روتیتر: ماجرای نجات ۵ عضو یک خانواده از غرق شدن؛

نجات غریق بدون سوت، اما با شجاعت+ فیلم

حرف آنلاین : ۵۰ ساله که اولین ادوات امداد و نجات غریق ، سوت و بویه است که حتی این دو قلم ساده و هیچ ادوات نجات دیگری در سواحل محمودآباد وجود ندارد.

به گزارش حرف آنلاین: داستان تکراری نجات غریق و مشکلاتی که هر ساله با آن دست به گریبانند . همیشه یکی از بهترین مناطقی که مورد پسند گردشگران است، شهرهای شمالی کشور بوده و مازندران با داشتن جاذبه های گردشگری و طبیعی، زیباترین شهرهای ساحلی را در خود گنجانده است.

شهر ساحلی محمودآباد با داشتن ویژگی های منحصر به فرد خود یکی از ناب ترین مکانی است که می‌توان در استان مازندران پیدا کرد و این ساحل از مدرن ترین و مجهزترین سواحل شمالی از لحاظ امکانات تفریحی، رفاهی و نزدیک ترین شهر ساحلی به استان تهران است که این موضوع در میان گردشگران محبوبیت بیشتری پیدا کرده است.

اما امروزه با شروع فصل تابستان و سفر گردشگران به شهرهای ساحلی؛ علی الخصوص شهرستان محمودآباد، از گذشته تا کنون شاهد از دست دادن هم وطنان عزیزمان هستیم و این آمار هر سال در حال افزایش است.

روز گذشته در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۴۰۱ ، خبری مبنی بر غرق شدن اعضای خانواده ای مشهدی در محمودآباد منتشر شد که ۶ عضو این خانواده در ساحل ۱۸ شهر محمودآباد غرق شدند و یک جوان ۲۷ ساله جان خود را از دست داده و پنج عضو دیگر خانواده با عملیات احیاء صورت گرفته در بخش مراقبت ویژه بیمارستان شهدای محمودآباد بستری هستند.

به گفته دکتر فتاحی، رئیس بیمارستان شهدای محمودآباد این حادثه به علت امواج دریا صورت گرفته است.

نجات غریق

استقرار 1200 نجات غریق در سواحل مازندران

اما در تاریخ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز مازندران، دبیر ستاد طرح دریای مازندران از استقرار ۱۲۰۰ ناجی غریق به طور کامل در مناطق حادثه خیز سواحل مازندران خبر داد و گفت:  ۸ نفر از آغاز طرح دریا که از (خردادماه آغاز و تا اواخر شهریور ادامه دارد ) تاکنون در خارج از طرح سالم سازی دریای مازندران غرق شدند.

اصل و اساس این موضوع این است که همه ی ما می‌دانیم مستقر شدن ناجیان غریق و افزایش آن ها بدون تامین امکانات، نه تنها اثر بخش نخواهد بود ، بلکه شاهد از دست دادن افراد زیادی در سواحل و دریای مازندران هستیم.

 

گلایه نجات غریق محمودآبادی از نبود امکانات

در پی حادثه روز گذشته، فیلمی از یک ناجی محمودآبادی در فضای مجازی منتشر شد که از نبود امکانات و شرایط مطلوب برای نجات غرق شدگان شکوه می کند.

شهرستان محمودآباد دارای ۳۳ کیلومتر نوار ساحلی از نهر شیرا در سرخ رود تا شهرک کوه نور است که با پایش از سواحل، ۹۴ نقطه حادثه‌ خیز دارد که درکل، ۱۸۶ نفر از ناجیان غریق در دو شیفت صبح و عصر در ساحل مستقر خواهند شد.

سعید خادمی رئیس هیات نجات غریق و غواصی محمودآباد در گفت و گو با حرف آنلاین با اشاره به اینکه در حال حاضر با ۶۰ درصد ظرفیت، یعنی حدود ۱۲۰  ناجی در کل شهرستان مستقر هستند ، گفت : ۵۰ ساله که اولین ادوات امداد و نجات ، سوت و بویه است که حتی این دو قلم ساده و هیچ ادوات نجات دیگری در محمودآباد وجود ندارد و ناجیان ما بدون داشتن سایه بان در  گرمای تابستان در حال جانفشانی هستند.

وی افزود : تنها یک جت اسکی در دست تعمیر ،  یک دستگاه قایق موتوری تحویل داده شده از محیط زیست برای عملیات گشت و یک دستگاه خودرو پیکاپ توسط فرمانداری این شهر در اختیار ستاد قرار گرفته است و ما هیچ گونه امکانات دیگری را در اختیار نداریم.

 

هنوز برای تامین حقوق ناجیان غریق تصمیمی گرفته نشده

خادمی با بیان اینکه هنوز برای حقوق ناجیان غریق که باید از چه منابعی تامین شود تصمیمی گرفته نشده است، تصریح کرد : ناجیان بیمه نیستند و اگر در ساحل مشکلی برایشان پیش آید هیچ پشتوانه ای ندارند مثل مرحوم نادر غیاثی که سال گذشته در حین نجات یک دختر، خود دچار حادثه شد و فوت کرد.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی محمودآباد متذکر شد : مسافران به هشدارهای ناجیان توجه نمیکنند و گاها با ناجیان درگیر میشوند اما جا دارد که نیروی انتظامی هم وارد عمل و در کل ساحل مستقر شود.

 

ناجیان غریق مظلوم ترین قشر جامعه

وی در پایان ذکر کرد : ناجیان غریق مظلوم ترین و زحمت کش ترین قشر جامعه هستند که جان خود را به خطر می اندازند تا مبادا کسی غرق شود و برای صیانت از جان گردشگران همواره پای کار هستند.

لازم به ذکر است ؛ روز گذشته ایمان علیزاده، ناجی محموآبادی با رشادت تمام جان ۶ نفر را بدون هیچ امکاناتی نجات داد.

امید داریم که مسئولین مربوطه به فکر امکانات و تجهیزات ناجیان غریق نه تنها در محموآباد بلکه در تمام شهرهای ساحلی مازندران باشند تا در این روزهای تابستانی در کنار غرق شدگان، شاهد از بین رفتن این قشر فداکار نباشیم.

 

فیلم گلایه های ناجی غریق از کمبود امکانات