ژاپن؛ تیمی با برنامه و منظم در برزیل

بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ژاپن در پنجمین حضورشان در جام‌جهانی به برزیل می روند تا بتوانند شگفتی‌سازی کنند. ژاپن به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014 برزیل امروز از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد. * ژاپن ژاپن کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که یکی از قدرت‌های اصلی […]

بازیکنان تیم‌ملی فوتبال ژاپن در پنجمین حضورشان در جام‌جهانی به برزیل می روند تا بتوانند شگفتی‌سازی کنند.

ژاپن به عنوان یکی از تیم‌های حاضر در جام جهانی 2014 برزیل امروز از زوایای گوناگون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

* ژاپن

ژاپن کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که یکی از قدرت‌های اصلی جهان به شمار می‌رود و سومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی در اختیار دارد. این کشور پادشاهی است و بر مبنای قانون اساسی اداره می‌شود. ژاپن کاملا محصور در آب است که از طریق مرز آبی با کشورهای چین، کره جنوبی،‌ کره شمالی و روسیه هم مرز است. وسعت این کشور در پایان جنگ جهانی دوم به میزان فعلی رسید. ژاپن با جمعیتی در حدود 128 میلیون نفر دهمین کشور پرجمعیت جهان به حساب می‌آید. توکیو پایتخت این کشور با 35 میلیون جمعیت یکی از بزرگترین و گران‌ترین پایتخت‌های جهان به حساب می‌آید. مردم این کشور که ژاپن را نیکون کوکو خطاب می‌کنند که به معنای خاستگاه خورشید است. در حقیقت ژاپن شرقی‌ترین کشور جهان بدون در نظر گرفتن خاک قطب به حساب می‌آید. باستان‌شناسان سکونت انسان در این سرزمین را به دوران پسا پارینه ‌سنگی می‌دانند. این کشور، کوهستانی است و بیشتر جزایر آن آتشفشانی و زلزله‌خیز است. طبق آمار سالانه 1500 زمین‌لرزه در ژاپن رخ می‌دهد. ژاپن به سرزمین آفتاب یا سرزمین آفتاب تابان هم مشهور است.

* جغرافیای ژاپن

ژاپن به وسیله دریایی با همین نام از ساحل شرقی قاره آسیا جدا شده است. مجمع‌الجزایر ژاپن از چیزی بیش از 6 هزار و 800 جزیره تشکیل شده است. یوکوهاما و کوبه از مهمترین بنادر این کشور به حساب می‌آید. از نظر زمین‌شناسی گفته می‌شود ژاپن حاصل برخورد تدریجی صفحات تشکیل دهنده پوسته زمین، فعالیت‌های آتشفشانی و تغییرات حاصل از خطوط ساحلی به وجود آمده است. 68 درصد مساحت این کشور کوهستانی است که از جاذبه‌های ژاپن به حساب می‌آید. بلندترین قله کوهستانی ژاپن فوجی است که 3 هزار و 776 متر ارتفاع دارد. این کشور دارای 10 رودخانه بزرگ و 12 دریاچه است. البته ژاپن به لحاظ منابع طبیعی مواد معدنی و ثروت‌های زمینی وزیرزمینی از فقیرترین کشورهای جهان به حساب می‌آید. وسعت ژاپن تقریبا به اندازه فنلاند است که چیزی در حدود یک چهارم ایران مساحت دارد.

* تاریخ ژاپن

گفته می‌شود نخستین انسان‌ها بیش از 10 هزار سال قبل در شبه‌جزیره ژاپن سکونت داشتند اما خاستگاه اولیه مردم این کشور هنوز مشخص نیست. آغاز تاریخ ژاپن با مردمانی از نژاد آینو و مغول به سده‌های پیش از میلاد مسیح بازمی‌گردد و جالب اینجاست که از آن زمان تاکنون تنها یک سلسله امپراطوری بر این سرزمین فرمانروایی کرده است. کشف برنج و استفاده از ابزار فلزی باعث تحولات زیاد در این کشور شد. نخستین امپراطوری ژاپن جیموتنو نام داشت.

* اقتصاد ژاپن

کشور ژاپن سومین قدرت اقتصادی دنبا به حساب می‌آید. این کشور دارای منابع طبیعی محدودی است اما با همکاری‌های دولت در بخش صنعت، ژاپن به عنوان یکی از پیشگامان صنعت و تکنولوژی دنیا به حساب می‌آید. صادرات بخش عمده‌ای از درآمد اقتصادی این کشور را تامین می‌کند که مهمترین این صادرات تجهیزات حمل و نقل، اتومبیل، صنایع الکترونیک، ماشین‌آلات الکترونیک و صنایع شیمیایی است.

* فوتبال ژاپن

تیم ملی فوتبال ژاپن در 4 دوره مسابقات جام ملت‌های آسیا قهرمان شده و از این حیث در این قاره رکوردار به حساب می‌آید. ژاپن همچنین 5 بار موفق شده راهی جام جهانی شود و دو بار هم در سال‌های 2002 و 2010 به مرحله یک هشتم نهایی صعود کرده است. این تیم همچنین در جام کنفدراسیون‌های سال 2001 نائب قهرمان شد و مدال برنز المپیک 1968 مکزیکوسیتی را در اختیار داشت. تاسیس جی‌لیگ در سال 1993 باعث شد تا فوتبال در این کشور از حالت آماتور به صورت حرفه‌ای دربیاید. تیم ملی فوتبال ژاپن تنها تیم غیرآمریکای است که دو بار در سال‌های 1999 و 2011 به کوپا آمریکا دعوت شده است. نخستین بازی تیم ملی ژاپن در سال 1917 مقابل چین رقم خورد و بهترین پیروزی این کشور برد 15 بر صفر در سال 1967 مقابل فیلیپین بوده است. بدترین شکست ژاپن هم باخت 15 بر دو مقابل فیلیپین در سال 1917 رقم خورده است.

* نظر کارشناس

منصور پورحیدری/ فوتبال ژاپن دارای برنامه‌ریزی بلندمدتی است که باعث شده ساختار فوتبال در این کشور دارای تحول عظیمی شود. امکانات خوب به اضافه برنامه‌ریزی باعث شد تا ژاپن یکی از قدرت‌های اصلی فوتبال آسیا گردد و شاهد هستیم که تیم ملی فوتبال ژاپن در جام جهانی‌هایی که شرکت می‌کند برای صعود می‌جنگد. البته ممکن است آنها در سال 2014از گروه‌شان بالا نیایند اما مهم این است که فوتبال در این کشور با برنامه اداره می‌شود. این ورزش در ژاپن به صورت پایه‌ای و اصولی کار می‌شود و آکادمی‌های فوتبال در ژاپن سال‌هاست که ارتباط خوبی با باشگاه‌های بزرگ جهان دارند و از همین طریق بازیکنان خوبی را به دنیای فوتبال معرفی می‌کنند. در کل باید بگویم که فوتبال ژاپن مبتنی بر نظم و برنامه‌ریزی است.