واکنش عراق به نشست اربیل

نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن شخصیت‌ها و مقامات و احزاب عراقی همراه شد. بنا بر اعلام منابع عراقی، بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند. مطابق با گزارش […]

نشست عده‌ای از افراد خواهان عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی در منطقه کردستان عراق با واکنش شدیداللحن شخصیت‌ها و مقامات و احزاب عراقی همراه شد.

بنا بر اعلام منابع عراقی، بیش از ۳۰۰ نفر در یک نشست که در شهر اربیل برگزار شده است، خواهان عادی‌سازی روابط عراق با رژیم صهیونیستی شده‌اند.

مطابق با گزارش منتشر شده در منابع صهیونیستی، تل‌آویو فوراً از این فرصت استفاده کرده و حمایت خود را از برگزاری چنین نشستی در کشور عراق اعلام کرده است.

بنا بر گزارش کانال ۱۲ تلویزیون رژیم صهیونیستی، «یائیر لاپید» وزیر امور خارجه این رژیم در این خصوص گفته است: «از آن روزی که این کابینه قدرت را به دست گرفته، هدف ما توسعه دامنه توافق ابراهیم (عادی‌سازی روابط) بوده است».

واکنشهای مقامات و احزاب عراقی به نشست اربیل و طرح عادی سازی روابط

وزارت داخله اقلیم کردستان امروز شنبه ۲۵ سپتامبر با صدور بیانیه‌ای نسبت به نشستی که روز گذشته تحت عنوان «صلح و استرداد» در اربیل برگزار شده واکنش نشان داد.

در این بیانیه تصریح شده است: این نشست بدون اطلاع، موافقت و مشارکت دولت اقلیم کردستان برگزار شده و به هیچ وجه بیانگر موضع دولت اقلیم کردستان نیست. اقدامات لازم در خصوص پیگیری چگونگی برگزاری این نشست اتخاذ خواهد شد.

نعیم العبودی

نعیم العبودی نماینده پارلمان عراق از ائتلاف پارلمانی الفتح خواستار برخورد با کسانی شد که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند و همچون مزدوران و خائنان عمل می‌کنند.

مقتدی صدر

مقتدی صدر رهبر جریان صدر با انتشار توییتی نسبت به برگزاری کنفرانسی در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی در اربیل واکنش نشان داد.

صدر در این توییت از دولت اقلیم کردستان خواسته است جلوی برگزاری اینگونه کنفرانس‌ها گرفته شود. وی همچنین از دولت عراق خواسته است تا نسبت به بازداشت و برخورد با شرکت کنندگان در این کنفرانس اقدام کند.

مقتدی صدر در عین حال تهدید کرده است که اگر با این افراد برخورد نشود، وظیفه شرعی، عقلی ملی است که با آنها برخورد شود. وی به طرفداران خود نیز اعلام کرده است تا در خصوص نوع برخورد با اینگونه اقدامات و شرکت کنندگان در این گونه کنفرانس منتظر بمانند تا دستورات لازم برای آنها صادر شود.

«سید عمار حکیم»، رهبر جریان حکمت ملی عراق نیز در پیامی در واکنش به کنفرانس صلح و استرداد که در اربیل برگزار شد، گفت: کنفرانس‌ها و نشست‌ها و فراخوان به عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی غاصب را که درون عراق برگزار می‌شود، محکوم و تقبیح می‌کنیم.

حکیم تاکید کرد: مسئله فلسطین اولویت اصلی جهان اسلام و جهان عرب است و بار دیگر بر حمایت کامل خود از ملت فلسطین و مسئله عادلانه آنها و مبارزاتشان برای بازپس‌گیری حقوق غصب‌شده‌شان حمایت می‌کنیم.

واکنشهای مقامات و احزاب عراقی به نشست اربیل و طرح عادی سازی روابط

حزب اسلامی عراق

دفتر سیاسی حزب اسلامی عراق با صدور بیانیه‌ای هر گونه اقدام در جهت عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را محکوم کرد.

عزت الشابندر

عزت الشابندر سیاستمدار سرشناس عراقی در واکنش به برگزاری کنفرانسی در اربیل و در راستای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار برگزاری جلسه فوری پارلمان برای وضع قوانینی در جهت جرم دانستن هر گونه رابطه با رژیم صهیونیستی شد.