چرایی مشتری نداشتن تبلتها
حرف آنلاین: شواهد نشان میدهند که اخیرا فروش تبلتها دچار افت شده و اپل و سامسونگ هم شاهد کاهش فروش تبلتهای خود بودهاند اما در حالیکه اپل احتمالا آیپد جدیدی تولید نخواهد کرد، سامسونگ با جدیت و اشتیاق در حال عرضه گلکسی تبهای جدید است. چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ تمام افرادی […]
حرف آنلاین:
شواهد نشان میدهند که اخیرا فروش تبلتها دچار افت شده و اپل و سامسونگ هم شاهد کاهش فروش تبلتهای خود بودهاند اما در حالیکه اپل احتمالا آیپد جدیدی تولید نخواهد کرد، سامسونگ با جدیت و اشتیاق در حال عرضه گلکسی تبهای جدید است.
چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ تمام افرادی که فکر میکنند فروش تبلتها همانند گوشیهای موبایل خواهد بود در اشتباه هستند. بحث گوشیهای هوشمند به دلایل مختلف با تبلتها متفاوت است.
بنا به اعلام انجمن دستگاههای الکترونیک در آمریکا 44 درصد افراد بالغ در این کشور در پایان سال 2013 تبلت داشتهاند و این آمار احتمالا به 70 درصد خواهد رسید. اما در مقایسه با گوشیهای هوشمند و کامپیوترهای شخصی بسیار آمار پایینی است.
اما سوال اینجا است که آیا تبلت یک نیاز، یک وسیله شخصی و یا یک وسیله لوکس است که اغلب بین افراد خانواده دست به دست میشود. گمان می رود که گزینه آخر درست باشد. هیچ وسیله الکترونیکی دیگری همانند یک گوشی هوشمند شخصی نیست به طوریکه در آمریکا هر فردی که به 14 سالگی میرسد صاحب یک گوشی موبایل میشود.
تبلتها گاهی جایگزین کامپیوترهای شخصی میشوند، اما اغلب بین اعضای خانواده دست به دست میشوند و به همین دلیل نفوذ بسیار کمتری نسبت به گوشیهای هوشمند دارند. اگر تبلتها کاملا جایگزین کامپیوترهای شخصی شوند، فروش آنها بسیار بالا می رود اما اگرچه اپل نرم افزارهای بسیار سودمندی در آیپدهای خود قرار میدهد، اما کامپیوترهای لپ تاپ هنوز در دنیای تولید حاکم هستند زیرا در کارهای جدی ما هنوز به صفحه کلید نیاز داریم.
چرا گوشیها متفاوت هستند؟
فروش گوشیهای موبایل در آمریکا از چند دلیل ناشی میشود. مشخصترین دلیل قراردادهای دو ساله ای هستند که گوشیهای موبایل را ارزان تر از سطح واقعی میکند. در حال حاضر دو اپراتور AT&T و وریزون و دیگر اپراتورها دسترسی افراد به گوشیهای جدید را سریعتر
میکنند.
شبکهها نقش مهی در این زمینه دارند. اپراتورها دایما در حال ارتقای سرعت و پوشش خود هستند و شبکههای جدید معمولا به دستگاههای جدید با مودمهای جدید احتیاج دارند.
حتی باطریهای دستگاهها نیز در این قضیه نقش دارند. گوشیها اغلب هر روز شارژ میشوند و بسیار سریعتر از تبلتها یا لپتاپها که معمولا هر چند روز یکبار شارژ می شوند به تعویض باتری احتیاج پیدا میکنند.
گوشیهای موبایل بیشتر از هر وسیله الکترونیکی دیگری چرخه تعویض کوتاه مدتی دارند. کامپیوترهای شخصی دست کم سه یا چهار سال طول میکشد تا صاحبان آنها را تعویض کنند. تلویزیونها پنج تا هفت سال و یک دستگاه پرینتر لیزری حدود چهار سال طول می کشد تا تعویض شود. دیگر دستگاهها عمر طولانی تری دارند برای مثال لوازم آشپزخانه هفت سال عمر مفید دارند.
چرخه طولانی مدت تعویض یک امر مثبت است نه یک مساله منفی. این سخت افزارها گرانقیمت هستند و پسماندها الکترونیکی سمی در محیط زیست ایجاد میکنند. طراحی سخت افزاری که چندین سال خوب کار میکند نباید به این معنی باشد که روند خلاقیت کند شده است. ساخت تبلتهای قابل ارتقا که قابلیتهای جدیدی را از سیستم عاملهای جدید دریافت میکنند و عرضه نسخههای جدید نرم افزار در هر سال خبر خوبی برای مصرفکنندگان و محیط زیست است ولی برای تولیدکنندگان این دستگاهها چندان خوشایند نیست.
ما اولین تبلتهای مهم یعنی آیپد و گلکسی تبها را در سال 2010 در بازار مشاهده کردیم. از آن زمان چهار سال می گذرد. بنابراین اگر چرخه تعویض تبلتها همانند تعویض کامپیوترهای شخصی باشد، سال آینده باید افراد بیشتری نسبت به گذشته تبلتهای خود را تعویض کنند. اگر براساس پیشبینیها نفوذ تبلتها در جامعه به 70 درصد برسد در سالهای پیش رو یک بازار پویا خواهیم داشت.
قرارداد اپل با آی بی ام برای ارتقای آیپدها در دنیای تجارت نیز میتواند به بازار این دستگاهها کمک کند. تبلتها در دنیای تجارت به جز در زمینه خرده فروشی و لجستیک نقش چندانی ندارند. اپل مشخصا به این مساله فکر میکند.
اگر کاهش فروش تبلتها را یک سقوط بنامیم قطعا اغراق کردهایم. تبلتها از بازار محو نخواهند شد ولی به این معنی نیست که کاربران هر سال تبلت خود را عوض خواهند کرد./ایسنا
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0