نخستین ساکنان مازندران چه کسانی بودند؟

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از برگزاری نشست علمی باستان‌شناسی در این استان خبر داد و گفت: محوریت گردهمایی به مازندران در عصر سنگ اختصاص دارد. به گزارش حرف، سیف‌الله فرزانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  نشست علمی باستان‌شناسی با پرداختن به این موضوع که نخستین ساکنان مازندران چه کسانی بودند و […]

5

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران از برگزاری نشست علمی باستان‌شناسی در این استان خبر داد و گفت: محوریت گردهمایی به مازندران در عصر سنگ اختصاص دارد.

به گزارش حرف، سیف‌الله فرزانه در جمع خبرنگاران اظهار کرد:  نشست علمی باستان‌شناسی با پرداختن به این موضوع که نخستین ساکنان مازندران چه کسانی بودند و با عنوان مشخص«مازندران در عصر سنگ» به‌زودی در استان برگزار می‌شود.

وی با اشاره به طرح پژوهشی بررسی و شناسایی کریدور جنوب دریای مازندران افزود: یکی از موضوعات به نتایج بررسی پیمایشی در منطقه هزارجریب است که توسط  الهام قصیدیان ارائه می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، درباره این پروژه تحقیقاتی توضیح داد: کشف تعدادی سکونت‌گاه پارینه‌ سنگی در مازندران  از نتایج این طرح پژوهشی باستان‌شناسی است که به‌صورت مشترک با اداره‌کل میراث فرهنگی استان مازندران، پژوهشکده باستان‌شناسی کشور و بنیاد مطالعات فرگشت انسانی دانشگاه کمبریج بریتانیا صورت گرفته است.

این مسوول با بیان اینکه شرق استان مازندران به‌ویژه منطقه ارتفاعات شهرستان‌های نکا، بهشهر و گلوگاه به‌صورت فشرده مورد بررسی پیمایشی قرار گرفته است، اظهار کرد: با نتایج این پروژه باستان‌شناسی مشخص شد وجود غارهای متعدد در این منطقه به‌دلیل دسترسی انسان دوران پارینه‌سنگی برای تسلط به دشت و کنترل گله‌های حیوانات ایجاد شده‌اند.

فرزانه با اشاره به ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی شرق مازندران بیان کرد: مجموعه جهانی باغ عباس‌آباد بهشهر، سایت موزه گوهرتپه ،پایگاه پژوهشی وستمین کیاسر و دیگر آثار تاریخی برجای مانده در این منطقه حاوی اطلاعات بی‌شمار فرهنگی، تاریخی و هنری است که شناخت آنها در قالب پژوهش و تحقیق علمی می‌تواند زمینه‌های سرمایه‌گذاری برای رونق منطقه را فراهم کند.

وی در پایان گفت: نشست علمی باستان‌شناسی با موضوع نخستین ساکنان مازندران (مازندران در عصر سنگ)، روز چهارشنبه ۹ آبان‌ماه جاری  در سالن اجتماعات اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار می‌شود.