پایانه برنج آمل پیشگام در صادرات برنج مازندران

حرف آنلاین: ۳۰ مرداد ماه ۱۳۹۸ بود که مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به‌عنوان اولین مرکز پایانه و تجارت برنج ایران با هدف توسعه صادرات و تعادل بخشی بازار برنج در آمل افتتاح شد و از آن زمان تاکنون شاهد تحول در عرصه صادرات و برندسازی برنج استان بوده‌ایم.

این مرکز در زمینی به مساحت بیش از ۱۷۰ هزار مترمربع  که ۴۴۰ واحد حجره با حدود ۵۰ هزار مترمربع با ظرفیت اولیه ۳۰۰ هزار تن برنج، بسته‌بندی، سورتینگ، برند‌سازی وصادرات کیفی برنج  ساخته شد.

برای ساخت فاز نخست این پایانه صادراتی حدود ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سرمایه گذاری سهامداران این پایانه هزینه شد.

ساماندهی بازار فروش و عرضه برنج ، برندسازی و اطمینان خاطر برای مصرف‌کننده جهت خرید برنج سالم و بدون ناخالصی و نیز جلوگیری از واردات برنج و ظرفیت برای صادرات این محصول از اهداف مهم ساخت مرکز بین‌المللی تجارت و پایانه صادراتی برنج ایران در شهرستان آمل است.

با ساخت این مرکز فاصله بین کشاورز و مصرف‌کننده با حذف واسطه ها ودلال ها کوتاه شد.

حدود ۶ هزار متر مربع نیز واحدهای تجاری و خدماتی و سالن معاملات و پنجره واحد برای صادرات در این مرکز ایجاد شده و تاکنون در چندین محموله برنج از این مرکز صادرشده است.

همچنین با بهره‌برداری از فاز دوم این پایانه سالانه برای حدود  ۷۰۰ هزار تن برنج تولیدی مازندران ظرفیت نگهداری، خرید ، فروش و صادرات ایجاد شد.

به‌روزرسانی در پایانه برنج آمل

وجود واحد‌های بیش از ده‌ها انبار بزرگ ذخیره‌سازی برنج، واحد بسته بندی، سورتینگ، برند سازی، سالن معاملات برنج، دفترمستقل گمرک و چندین شعبه بانکی باعث شده تا خرید و فروش برنج در مرکز بین المللی تجارت و پایان صادراتی برنج ایران در شهرستان آمل رونق بگیرد.

احداث کارخانه سورت و بسته‌بندی مدرن به ظرفیت سالانه ۲۴ هزار تن، احداث کارخانه شالیکوبی مدرن که از تمام ضایعات برنج برای تولید محصولات جانبی استفاده خواهد کرد، احداث مجتمع گردشگری و احداث و راه‌اندازی ساختمان بورس محصولات کشاورزی به ویژه برنج نیز در برنامه فازهای بعدی این مجتمع قرار دارند.

حذف واسطه‌ها در نظام تولید و توزیع برنج از اصلی‌ترین اهداف راه‌اندازی این مرکز است.

در بهمن ماه سال ۱۳۹۹، نخستین محموله برنج آمل از مرکز بین المللی تجارت و پایانه صادرات برنج ایران به امارات صادر شد.

راه‌اندازی این پایانه فرصت خوبی برای رسیدن به تولید پایدار برنج که به عنوان دومین محصول استراتژیک دنیا محسوب می شود و همچنین برندسازی آن و آمادگی برای حضور در نمایشگاه‌های بین المللی در فراهم کرد‌.

برنج مازندران وارد بورس شد 

بر اساس آنچه که سید اسماعیل یزدان پناه مدیر مرکز تجارت بین المللی برنج مازندران در سال ۱۴۰۰ اعلام کرده ، به کمک این پایانه، برنج مازندران از طریق انبار این پایانه وارد بازار بورس شد، انباری که مورد تایید شورای عالی بورس است و قبض انبارداری صادر شده از سوی آن با نام ” گواهی سپرده کالایی ” اوراق بهادار قابل معامله محسوب می‌شود.

گفتنی است؛ سالانه بیش از یک میلیون تن برنج در مازندران تولید می‌شود و اولین مرکز برنج ایران با هدف ارتقای صادرات و رونق تولید در آمل فعالیت می‌کند.

استان مازندران ۲۳۰ هزار هکتار زمین شالیزاری دارد و سالانه با تولید یک میلیون و ۴۰۰هزار تن شالی ۴۳درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.