پایان یک آغاز

دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری به حضور دو سال و نیمه آمریکا در برجام پایان داد و اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری این کشور در مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازمی‌گرداند و تحریم‌های جدید سخت‌تری را در آینده علیه ایران وضع خواهد کرد. ایران، اتحادیه اروپا و روسیه در مقابل […]

393803_943

دونالد ترامپ در کنفرانسی خبری به حضور دو سال و نیمه آمریکا در برجام پایان داد و اعلام کرد که وزارت خزانه‌داری این کشور در مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را بازمی‌گرداند و تحریم‌های جدید سخت‌تری را در آینده علیه ایران وضع خواهد کرد. ایران، اتحادیه اروپا و روسیه در مقابل این تصمیم ترامپ اعلام کردند که در برجام بدون آمریکا باقی می‌مانند.

در این میان آنچه مطرح می شود این است که رفتار ایران بعد از خروج آمریکا از برجام نباید به گونه‌ای باشد که انگار هیچ اتفاقی نیافتاده است و آمریکا یک بازیکن آزاد است که هر وقت دلش بخواهد می‌آید و می رود، در واقع چنین رفتاری تصویر خوبی را از توانمندی های ایران در فضای بین‌الملل ایجاد نمی کند. به نظر می‌رسد اگر ایران نخواهد اقدامی داشته باشد تصویر خوبی از ما ارائه نخواهد شد و طرف مقابل جری‌تر می‌شود.در عرصه بین‌الملل که به هیچ وجه اخلاق در ‌آن راهی ندارد، ممکن است اخلاقی عمل کردن نوعی ترس و ضعف تلقی شود بنابراین باید به زبان این بازیگران صحبت کرد.

*برجام از این لحظه بین ایران و ۵ کشور است

رئیس جمهور بعد از خروج آمریکا از برجام گفت: از این لحظه برجام بین ایران و ۵ کشور است و ۱+۵ ، یک را از دست داده است. با برجام بدون آمریکا مواجه هستیم و رشد اقتصادی ما ادامه خواهد یافت.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان بعد از خروج آمریکا از برجام در گفتگوی تلویزیونی با مردم گفت: امشب شاهد یک تجربه مهم تاریخی بودیم. ایران کشوری است که به تعهدات خود پایبند است و آمریکا هیچ گاه به تعهد خود پایبند نبوده است. تاریخ چهل ساله ما به خوبی به ما گفته است که آمریکایی ها نسبت به ما و کشورهای منطقه رفتار خصمانه ای داشته اند.

رئیس جمهور اظهار داشت: آمریکا اعلام کرد از برجام خارج شده است، این را در ماه‌های گذشته هم به شکل دیگری انجام داده بودند، آنها بگویند کی به تعهدات خود عمل کردند؟ آیا جز چند امضا هرگز به تعهدات خود عمل کرده اند؟

وی ادامه داد: ملت ایران به اذعان آژانس بین المللی انرژی اتمی به تعهدات خود پایبند بوده است، اما امروز می بینیم که کشوری که به تعهدات خود احترام نمی گذارد کیست؟ برجام تعهدی بین المللی و چندجانبه است که پشتوانه شورای امنیت را دارد. توافقی دو طرفه نیست.

روحانی تصریح کرد: آمریکا رسما اعلام کرد به تعهدات بین المللی پایبند نیست و پیشتر هم از توافق بین‌المللی پاریس که مرتبط با محیط زیست بود خارج شده بود؛ بنابراین این امر برای آنها مسبوق به سابقه است.رئیس جمهور افزود: تنها حامی اقدام آمریکا در خروج از برجام رژیم صهیونیستی است، رژیمی که در کارنامه خود اشغال و جنایت های بسیاری را دارد.

*«برجام» و «پرچم آمریکا» در صحن مجلس به آتش کشیده شد

تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی روزگذشته در جلسه علنی مجلس متن برجام و پرچم آمریکا را آتش زدند.

‌ نمایندگان مجلس شورای اسلامی در آغاز نشست علنی با حضور در جایگاه ناطقان و هیات رئیسه، متن برجام به همراه پرچم آمریکا را آتش زدند.نمایندگان با بیان این نکته که دولت بدعهد فاقد هویت است، شعار «مرگ بر آمریکا» را در صحن علنی مجلس سر دادند.

رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: لازم است کمیسیون امنیت ملی در این دو، سه هفته مستمراً مذاکرات وزارت خارجه با اروپا را پیگیری و نظارت و نتیجه را به مجلس ارائه کند تا تصمیم‌گیری نهایی انجام شود. بیش از یک سال است که این فرد شوی دیپلماتیک اجرا می‌کند.

 

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به خروج آمریکا از برجام ، با اشاره به برنامه گفتگوهایش با طرف های برجام اعلام کرد که پاسخ ایران به خروج غیر قانونی آمریکا از برجام در پی بررسی تامین منافع کامل ایران اعلام می شود. محمد جواد ظریف در پی اعلام خروج آمریکا از برجام در توییتر نوشت: درپاسخ به تخلفات و خروج غیرقانونی رییس جمهور آمریکا از برجام و طبق دستورالعمل رییس جمهور روحانی من تلاش دیپلماتیک گسترده‌ای را برای سنجش اینکه آیا باقیماندگان در برجام منافع کامل آن را برای ایران تامین می‌کنند انجام می‌دهم نتیجه سنجش پاسخ مارا تعیین می‌کند.

*خدا را شکر که آمریکا از برجام خارج شد

فرمانده کل ارتش نیز در این خصوص گفت: از اول هم معتقد بودم که بزرگترین خسارت برجام، مشروعیت بخشیدن به نشستن پشت یک‌ میز و مذاکره با امریکایی هاست.امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی اظهار داشت: خدا را شکر می‌کنیم که آمریکا از برجام خارج شد.

رئیس ستادکل نیروهای مسلح هم گفت: برجام مطلوب ملت ما نبود و چیزی نبود که آن را بپذیریم اما برای اتمام حجت برای جهان، ملت آن را پذیرفت.سردار سرلشکر محمد باقری اظهار داشت: در داخل دوباره ثابت شد که باید دستمان به زانوی خودمان باشد و روی پای خود بایستیم و بر برجام و امثال برجام تکیه نکنیم.

فرمانده کل سپاه نیز با بیان اینکه سرنوشت برجام روشن است و اروپایی‌ها بین ایران و آمریکا نمی‌توانند مستقلانه تصمیم بگیرند چون وابسته به آمریکا هستند. سردار سرلشکر محمدعلی جعفری طی سخنانی در اولین همایش ملی مهارت آموزی کارکنان وظیفه نیروهای مسلح اظهار داشت: بنده خروج شرورانه امریکا را از برجام که قبل از آن هم اعتباری نداشت را تبریک می گویم.

*موگرینی: متعهد به حفظ توافق هسته‌ای هستیم

فدریکا موگرینی پس از اعلام دونالد ترامپ رییس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های ثانویه علیه ایران و اعمال تحریم‌های جدید در کنفرانس مطبوعاتی، اظهار کرد:‌ اتحادیه اروپا مکررا اعلام کرده است که برداشتن تحریم‌ها نتایج مثبتی بر روی روابط تجاری ایران و اتحادیه اروپا و همچنین اقتصاد مردم ایران داشته است. ما همچنان متعهد هستیم این وضعیت ادامه پیدا کند.

به دنبال تصمیم رییس‌جمهوری آمریکا در خروج از برجام، رهبران انگلیس، فرانسه و آلمان بیانیه‌ مشترکی منتشر و نسبت به این تصمیم ترامپ ابراز تاسف و نگرانی کردند.در متن بیانیه مشترک آمده است: «بسیار تاسف‌بار و مایه نگرانی است که ما رهبران فرانسه، آلمان و انگلیس از تصمیم ترامپ در خصوص خروج آمریکا از برنامه جامع اقدام مشترک مطلع شدیم. ما در کنار یکدیگر بر تعهد خود در قبال ادامه برجام تاکید می‌کنیم، این توافق برای امنیت مشترک ما مهم باقی می‌ماند. ما این موضوع را یادآوری می‌کنیم که برجام به اتفاق آرا در قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت به تصویب رسید. این قطعنامه چارچوب حقوقی بین‌المللی قابل اجرایی در خصوص برنامه هسته‌ای ایران محسوب می‌شود. ما از تمامی جناح‌ها می‌خواهیم که در قبال اجرای کامل و عمل به روح مسئولیت‌های مشخص شده در برجام متعهد بمانند.