“کافرکلی”دخمه های مرموز و باستانی

حرف آنلاین: دخمه ای سنگی مرموز و خارق العاده در دل کوهستانهای  مرتفع  که برای دفن اموات  در دوران زردشتیان باستان به وجود آمده است. مسیر جاده هراز از پلور به سمت آمل مجموعه سوراخ‌هایی در دل کوه خودنمایی می کند  که اکثرا با نگاهی ساده از آن می‌گذرند. مردمان بومی به این دخمه ها […]

حرف آنلاین: دخمه ای سنگی مرموز و خارق العاده در دل کوهستانهای  مرتفع  که برای دفن اموات  در دوران زردشتیان باستان به وجود آمده است. مسیر جاده هراز از پلور به سمت آمل مجموعه سوراخ‌هایی در دل کوه خودنمایی می کند  که اکثرا با نگاهی ساده از آن می‌گذرند. مردمان بومی به این دخمه ها “گافرکلی”یا غار “کافر” می گویند.

اگر چه تفسيرهاي فراواني در مورد ساختن اينگونه سازه ها در منطقه توسط محققين ايراد شده ولي گويي هنوز نمي توان در مورد علت ساختاري اين فضاهاي معماري سخني به قطع و يقين بيان كرد و همین امر به اسرارآمیز بودن این دخمه ها بیشتر دامن می زند.

آیا این دخمه ها توسط برخی از مردمان ساکن در منطقه ایجاد گردید تا خود را از جمع تازه مسلمانان جدا کرده تا بهتر بتوانند بر آیین و کیش نیاکان خود باقی بمانند، و یا اینکه آیا فضاهای معماری در اوایل دوره اسلامی ساخته شده اند که در مقابل تهاجم اقوام تازه وارد مقابله می کردند؛هنوز پاسخ قطعی برای آن پیدا نشده هرچند البته موضوع اخیر بیشتر می تواند درخصوص این غار های دستکند صادق تر باشد. با توجه به کاوشهای باستان شناسی و بقایای سفالهایی که در این خانه ها پیدا شده، می توان قدمت آنها را به اوایل دوران اسلامی یعنی حدود هزار سال پیش نسبت داد و از آنجایی که در این دوران ایران مورد هجوم اعراب قرار گرفته است؛ به نظر می رسد این خانه ها در دل کوه با امکان زندگی در بلندمدت، همراه با محل هایی برای نگهبانی بخاطر عدم پذيرش كيش و آيين جديد و يا بخاطر ترس از هجوم اعراب بنا شده است و به همین دلیل نام این غارها کافرکلی یعنی محل زندگی غیرمسلمانان است.

اما نظرات  اهالی این قسمت از خاک مازندران هم در نوع خود شنیدنیست،اینها معتقدندکه این دخمه ها،دخمه اموات (گور دخمه)است. زرتشتیان  که قبل از اسلام در منطقه پلهار می زیستند اموات خود را در درون این سوراخها می گذاشتند که پرندگان از آنها تغذیه می کردند .

کافرکلی از پایین کوه و کنار جاده به صورت حفره­­ هایی به نظر می رسد که غیر قابل دسترسی است. این حفره ها پنجره ها و راههای ورودی خانه های سه طبقه ای است که با
مهارت و مشقت بسیار
در دل صخره ها کنده شده اند. وجود اتاق خواب2*3 و 3*3، آشپزخانه،
سرویس بهداشتی و مخازن و
کانال هدایت آب نشان می دهد که افرادی این مکان را برای زندگی
دراز مدت ساخته اند.

تردد بین طبقات از طریق پلکانهایی صورت می گرفته که در درون صخره ها کنده شده است و موقعیت خوب مقرهای نگهبانی و دیده بانیها امنیت این خانه ها را تأمین می کرده است.به دلیل صعب العبور بودن کافرکلی کمتر مورد توجه قرار گرفته است و در حال حاضر این خانه ها محل زندگی پرندگانی چون خفاش شده و فضولات این پرندگان به بستر طبیعی این خانه ها آسیب رسانده است.