موانع طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده باید رفع شود

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره ی کوتاهی به تاریخچه طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده گفت:  در روزهای آغازین این طرح، حجم زیادی از متقاضیان افراد پشت نوبت مراکز شبانه روزی بودند، اما امروز توفیقات زیادی حاصل شد و نیاز است به فکر ارتقای این طرح باشیم تا اعتماد خانواده ها را در اجرای کیفی […]

مدیرکل بهزیستی مازندران با اشاره ی کوتاهی به تاریخچه طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده گفت:  در روزهای آغازین این طرح، حجم زیادی از متقاضیان افراد پشت نوبت مراکز شبانه روزی بودند، اما امروز توفیقات زیادی حاصل شد و نیاز است به فکر ارتقای این طرح باشیم تا اعتماد خانواده ها را در اجرای کیفی تر این طرح افزایش دهیم.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بهزیستی مازندران، نشست تخصصی مدیرکل بهزیستی استان مازندران با مسئولان مراکزغیر دولتی توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده در سالن کنفرانس این اداره کل برگزار شد.

دکترسید سعید آرام مدیرکل بهزیستی مازندران با بیان اینکه در ابتدای اجرا، با مشکلاتی چون عدم اعتماد برخی خانواده ها مواجه بودیم، گفت: به دلیل تازگی طرح و عدم شناخت کافی خانواده ها از آن، مراحل سختی را پشت سر گذاشتیم تا نتایج امروز حاصل شد. اگرچه هنوز هم نیاز است در خصوص معرفی و شناخت این طرح به خانواده ها کار کنیم تا نتایج مطلوب تری حاصل شود.

دکتر آرام با بیان اینکه باید موانع طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده باید رفع شود گفت : گام نخست برای رسیدن به نتایج مطلوب، داشتن چشم انداز و برنامه صحیح است و اینکه اقدامات و برنامه های انجام شده هر 6 ماه ارزیابی و نتایج آن بررسی شود. وی، ادامه داد: در این طرح علاوه بر کمک به خانواده ها ارتقای توانمندی معلولان نیز اهمیت دارد و مهمترین فاکتوری که می تواند در این زمینه کمک کند، انتخاب صحیح فرد خدمت گیرنده است.

مدیر کل بهزیستی مازندران با اشاره به اینکه افرادی که خدمات به معلولین ارائه می دهند باید از آخرین دانش و اطلاعات روز برخوردار باشند و مرتب مشکلات جامعه هدف را مورد ارزیابی قرار دهند و به اطلاع مراجع بالاتر برسانند. اظهار داشت توجه به آسیب های روحی مراقبین نیز حائز اهمیت است.

در ادامه  قلندری معاون توانبخشی بهزیستی مازندران، با ارائه آماری اظهار کرد: در استان مازندران 6 شهرستان (ساری، قائمشهر، جویبار، سیمرغ، نوشهر و چالوس) طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده اجرا می شود .

معاون توانبخشی بهزیستی مازندران، تعداد یارانه پرداختی به مراکز را 312 نفر  اعلام کرد و افزود: نگاه ما این است افرادی که نیاز به مراقبت های ویژه دارند مورد توجه بیشتری قرار گیرند.قلندری گفت : تعداد  کارشناسان طرح توانبخشی مراقبتی مبتنی بر خانواده را 102 نفر به تفکیک مدرک تحصیلی (67 نفر دیپلم، 17 نفر فوق دیپلم، 15 نفر کارشناسی و 3 نفر بالاتر از لیسانس) می باشد .