پل های پل سفید را دریابید…

همانطور که می دانیم عملیات ساخت و احداث محور چهاربانده شدن جاده تهران- شمال تا ابتدای محور سوادکوه ( شهر پل سفید ) به عملیات پایانی اش نزدیک شده، و البته محور سوادکوه به قائم شهر که از مسیر شهرهایی نظیر پل سفید، زیراب و شیرگاه که به علت شرایط خاص جغرافیایی و محدودیت هایی […]

همانطور که می دانیم عملیات ساخت و احداث محور چهاربانده شدن جاده تهران- شمال تا ابتدای محور سوادکوه ( شهر پل سفید ) به عملیات پایانی اش نزدیک شده، و البته محور سوادکوه به قائم شهر که از مسیر شهرهایی نظیر پل سفید، زیراب و شیرگاه که به علت شرایط خاص جغرافیایی و محدودیت هایی که از نظر زمین مسطح، جنگل ها، رودخانه، رانش زمین و … دارد، با تلاش مسئولان وزارت راه و شهرسازی در حال انجام و احداث می باشد.

در این میان پل سفید داستان دیگری دارد! شهری که به علت وجود رودخانه به دو قسمت تقسیم گردیده در دهه های گذشته برای رفع این مشکل پلی فلزی بر روی رودخانه بالاسر شهر احداث گردید و جایگزین جاده قدیمی که با توجه به نیاز آن دوران و اقلیم جغرافیایی آن زمان شکل گرفته بود، شد.

اما در این میان با افزایش جمعیت و همچنین رشد بی رویه وسایل نقلیه و تردد زیاد خودروها با سرعت های نامناسب حین عبور از فراز آن پل باعث شد که دیگر نه تنها این پل فلزی جوابگوی این حجم از تردد باشد، بلکه حوادث متعددی نظیر تصادفات، سقوط و همچنین صداهای نابهنجار خودروها باعث ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان پل سفید شده است.

با تمام اوصاف مسئولان و مدیران وزارت راه و شهرسازی تصمیم برآن گرفتند پل فلزی دیگری را هم سطح پل قبلی بر بالای سطح این شهر احداث کنند که در هر دو این موارد، علاوه بر اینکه از نظر زیبایی شناسی هماهنگی و تناسبی با سبک و سیاق شهر پل سفید ندارد، لذا باعث نگرانی بسیاری از دلسوزان سوادکوه و عاشقان پل سفید شده است.

علاوه بر آن از آنجاییکه راه محور توسعه است، و اتمام این پروژه ملی که بیش از چند دهه مردم و مسئولان را درگیرخود کرده است، می تواند در رشد و آبادانی منطقه مثمر ثمر باشد، نباید به این اصل نیز بی توجه بود که مردم شهرها نیز از تردد مسافر و وسایل نقلیه سهم بسزایی دارند و اگر بتوانیم به درستی از این قابلیت و تردد مسافران این محور استفاده مطلوب نماییم، مطمئنا در رشد و توسعه اقتصادی سوادکوه بی بهره نخواهد بود! مسافران و خودرو ها فقط آلودگی و ترافیک را به همراه ندارند! مسافران و خودروها فقط تهدید نیستند! بلکه سرمایه اند، باید از این قابلیت نهایت استفاده را کرد. برای مثال اگر هر خانواده ای که از این محور تردد می نماید فقط یک بطری آب معدنی از این شهرستان خریداری نماید و با توجه به حجم تردد در این محور؛ روزانه- ماهانه و حتی سالانه، از نظر اقتصادی می تواند چقدر اعتبار برای این منطقه به ارمغان آورد! حال سایر مواد غذایی، صنایع دستی و غیره و غیره را نمی گوییم!

با این وجود اگر پل دیگری هم ارتفاع پل قبلی برفراز این شهر احداث شود مطمئناً هیچ تأثیری در رشد و توسعه منطقه و جذب نقدینگی برای اقتصاد منطقه نخواهد داشت و مسافران را که سرمایه های متحرک این محور هستند را از دست خواهند داد که برای مثال می توان به تغییر نکردن ساختار معماری قدیمی و فرسوده این شهر در چند دهه گذشته اشاره داشت و علت آن را چرخه ضعیف اقتصاد بازار این شهر تعریف کرد که این امر باعث کاهش جمعیت شهر و …. شده است.

امید است مسئولان شهری و استانی به همراه مدیران و کارشناسان وزارت راه و شهرسازی به این موضوع توجه ویژه نموده و طبق نظرهای کارشناسی شهرداری و شورای اسلامی شهر و البته درخواست مردم پل سفید که معتقدند اگر پل دیگری را در کنار پل قبلی و با عقب نشینی مغازه ها و زمین های اطراف هم سطح خود شهر احداث نمایند و بعد از اتمام پروژه، پل قدیمی فلزی هم سطح پل جدید شده و پایین آورده شود که علاوه بر حل شدن معظل ترافیک و آسان شدن عبور و مرور در دو طرف محور از نظر زیبایی و ساختار شهر و اقتصاد و نیز برای اهالی و کسبه پل سفید مثمر ثمر باشد اقدام نمایند تا پل سفید به عنوان مرکز شهرستان سوادکوه و همچنین دروازه ورودی استان مازندران، بتواند میزبان شایسته ای برای مسافران و میهمانان باشد.

در پایان جا دارد از رمضان پاریاو شهردار پل سفید و اعضای شورای اسلامی شهر بابت پی گیری این امر کمال تقدیر و تشکر را داشته باشیم.

روح الله شمس