حسین اسلامی؛

کتب آماده چاپ مرحوم گلبرار رئیسی نباید روی زمین بماند

حرف آنلاین: پژوهشگر ساروی گفت: مرحوم گلبرار رئیسی سه کتاب کامل و آماده چاپ داشت که چاب آنها در زمان حیاتش میسر نشد، همچنین نگران دست نوشته‌هایی هستم که حاصل عمر او بود امیدوارم جمع آوری و چاپ شود.

حسین اسلامی در گفت‌وگو با حرف آنلاین درباره زنده یاد استاد گلبرار رئیسی آتنی نویسنده کتاب‌های مشاهیر مازندران، اظهار کرد: مرحوم رییسی اهل روستای آتنی، معلم آموزش و پرورش فارغ التحصیل بود و علاقه زیادی به نوشتن داشت.

سه کتاب گلبرار رئیسی در انتظار چاپ

وی افزود: او کار پژوهش را از شاخه رجال مازندران آغاز و در مجموع موفق به نگارش چندین کتاب شد، البته این اواخر چندین کتاب را نیمه تمام گذاشت، یکی کتاب داور کنیمی، درباره دادگستری نوین ایران که آماده چاپ بود، دیگری درباره شه بانوهای ساروی یکی مادر شاه عباس بود که عملا در قزوین شاه صفوی شده بود، محمد خدابنده پدر شاه عباس نابینا بود این خانم دختر میرعبدالله مرعشی حاکم ساری بود که پدرش در درگیری که مرعشی‌ها با هم داشتند کشته می‌شود دربار صفویه که پایتختش قزوین بود، گفتند که چون او از سادات است در دربار به عقد ولیعهد آن زمان یا همان شاه پدر شاه عباس صفوی درآوردند و این خانم عملا شه بانو بود که در نهایت سپاه دربار صفوی تحمل نکردند که این بانو این همه اقتدار داشته باشد و ترورش کردند.

مسئول پژوهشکده و کتابخانه مازندران‌شناسی و ساری‌شناسی افزود: دیگری سیده خاتون دودانگه‌ای بود که او هم در ری پادشاه دیلمیان آن زمان بود، در زمان حملات وحشیانه سلطان محمود توانست مرزها و حدود کشور را حفظ کند و کتاب دیگر “ابوسهل بیژن کوهی” بزرگترین ریاضی‌دان مشرق زمین توسط مرحوم گلبرار رییسی نوشته شده و آماده چاپ بود که بنده خدا که یک معلم ساده بود و با حقوق معلمی سر می‌کرد هزینه چاپ را نداشت، ما به‌دنبال یاریگر برای چاپ بودیم که آقای اصغری مرمتی به عنوان یاریگر یک کتاب اعلام آمادگی کرده بود.

وی با اشاره به زحمات این نویسنده، خواستار حمایت برای چاپ این سه کتاب شد و تاکید کرد: کتب قبلی چاپ شده مرحوم رئیسی در زمینه رجال کتاب خوبی است، وی فرد فعال و مخلصی بود، هفته ای پنج روز در خدمتشان در ساری شناسی بودیم، درگذشت ناگهانی ایشان یک ضایعه برای جامعه اهل قلم مازندران بود و خیلی ما را متاثر کرد.

اسلامی با بیان اینکه مرحوم گلبرار رئیسی خیلی سریع از میان ما پر کشید و رفت یادآور شد: البته قبل از آن دچار یک بیماری سخت شد که معالجه شده بود و حدود ۶ سالی پس از آن توانست فعالانه کار کند، ولی ناگهان قلبش از کار ایستاد، ربطی هم به ویروس کرونا نداشت، سن و سال بالایی هم نداشت، همه جوره فرد متعادلی بود، مراقب سلامتی خود بود.

گلبرار رئیسی از اندیشمندان اهل قلم مازندرانگلبرار رئیسی

مدیر پژوهشکده ساری‌شناسی از مرحوم گلبرار رئیسی به‌عنوان یکی از اندیشمندان اهل قلم مازندران در دهه های اخیر یاد کرد و گفت: آثار او گویاست، قطعا گلبرار رییسی ها نخواهد مرد چرا که آثارشان پابرجاست برای جامعه ما صادقانه و مخلصانه بدون هیچ منفعتی زحمت کشیدند، اگر بتوانیم این سه کتاب و دست نوشته های دیگرش را به چاپ برسانیم خوب است که نیاز به همت دارد.

وی همچنین اظهار کرد: شاید بدون تعارف بتوان گفت که بهترین کار زنده یاد گلبرار رئیسی کتاب‌های چاپ نشده اوست، به خصوص کتاب ابوسهل مشرق زمین که خیلی کار کرد، برای کتاب داور خیلی تلاش کرد برای خط به خط زحمت کشید، گلبرار رئیسی پرتلاش بود و عمرش را اصلا به هدر نداد.

اسلامی با بیان اینکه کتب چاپ نشده گلبرار رئیسی از آثار فاخر اوست و آرزویش چاپ شدن این کتاب‌ها بود، تاکید کرد: ما ساعت‌ها برای تک تک واژه ها با هم کلنجار میرفتیم چرا که هر دو واقعا حساس بودیم، چاپ این سه کتاب حاصل عمر او محسوب میشد، او تمام پختگی خود را در این سه کتاب خالی کرد و برای مردم باقی گذاشت.

همه دست نوشته های گلبرار رئیسی باید جمع اوری شود

این پژوهشگر ساروی افزود: باید دید بقیه دست نوشته‌های مرحوم رئیسی کجاست و جمع اوری شود، او از جانش مایه گذاشت، خیلی زحمت کشید خط به خط و کلمه و کلمه آن را با هم خواندیم، حیف است که یک صفحه از دست نوشته‌های زنده یاد رئیسی بماند، همه اینها باید جمع‌آوری شود.

وی اذعان داشت: می‌خواهم پیشنهاد کنم به پاس زحمات صادقانه و بی‌دریغ زنده یاد گلبرار رئیسی که واقعا متعهد بود معلمی پرتلاش و اهل قلم بود، آموزش و پرورش یک مدرسه را به نام او و شهرداری ساری مکانی را به نام مرحوم رئیسی نامگذاری کرده و اگر اداره فرهنگ و ارشاد میتواند در زمینه چاپ سه کتاب آماده چاپ این مرحوم کمک کند، این کتب مال مازندران و ساری بوده و کار جدیدی است، تکراری نبوده و ارزشمند است، نگذاریم زحمات این بزرگوار روی زمین بماند.

اسلامی با بیان اینکه مرحوم گلبرار رئیسی سال‌ها برای نگارش این کتب تلاش کرد و در جهت پیدا کردن اسپانسر و یاریگر برای چاپ آن زحمت کشید ولی روزگار این اجازه را نداد، تصریح کرد: از طرفی من دلواپس دست نوشته هایی از مرحوم هستم که جمع آوری نشده است.

مسئول کتابخانه ساری‌شناسی در پایان گفت: مرحوم گلبرار رییسی در همین ساری شناسی این کتب را صفحه بندی کرد به هر زاری بود ویراستاری را انجام داد خداکند نوشته های او روی زمین نماند.

 

بیشتر بخوانید….

گلبرار رئیسی پژوهشگر ساروی درگذشت

گفتگو با گلبرار رئیسی آتنی، محقق و معلم نمونه کشوری