ممنوعیت صدور مجوز حفر چاه در مازندران

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: به دلیل کاهش جدی ذخایر آبی استان مازندران صدور مجوز حرف چاه در مازندران ممنوع است. محمد ابراهیم یخکشی در جمع خبرنگاران استان مازندران با بیان اینکه حجم ذخیره آب استان مازندران از یک‌میلیون متر مکعب سال‌های دوره به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: دولت‌ها باید بحث […]

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران گفت: به دلیل کاهش جدی ذخایر آبی استان مازندران صدور مجوز حرف چاه در مازندران ممنوع است.

یخکشی: ممنوعیت صدور مجوز حفر چاه در مازندران/15 درصد آب‌های سطحی استان ساماندهی می‌شود

محمد ابراهیم یخکشی در جمع خبرنگاران استان مازندران با بیان اینکه حجم ذخیره آب استان مازندران از یک‌میلیون متر مکعب سال‌های دوره به ۴۰۰ میلیون متر مکعب رسیده است، اظهار کرد: دولت‌ها باید بحث مدیریت آب را به صورت جدی مورد توجه قرار دهند .

وی گفت: با توجه به جمعیت سه برابری کشور و افزایش مصرف سرانه آب نیاز است که حساسیت‌ها در ارتباط با مدیریت منابع آب تقویت شود.

مدیرعامل آب منطقه مازندران، خاطر نشان کرد: تعارضات آبی بین مصرف کنندگان وجود دارد در این بخش ورود موثر و گسترده‌ای داریم.

وی اضافه کرد: نزدیک به ۶.۲دهم میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی استان است، باریکه‌ای از دشت‌ها مربوط به آب زیرزمینی است که باید مراقب باشیم که آسیب نبیند.

یخکشی با اعلام اینکه با افزایش تقاضای آب مواجه هستیم، افزود: تراکم جمعیت استان بالا است از طرفی استان قطب کشاورزی هستیم، در تعارضات آبی به واسطه تقاضا به ویژه در ارتفاعات در بحث آب دچار چالش هستیم.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اعلام اینکه در بحث آب‌های زیرزمینی به سقف بهره‌برداری رسیدیم،گفت: مجوز جدید برای احداث چاه نمی‌دهیم ولی ۵۷ هزار حلقه پروانه‌ها در گذشته دریافت کردند که صدور می‌شود.

وی ادامه داد: طرح تعادل بخشی در همه استان‌ها برای آب‌های زیرزمینی را در دستور کار داریم،این طرح‌ بتواند نیازها، توازن بین مصارف و منابع را فراهم کند.

یخکشی خاطر نشان کرد: در استان مازندران به دلیل اینکه آب‌های زیرزمینی برخی از نقاط آسیب دیده است باید مصارف را کاهش دهد و به سمت واقعی‌سازی هدایت کنیم و با سطحی نیازمندی‌ها را تامین کنیم.

وی ادامه داد: اگر سفره‌های آب زیرزمینی شور شود بدون بازگشت است و آسیب پذیری محیطی را به دنبال دارد و آسیب پنهان است که باید به آن توجه کرد.