وزارت کشاورزی تحت تاثیر برخی دلالان واردکننده برنج است

سرویس اقتصادی: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: تصمیمات متناقض وزارت جهادکشاورزی بیانگر این است که وزارتخانه سیاست مشخصی برای تنظیم بازار ندارد و تحت تاثیر برخی دلالان واردکننده در داخل کشور قرار دارند. علی محمد شاعری در خصوص مجوز واردات برنج تا پایان خرداد ماه سال آینده ، اظهار داشت: تصمیمات دولت […]

سرویس اقتصادی: سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس،گفت: تصمیمات متناقض وزارت جهادکشاورزی بیانگر این است که وزارتخانه سیاست مشخصی برای تنظیم بازار ندارد و تحت تاثیر برخی دلالان واردکننده در داخل کشور قرار دارند.

علی محمد شاعری در خصوص مجوز واردات برنج تا پایان خرداد ماه سال آینده ، اظهار داشت: تصمیمات دولت در زمینه برنج نشان می‌دهد که مبنای کارشناسی ندارند و دولت در زمینه تصمیم‌گیری در مورد برنج دچار تلاطم شده است.

*تصمیم‌های ناصحیح موجب افرایش واردات برنج شده است

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون با اینگونه تصمیمات ناصحیح موجب افزایش واردات برنج، کاهش قیمت برنج ایرانی و ایجاد رکود در بازار داخلی شده‌اند، گفت: از اول سال جاری مقرر شد تا ابتدای مردادماه واردات برنج آزاد باشد و از ابتدای مرداد ماه تا انتهای آبان ماه این واردات متوقف شود، اما دولت به یکباره تصمیم گرفت تا واردات را از ابتدای شهریورماه ممنوع کند.

*کاهش قیمت برنج ایران در نتیجه واردات بی‌رویه

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه کشاورزانی که برنج خود را از مزرعه برداشت کرده بودند و قصد وارد کردن آن به بازار را داشتند متوجه شدند که درهای گمرک کشور به روی واردکنندگان برنج باز است، ادامه داد: واردات برنج باعث شد تا تقاضا و قیمت محصول داخلی کاهش پیدا کند و همچنین نارضایتی برنج‌کاران را موجب شود.

وی با تاکید بر اینکه با پیگیری‌های مجلس شورای اسلامی قول داده شد تا نسبت به واردات برنج دیگر اقدامی صورت نگیرد، عنوان کرد: مجددا بعد از گذشت چند ماه در آذرماه واردات برنج آزاد اعلام شد که بلافاصله کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وارد مسئله شد با ابلاغ اعتراضات این کمیسیون، وزارت جهاد کشاورزی واردات را متوقف کرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بعد از توقف مجدد واردات برنج گفته شد که وزارت نسبت به خرید تضمینی محصول برنج اقدام می‌کنند، تصریح کرد: همزمان با خرید تضمینی برنج پرمحصول در داخل کشور از ابتدای بهمن‌ماه اجازه واردات برنج صادر شده، از یک طرف برنج پرمحصول داخلی را به‌صورت تضمینی خریداری می‌کنند و از طرف دیگر مجوز واردات را صادر می‌کنند.

*دلالان و واردکنندگان برنج بر وزارت جهاد کشاورزی تاثیرگذار هستند

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، اضافه کرد: این دو تصمیم متناقض هستند و بیانگر این است که وزارت جهاد کشاورزی سیاست مشخصی برای تنظیم بازار را ندارد و تحت تاثیر برخی دلالان واردکننده در داخل کشور قرار دارند، دولت باید در این زمینه تصمیم روشن و با ثباتی را اتخاذ کند.

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سیاست کنونی در این زمینه یک سیاست ضدتولید است که به اشتغال و تولید داخلی ضربه وارد می‌کند.

وی در خصوص اینکه سه‌شنبه هفته جاری وزیر جهاد کشاورزی به منظور پاسخگویی به سوال نمایندگان در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی حضور پیدا می‌کند، اظهار داشت: امیدواریم که وزیر با توجه به برنامه‌ای که از قبل به وی اعلام شده در این جلسه حضور پیدا کند و همچنین کمیسیون باید پیگیری حضور وزیر در کمیسیون باشد.

*رفتار وزیر برای عدم حضور در کمیسیون کشاورزی مناسب نیست

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی  در پایان با تاکید بر اینکه هفته گذشته نیز وزیر یک جلسه را بهانه کرد و در کمیسیون حضور پیدا نکرد، خاطرنشان کرد: شنیده شده است که وزیر جلسه‌ای را بهانه کرده و در جلسه این هفته نیز حضور نمی‌یابد، این رفتار مناسب نیست و کمیسیون به وظیفه خود عمل می‌کند.