پسماندهای کشاورزی مازندران؛ قوز بالای قوز

مساله پسماندهای کشاورزی مازندران یکی از مشکلات افزایش تولید پسماند در استان مازندران است که علاوه بر از میان صرفه اقتصادی محصولات کشاورزی، معضلی دیگر در حوزه پسماندهای مازندران به شمار می رود.

حرف آنلاین – فاطمه عربی: مساله پسماندهای کشاورزی مازندران یکی از مشکلات افزایش تولید پسماند در استان مازندران است که علاوه بر از میان صرفه اقتصادی محصولات کشاورزی، معضلی دیگر در حوزه پسماندهای مازندران به شمار می رود.

مازندران تامین کننده درصد قابل توجهی از محصولات کشاورزی و دامی کشور از جمله ۴۲ درصد برنج، ۹۰ درصدکیوی و درصد قابل توجهی از شیر، مرکبات و مرغ است. کشاورزی استان ظرفیت افزایش تولید دو تا پنج برابری در بخش های مختلف را دارد و نیاز است تا دانش فنی وارد کشاورزی شود.

مازندران ۱۶۰ هزار هکتار باغ دارد که ۱۱۵ هزار هکتار آن باغ مرکبات با ظرفیت تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصول است.مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون و ۵۰۰هزار تن انواع محصولات کشاورزی حدود ۱۱درصد ارزش افزوده بخش کشاورزی کشور را در اختیار دارد.

مساله پسماندهای کشاورزی در استان که می تواند با دانشی روز نه تنها صرفه اقتصادی در بخش کشاورزی را افزایش دهد، با برنامه ریزی می تواند به چرخه استفاده دوباره بازگردد اما همچون سایر پسماندها به حال خود رها شده است. بخش مهمی از به کارگیری دانش روز در حوزه کشاورزی مازندران به مساله پسماندهای کشاورزی مربوط می شود که متاسفانه در مازندران برنامه ای برای آن وجود ندارد. اگر چه آمار رسمی از میزان پسماند بخش کشاورزی مازندران در دست نیست ولی کارشناسان و مسئولانی که با این موضوع سر و کار دارند و هر از گاهی آمارهای متناقضی از آن ارایه می کنند.

در سال های اخیر به دلیل تمرکز استان بر روی ساماندهی پسماند خانگی که دردسرسازی زیادی را برای مردم منطقه و محیط زیست نیز به دنبال داشت، تا حد زیادی ساماندهی پسماند محصولات کشاورزی نادیده گرفته شد که با مساعدت دولت برای ساماندهی پسماند خانگی  با ساخت نیروگاه زباله سوز و کمپوست در شهرهای مختلف مازندران، باید برای این بخش نیز فکر اساسی صورت گیرد.بسیاری از پسماندهای کشاورزی در حاشیه رودخانه ها رها می شوند و این برای محیط زیست مازندران مساله ای شکننده است. در سال های اخیر آتش زدن کاه و کلش ضمن ایجاد مشکلات زیست محیطی و ناراحتی جسمی برای مسافران و مجاوران در مازندران، تبعات اجتماعی دیگری را در استان به دنبال داشت.

 

تولید دو هزار تن پسماند کشاورزی مازندران

 

فرید فخاری دبیر کمیته پسماند اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران نیز در جلسه اخیر کمیته پسماند استان مازندران در سالن شهید رجایی استانداری مازندران با اشاره به فعالیت بیش از ۶ هزار دستگاه کمباین در استان مازندران، خاطر نشان کرد: تنها ۱۰ درصد از این دستگاه‌ها مجهز به کاه خردکن هستند که همین موضوع باعث آتش زدن کاه و کلش و اثرات سوء محیط زیستی را به همراه دارد و انتظار داریم که کمباین‌ها مجهز به دستگاه کاه خردکن شوند.

فخاری یادآور شد: ۲ هزار و ۲۶۹ تن پسماند بخش کشاورزی در استان مازندران تولید می شود که تنها ۶ هزار دستگاه داریم و ۱۰ درصد مجهز به کاه خوردکن هستند که آتش زدن کاه و کلش اثرات سوء زیست محیطی می‌گذرد، کمباین‌ها مجهز به دستگاه کاه خوردکن شود.

وی ادامه داد: بخش قابل توجهی از این پسماند مربوط به بقایای کاه گندم، جو، کلزا و بقیه ضایعات کشتارگاه‌ها است که قابلیت تبدیل شدن در کارخانه های کمپوست دارد.