل نود با انتقاد از نقض مستمر قوانین موجود مثل قانون حفاظت از جنگلها، قانون هوای پاک و ماده ۶۹ قانون برنامه ششم در خصوص حدنگار، گفت: مدیریت نتیجه محور و کوتاه مدت بدون در نظر گرفتن شرایط سرزمینی استان و اثرات توسعه سریع و عدم توجه به زیر ساختها به همراه تعدد دستگاههای مسئول بدون هماهنگی و پاسخگویی از نتایج فقدان نقشه راه یکپارچه برای توسعه پایدار استان مازندران است. همچنین این استان از عدم تصمیمگیری درست و بلاتکلیفی در مواجهه با این مشکلات نظیر مشکل پسماند در استان رنج میبرد به نحوی که با گذشت بیش از سه دهه از این بحران هنوز راه حل علمی و درست برای برخورد با آن مشخص و اجرایی نشده است.
سازمان منابع طبیعی عملکرد مناسبی ندارد
وی افزود: مشاهده میشود که درختان در نقاط مختلف این استان به صورت غیرمجاز قطع و قاچاق میشوند آن هم در شرایطی که جایگزینی این درختان دهها سال زمان میبرد و بعضا غیرممکن است. با این وجود سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری به عنوان متولی حفاظت از جنگلهای کشور، طی سالیان اخیر عملکرد مناسبی در این خصوص نداشته است که ضرورت برخورد قضایی با افراد خاطی در این دستگاه را دوچندان میکند.
راه های مازندران، قاتلان خاموش
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: استان مازندران به دلیل شرایط جغرافیایی خاص کوهستانی و جنگلی دارای مسیرهای پرپیچ و خم با بارشهای زیاد است که میزان تصادفات جادهای و تلفات ناشی از آن به طور قابل توجهی بالاتر از میانگین کشوری است، وجود نقاط حادثهخیز متعدد در محورهای مواصلاتی استان مازندران به دلایل مختلفی همچون ضعف زیرساختهای جادهای، عدم اصلاح مهندسی راهها، ضعف علائم هشداردهنده و بیتوجهی به مطالعات ایمنی تاکنون رفع نشدهاند و به عنوان قاتلان خاموش در جادههای استان عمل میکنند لذا با عنایت به ضرورت اقدام فوری در این خصوص، کمیسیون اصل نود مجلس با هدف نجات جان انسانها و برخورد با ناکارآمدی مدیریتی در دستگاههای مسئول به این موضوع ورود جدی خواهد کرد.
ضعف زیرساخت های مازندران
خضریان با اشاره به ظرفیت بالقوه و بالفعل حمل و نقل دریایی و عدم وجود زیرساختهای لازم برای اقتصاد دریامحور، گفت: استان مازندران با برخورداری بیش از ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی در کنار دریای خزر، از نظر طبیعی دارای ظرفیت بینظیر برای توسعه حمل و نقل دریایی، تجارت بینالمللی، گردشگری دریایی و اقتصاد مبتنی بر دریا است. با این وجود نبود برنامهریزی جامع، کمبود بنادر تجاری و چند منظوره کارآمد، ضعف زیرساختهای لجستیکی و بیتوجهی به مدلهای موفق بینالمللی باعث شده تا این ظرفیت عظیم اقتصادی عملا بلااستفاده یا کم بهره باقی بماند.
عضو کمیسیون اصل نودم قانون اساسی با بیان اینکه تأخیر در بهرهگیری از این ظرفیت موجب عقبماندگی اقتصادی استان، افزایش بیکاری و تضعیف موقعیت ژئوپولتیکی کشور در منطقه میشود، افزود: تلاش خواهیم کرد با ورود کمیسیون اصل نود برای بررسی موانع قانونی و اجرایی و الزام دستگاههای مسئول، موجبات توسعه پایدار دریایی استان مازندران فراهم شود.
سرعت بالای تخریب و آلودگی در مازندران
وی نحوه نگهداری و حفظ جاذبهها و اماکن گردشگری طبیعی استان مازنداران از دیگر محورهای نظارت میدانی این کمیسیون برشمرد و گفت: استان مازندران یکی از مهمترین قطبهای طبیعی گردشگری ایران است که شامل جنگلهای هیرکانی، سواحل دریایی، آبشارها، کوهستانها، تالابها و چشمههای طبیعی میشود با این حال نبود سیاستهای مدیریتی مؤثر، توسعه بیرویه گردشگری غیرمسئولانه، ضعف زیرساختهای حفاظتی و کمبود نظارت بر بهرهبرداری صحیح موجب شده این جاذبههای ارزشمند با سرعت بالایی در معرض تخریب، آلودگی، تغییر کاربری و از دست دادن ارزش اکولوژیکی و گردشگری قرار گیرند.
خضریان افزود: از آنجایی که ادامه روند فعلی باعث نابودی غیرقابل بازگشت بخشی از مهمترین جاذبههای طبیعی ایران خواهد شد و فرصتهای اقتصادی حاصل از گردشگری پایدار برای همیشه از بین خواهد رفت، نیازمند ورود فوری کمیسیون اصل نود برای مستندسازی ضعفها و الزام دستگاهها به اجرای وظایف قانونی است. لذا در این سفر نظارتی مقرر شد طرح جامع گردشگری استان با تمرکز عملیاتی بر مناطق ویژه گردشگری و ارتقای آن دنبال شود.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0