پرداخت تسهیلات ۴درصدی و ۵درصدی برای سیل‌زدگان مازندران

حرف آنلاین:معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در مورد پرداخت تسهیلات ۴درصدی برای روستائیان و ۵درصدی برای شهرنشینان آسیب دیده از سیل در استان مازندران توسط بانک مرکزی را ابلاغ کرد. معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در مورد پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت توسط بانک مرکزی از طریق بانک عامل به آسیب دیدگان سیل […]

حرف آنلاین:معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در مورد پرداخت تسهیلات ۴درصدی برای روستائیان و ۵درصدی برای شهرنشینان آسیب دیده از سیل در استان مازندران توسط بانک مرکزی را ابلاغ کرد.

معاون اول رئیس جمهور مصوبه دولت در مورد پرداخت تسهیلات بانکی ارزان قیمت توسط بانک مرکزی از طریق بانک عامل به آسیب دیدگان سیل استان مازندران را ابلاغ کرد.

این مصوبه برای اجرا به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، وزارت امور اقتصادی و دارایی، معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ابلاغ شد.

هیأت وزیران در جلسه٢١ خرداد 93 بر اساس پیشنهاد معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:

١ مبلغ یکصد و شانزده میلیارد و یکصد میلیون ( ١١٦.١٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال تسهیلات بانکی ارزان قیمت توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از طریق بانک عامل به شرح جدول زیر به آسیب دیدگان ناشی از سیل استان مازندران یاد شده با کارمزد ( ٤%) در مناطق روستایی و ( ٥%) در مناطق شهری با ضمانت زنجیره‌ای پرداخت می‌شود.

طول دوران مشارکت مدنی و فروش اقساطی جمعًا پانزده سال (سه سال دوران مشارکت مدنی و دوازده سال دوران مشارکت اقساطی) و برای واحدهای تعمیری هفت سال است و بدهی احتمالی سالهای قبل آسیب دیدگان به بانک ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

ارقام به میلیون ریال
ردیف موضوع تعداد واحد خسارت‌دیده سقف تسهیلات جمع کل توضیحات
1 تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی 307 100 30700 با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
2 بازسازی اماکن مسکونی روستایی 84 250 21000 با معرفی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی
3 تامین لوازم خانگی و معیشتی 200 50 10000 با معرفی استانداری
جمع کل 61700

2_ مبلغ یکصد و سی و سه میلیارد و نهصد میلیون ( ١٣٣.٩٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال

تسهیلات بانکی ارزان قیمت برای جبران خسارات بخش کشاورزی، دام تلف شده و جایگاه نگهداری دام با معرفی سازمان جهاد کشاورزی استان با هماهنگی استانداری مازندران، برای هر هکتار متوسط مبلغ چهل میلیون ( ٤٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال و برای هر دام خسارت دیده مبلغ سه میلیون ( ٣.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال با کارمزد ( ٥%) و مدت بازپرداخت پنج سال به آسیب دیدگان پرداخت شود. بدهی احتمالی سالهای قبل آسیب دیدگان به بانک‌ها مانع از دریافت این تسهیلات نخواهد بود.

٣ معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور پرداخت یارانه سود (مابه التفاوت سود تعیین شده سهم متقاضی تا نرخ های مصوب شورای پول و اعتبار) و مانده مطالبات معوق شامل اصل، سود و هزینه متعلقه تسهیلات اعطایی به خسارت دیدگان موضوع بند ( ١) و ( ٢) را تضمین و تعهد می‌نماید که هزینه‌های یاد شده پس از اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در لایحه بودجه سال بعد پیش‌بینی و به شبکه بانکی پرداخت نماید.

این تضمین نافی مسئولیت بانک‌های عامل در وصول مطالبات نیست.

٤ مبلغ سیصد و بیست میلیارد ( ٣٢٠.٠٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال اعتبار به صورت هزینه ای و تملک دارایی سرمایه ای از محل منابع ماده ( ١٢ ) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران کشور موضوع بند (ش) ماده ( ٢٢٤ ) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران، برای جبران خسارات و بازسازی بخش های خسارت دیده ناشی از سیل استان مازندران به شرح زیر در اختیار استانداری مازندران قرار می گیرد، تا با رعایت قوانین و مقررات مربوط هزینه شود:

ارقام به میلیون ریال
ردیف موضوع تعداد واحد‌ خسارت دیده سقف تسهیلات دستگاه اجرایی توضیحات
1 بازسازی معابر خسارت‌دیده داخل روستاها تملک دارایی سرمایه‌ای 25000 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان _
2 مطالعه مکان‌یابی و طرح آماده‌سازی برای جابه‌جایی روستای نرگس چال شهرستان آزاد‌شهر در معرض سیل و رانش تملک دارایی سرمایه‌ای 23000 بنیاد مسکن انقلابا سلامی استان _
3 کمک بلاعوض تامین لوازم خانگی و معیشتی (200) خانوار هزینه‌ای 2000 استانداری به هر خانوار مبلغ ده میلیون ریال
4 ترمیم و بازسازی تاسیسات آب و فاضلاب شهری و روستایی تملک داریی سرمایه‌ای 25000 شرکت‌های آبفا شهری و روستایی _
5 کمک بلاعوض برای احداث واحدهای مسکونی روستایی و تعمیر واحد‌های شهری و روستایی (در اختیار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان) هزینه‌ای 10340 بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان برای هر واحد احداثی مبلغ پنجاه میلیون ریال و تعمیری مبلغ بیست میلیون ریال
6 کمک به جبران هزینه‌های امداد و نجات 15000 استانداری _
جم کل 100240

معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور موظف است با همکاری استانداری مازندران و دستگاه‌های اجرایی مربوط، ظرف یک ماه طرح جامع راهکار مناسب برای آزادسازی حریم، لایروبی و ساماندهی رودخانه های استان، توسعه درختکاری و پوشش گیاهی در ارتفاعات و جابه جایی واحدهای مسکونی حریم رودخانه ها را از محل بودجه عمومی و تسهیلات بانکی به هیأت وزیران ارایه کند.

٦  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران موظف است نسبت به استمهال تسهیلات سررسید شده مسکونی و بخش های کشاورزی و تولیدی تا سقف مبلغ دویست میلیون (٢٠٠.٠٠٠.٠٠٠ ) ریال از تسهیلات اخذ شده به مدت حداکثر سه سال و بخشودگی جرایم دیرکرد تا سقف تعیین شده (به استناد بندهای (ج) و (د) تبصره ( ١١ ) قانون بودجه سال ١٣٩٣ کل کشور) اقدام کند. بار مالی ناشی از اجرای این بند پس از اعلام بانک یاد شده در لایحه بودجه سال بعد پیش بینی خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور  اسحاق جهانگیری