پیش‌بینی وجود ۲۴۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در مازندران

مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۴۰۰ بیمار آلوده به ایدز در مازندران وجود داشته باشد. به گزارش حرف، محمدرضا پارسایی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در مازندران شناسایی شدند، افزود: سال‌های گذشته راه اصلی انتقال بیماری ایدز در مازندران از طریق […]

ایدز-و-اچ-آی-وی
مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: پیش‌بینی می‌شود ۲ هزار و ۴۰۰ بیمار آلوده به ایدز در مازندران وجود داشته باشد.
به گزارش حرف، محمدرضا پارسایی با اشاره به اینکه حدود ۴۰۰ بیمار مبتلا به ایدز در مازندران شناسایی شدند، افزود: سال‌های گذشته راه اصلی انتقال بیماری ایدز در مازندران از طریق اعتیاد تزریقی و بیشتر در گروه مردان و سنین بالا بوده ولی در حال حاضر انتقال ایدز از طریق جنسی و بیشتر به گروه سنی پایین تغییر یافته است.
مدیر گروه بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی مازندران اضافه کرد: درحال حاضر مهم‌ترین معضل بحث عدم شناسایی بیماران مبتلا به ایدز است که دلیل خودداری برای انجام آزمایش تشخیص ایدز انگ‌های اجتماعی و تبعیض است که مشکل جدی محسوب می‌شود.
پارسایی ادامه داد: افرادی که رفتارهای پُرخطر جنسی دارند از جمله مردان و زنان تن‌فروش، معتادان تزریقی، ساکنان مناطق حاشیه‌نشین، کارتن‌خواب‌ها و همسران آنان در معرض خطر هستند اگر به مراکز بهداشتی مراجعه کنند با انجام تست ساده بیماری شناسایی شده و به ‌سرعت تحت درمان دارویی قرار می‌گیرند ولی درحال حاضر همانند بمبی در جامعه هستند که هر لحظه امکان انفجار وجود دارد.
به گزارش فارس، وی تصریح کرد: موضوع نگران‌کننده اینکه تعداد مبتلایان خانم به ایدز در سال‌های اخیر در حال افزایش است که این موضوع زنگ خطر جدی در جامعه محسوب می‌شود.
مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت مازندران بیان کرد: بیماران مبتلا به ایدز در جامعه نمی‌توانند سرش را بلند کنند و تا زمانی‌که این انگ و تبعیض وجود دارد انتظار داریم شاهد افزایش روند ابتلا به این بیماری باشیم.
پارسایی با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی و آموزش در نهادهایی که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند، خاطرنشان کرد: آموزش و پرورش، ورزش و جوانان، بهزیستی، جمعیت هلال‌احمر و ساید نهادها می‌توانند با فرهنگ‌سازی در کاهش آمار مبتلایان نقش موثری داشته باشند .
وی در پایان گفت: بیماران مبتلا به ایدز با انجام آزمایش خون، تشخیص و درمان به‌موقع این بیماری می‌توانند علاوه بر کاهش اثرات بیماری طول عمرشان را افزایش دهند.