در گفت‌وگوی اختصاصی حرف مازندران با یک دکترای روانشناسی مطرح شد؛

مشاوره پیش از ازدواج؛ نوشدارو پیش از مرگ!

حرف آنلاین: یک دکترای روانشناس ضمن برشرمردن علل اصلی جدایی در یک رابطه زناشویی گفت که همانطور که می‌دانیم آلارم یا زنگ خطر طلاق زده شد پس مسئولان باید توجه خود را معطوف بحث پیشگیری کنند نه درمان. انسیه بابایی در گفت‌وگو با حرف مازندران پیرامون بحث آسیب اجتماعی طلاق، با اشاره به عواملی که […]

حرف آنلاین: یک دکترای روانشناس ضمن برشرمردن علل اصلی جدایی در یک رابطه زناشویی گفت که همانطور که می‌دانیم آلارم یا زنگ خطر طلاق زده شد پس مسئولان باید توجه خود را معطوف بحث پیشگیری کنند نه درمان.

انسیه بابایی در گفت‌وگو با حرف مازندران پیرامون بحث آسیب اجتماعی طلاق، با اشاره به عواملی که منجر به شکست در یک رابطه زناشویی می‌شوند، اظهار کرد: دو دسته از عوامل در این مسئله دخیل هستند، اول فاکتورهای خارجی و دوم فاکتورهای داخلی.

وی افزود: فاکتورهای خارجی اعم از اقتصاد خانواده، موقعیت‌ها و شرایط خاص اجتماعی باشد و فاکتورهای داخلی می‌تواند ویژگی‌های شخصیتی خود فرد و یا ساختار گفتمانی که خانواده و اعضا با هم دارند باشد که در دوام و یا شکست یک رابطه زناشویی تاثیرگذار است.

بابایی با بیان اینکه در درون خانواده گفتمان زوجین قبل و بعد از ازدواج باهم متفاوت است، گفت: این گفتمان‌ها عاملی تعیین‌کننده برای دوام یا شکست یک رابطه است، در این بین عواملی همچون سبک زندگی بسیار مهم است، سبک زندگی اصیل به تبعیت از فرهنگ آن جامعه عامل مهمی است.

این عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور ساری، همچنین عنوان کرد: در هر شرایطی زوجین حتما باید استقلال رای داشته باشند که خودش دلیلی بر حل مشکلات است، فراموش نکنیم یک پسر و دختر با داشته‌های ابتدایی خود وارد زندگی مشترک می‌شوند پس اینکه چقدر مسئولیت‌پذیر باشند و چه سبکی را برای زندگی انتخاب می‌کنند دلیل مهمی بر شکست یا ادامه رابطه زناشویی است.

این روانشناس با اشاره به افزایش میزان طلاق در جامعه آن را آسیبی جدی تلقی و تاکید کرد: در حال حاضر مشاوره‌های اجباری پیش از طلاق را داریم که حدود چهار جلسه است و البته بخشی از هزینه‌ها توسط دولت تامین می‌شود که جای سوال دارد زوجینی که حدود سالها متارکه کردند و به انتهای خط رسیدند و طلاق عاطفی صد در صد رقم خورده، اینجا نقش مشاوره طلاق برای بازگشت زوجین به زندگی قطعا کم‌رنگ است مگر اینکه این مشاوره با هدف آموزش رفتارهای بعد از طلاق برای نگهداری از فرزندان مشترک و غیره باشد که مفید است.

وی با بیان اینکه ارائه یارانه دولتی در این بخش اگر با هدف کشاندن جدایی‌ها به سازش باشد خوب است، خاطرنشان کرد: پس لزومی ندارد که بودجه های دولت به هدر برود، پیشنهادم این است که همانطور که مسئولان مشاوره‌های طلاق را اجباری کردند مشاوره پیش از ازدواج را همچون آزمایش خون اجباری کنند که تاثیر بسزایی در شناخت افراد نسبت به زندگی و نسبت به یکدیگر داشته و به کسب مهارت برای داشتن گفتمانی مشترک در یک سبک مشترک کمک می‌کند.

بابایی اذعان داشت: مهم‌تر از همه اینکه این پیش‌زمینه دید بسیار زیبایی را بدون ترس و واهمه از زندگی مشترک از زوجین به تصویر می‌کشد، شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه می‌تواند یک دید منفی را برای جوانان ایجاد کند که گاها می‌گویند: ” از ترس گرانی نمی‌توانیم ازدواج کنیم”، در این خصوص فکر می‌کنم مشاوره‌های پیش از ازدواج که مهارت‌های زندگی را با خود به همراه دارد اجباری شود، به نوعی تمرکز را روی پیشگیری بگذاریم چرا روی بیماری و درمان‌ بگذاریم، لذا باتوجه به اینکه آلارم و زنگ خطرها زده شده مسئولان باید در این رابطه تلاش بیشتری کنند تا صیانت از حریم خانواده‌ها صورت بگیرد.